طرح ساماندهی کارگران فصلی تا پایان سال اجرایی می شود

دور میدان‌های شهر همه روزه محل تجمع افرادی است که برای امرار معاش خانواده و کسب روزی حلال تلاش می‌کنند و حتی از جایگاهی برای جویای کار شدن بهره‌مند نیستند.

دور میدان‌های شهر همه روزه محل تجمع افرادی است که برای امرار معاش خانواده و کسب روزی حلال تلاش می‌کنند و حتی از جایگاهی برای جویای کار شدن بهره‌مند نیستند.

به گزارش ایمنا، کارگرانی که در کنار جدول خیابان ها و میدان های اصلی شهر نشسته اند، هر رهگذر و سرنشین خودرویی را کار تازه و کارفرمایی جدید تصور می کنند که قرار است در عوض انجام دادن کار برای وی، سفره آن شب خانواده هایشان با لقمه نانی هر چند فقیرانه پرشود.

چنین مردانی که درآمد روزانه شان بستگی به شرایط آب و هوا، زورِ بازو و نظر صاحبان کار دارد، به اصطلاح «کارگران فصلی» نامیده می شوند.

این افراد هر صبح با این نگرانی از خواب برمی خیزند که مبادا امروز کاری پیدا نکنند و شرمنده زن و فرزند چشم به راه خود شوند. کارگران فصلی معمولاً‌ در ماه‌های سرد سال بیکار هستند و در برخی فصول سال مشغول به فعالیت هستند و درآمد روزانه‌ آنها به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. این افراد نه مزد مشخصی دارند نه بیمه، از پاداش و عیدی هم که خبری نیست، بنابراین اگر بلایی سرشان بیاید معلوم نیست سرنوشت خانواده آنها چه می شود.

روی داربست رفتن و کار کردن در بلندی حتی به گفتن هم آسان نیست، اما کارگران فصلی چاره ای جز این ندارند که با وجود همه سختی ها تن به کاری بدهند تا خود و زن و فرزندانشان گرسنه نمانند.

رضا احمدی یکی از کارگران روزمزد و فصلی می گوید: در حال حاضر حدود ۵۳ سال سن دارم و از سن ۲۰ سالگی وارد حرفه کارگری شدم و از آن زمان تاکنون هر روزم با این فکر که آیا امروز به سرکار می‌روم می‌گذرد.

وی ادامه می دهد: بیمه نیستم و نمی‌دانم تا چه سنی می‌توانم کار کنم تا بتوانم از پس مخارج زندگی برآیم . اما موضوعی که از چند سال گذشته دغدغه مدیران شهری اصفهان بوده است، ساماندهی کارگران فصلی در مکان های مشخص می باشد.

وی اضافه می کند: ما هر روز صبح از خانه بیرون می آییم و کنار خیابان در گرما زیر آفتاب و در سرما زیر باران می ایستیم تا کاری برایمان جور شود.

در همین راستا مدیران شهری درصدد برآمده اند تا مکان مناسبی رای برای تجمع کارگران فصلی مهیا کنند.

ساماندهی کارگران بحثی جدی است و گره خاصی برای انجام آن وجود ندارد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند: در اینکه ساماندهی کارگران فصلی اهمیت دارد، تردیدی وجود ندارد.

علیرضا نصر اصفهانی معتقد است کارگران فصلی به چند جهت باید مورد دقت قرار بگیرند، اول اینکه اینها انسان هستند و می خواهند رزق و روزی حلال کسب کنند، تفاوتی هم ندارد که ایرانی باشند یا اتباع خارجی، باید تکریم شوند و تکریم آنها این است که در آفتاب و سرما بیرون نباشند.


وی ادامه می دهد: در درجه دوم باید بحث فضای شهری و نظمی که باید در شهر باشد را دنبال کنیم، گاهی حضور کارگران در میادین و چهارراه های شهر باعث بد منظری معابر شهر می شود و مشکلات ایمنی ایجاد می کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می کند: بارها مشاهده شده که خودرویی ترمز می کند و شاید راننده آن فقط قصد پرسیدن یک آدرس را داشته باشد، اما دهها کارگر از همه جهت به سمت داخل خودرو سراسیمه می شوندکه این مناظر زیبنده و پسندیده شهر نیست و از طرف دیگر اگر ما بخواهیم رفاه حال شهروندان را داشته باشیم، باید به گونه ای کارگران را ساماندهی کنیم تا چنانچه فردی نیاز به کارگر داشته باشد، با دل قرص به این کارگران مراجعه کند و اطمینان داشته باشد نام و نشانی از آنها در جایی به ثبت رسیده است.

وی اضافه می کند: ساماندهی کارگران امری بسیار مهم است و باید این موضوع دنبال شود و ما هم تلاش می کنیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

نصر اصفهانی اظهارمی کند: سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان که وظیفه ساماندهی مشاغل را بر عهده دارد، ساماندهی این کارگران را هم می تواند در دستور کار قرار دهد.

وی معتقد است ساماندهی کارگران یک بحث جدی است و گره خاصی برای انجام آن وجود ندارد، بلکه فقط اهتمام سازمان میادین را می طلبد چرا که اجرای این طر ح منافع زیادی برای شهر خواهد داشت.

کارگران فصلی در ۲۶ نقطه در شهر اصفهان متمرکز می شوند

مشاور ساماندهی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در خصوص ساماندهی کارگران فصلی، اظهارمی کند: طی دو سال اخیر مطالعات و برنامه ریزی های گسترده ای برای ساماندهی کارگران فصلی شهر اصفهان انجام شد که در شروع کار، مکان هایی که کارگران استقرار دارند را شناسایی کردیم.


حمیدرضا شهیدی با بیان اینکه در حال حاضر کارگران فصلی در ۲۶ نقطه در شهر اصفهان متمرکز می شوند، ادامه می دهد: البته فراوانی آنها متفاوت است به طوری که در برخی مکان ها تجمع ها زیاد و در نقاطی دیگر کم است.

وی اضافه می کند: در ابتدا فراوانی تجمع کارگران را در ساعات مختلف روز رصد کردیم و متعاقب آن به این نتیجه رسیدیم که باید ۵ تا ۶ مرکز را در شهر پیش بینی و کارگران را در آن مکان ها متمرکز کنیم.

مشاور ساماندهی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: برای تحقق این مهم جانمایی ها و هماهنگی های لازم با فرماندار سابق اصفهان انجام شد، اما تحقق این تصمیم امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه بسیاری از نهادها از جمله اداره کار، قوه قضاییه و نیروی انتظامی با شهرداری اصفهان همکاری کنند.

وی اضافه می کند: در جلساتی که با این نهادها برگزار شد به یک فرمولی دست پیدا کردیم اما مدیریت فرمانداری تغییر کرد، البته با فرماندار جدید هم جلساتی را داشتیم و در نهایت برخی رهنمودها ارایه شد که پیش نیازها و مباحث نرم افزاری آن در حال انجام است.

شهیدی اظهار می کند: در صورت همکاری همه مجموعه ها و نهادهای نام برده شده امیدوار هستیم بتوانیم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده ساماندهی کارگران فصلی را تحقق بخشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما با معیشت مردم سروکار داریم از این رو اگر برنامه ریزی ها ناقص باشد به معیشت کارگران لطمه وارد می کند، می گوید: سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان یکبار در اواسط دهه ۸۰ رأساً این کار را تجربه کرد و موفق نبود چون همکاری سایر نهادها را نداشت.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار