عراق ۵۰۰ تن از همسران داعشیان را به کشورهای خود بازمی‌گرداند

یک عضور شورای شهر نینوا از انتقال ۵۰۰ تن از همسران تروریست‌های داعش به همراه ۸۰۰ کودک به مرکز بازداشت‌شدگان برای مهیا کردن شرایط بازگرداندن آنان به کشورهای خود خبر داد.

یک عضور شورای شهر نینوا از انتقال ۵۰۰ تن از همسران تروریست‌های داعش به همراه ۸۰۰ کودک به مرکز بازداشت‌شدگان برای مهیا کردن شرایط بازگرداندن آنان به کشورهای خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این زنان و کودکان در موصل، دومین شهر بزرگ عراق و پایگاه اصلی داعش در این کشور بعد از بازپس‌گیری آن توسط نیروهای عراقی، بازداشت شدند.

یک عضو شورای شهر نینوا به خبرگزاری فرانسه گفت: آن‌ها در پایگاه بازداشت‌شدگان تل‌کیف و تحت نظارت نیروهای امنیتی عراق نگهداری می‌شوند تا پیش از خروج از کشور، پرونده‌های آنان مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته یکی از مقامات عراق، همسران داعشیان و فرزندانشان رو یکشنبه از اردوگاهی که توسط آژانس‌های امدادرسانی بین‌المللی در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر موصل ساخته شده بود، به پایگاه بازداشت‌شدگان منتقل شدند.

یک مقام ارشد امنیتی عراق گفت، ۵۰۹ زن و ۸۱۳ کودک دستگیر شده‌اند که به ۱۳ ملیت مختلف اروپایی، آسیایی و آمریکایی تعلق دارند. همچنین به گفته یک مقام دولتی، حدود ۳۰۰ تن از آنان اهل ترکیه هستند.

یکی از وزرای عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: افراد دستگیر شده خارجی‌هایی هستند که به طور غیر قانونی به کشور وارد شدند. وی افزود: باید اقدامات حقوقی علیه آنان اتخاذ شود چرا که هنگام دستگیری، در منطقه تحت فرمان تروریست‌ها به سر می‌بردند.

شورای پناهجویان نروژ اعلام کرد، اکثر افراد این گروه دستگیر شده اهل ترکیه، آذربایجان، روسیه و تاجیکستان هستند.

این عضو شورای شهر نینوا گفت، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، دستور انتقال این افراد را به پایگاه بازداشت‌شدگان صادر کرده و "این اقدام می‌تواند بخشی از فرایند آماده‌سازی شرایط بازگشت آنان به کشور اصلی خود باشد.

برخی از خانواده‌های دستگیر شده داعشی در میان گروهی بودند که یک هفته پس از تسلیم شدن در برابر نیروهای کرد در شمال عراق، به خاک این کشور منتقل شدند.

ملانی مارخام، سخنگوی شورای پناهجویان نروژ در امور عراق اظهار کرد: سازمان‌های بشردوستانه باید امکان دسترسی آزاد به پایگاه نگهداری بازداشت‌ شدگان را داشته باشند تا بتوانند به امور آنان رسیدگی و شرایط زندگی آنان را رصد کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار