افتتاح گالری گمان با عکس‌های جشنواره خیام

این روزها، روزهای عکاسی اصفهان است. تقریباً چهار نمایشگاه عکس، هم‌زمان در موزه هنرهای معاصر و سه گالری دیگر برقرار است که ازاین‌بین، نمایشگاه عکس جشنواره خیام، شاید برای شهروندان و مخاطبان غیرحرفه‌ای هم جذابیت‌های زیادی داشته باشد. جشنواره خیام، تنها مسابقه بین‌المللی ایرانی است که تحت نظر و تأیید فیاپ یا همان فدراسیون جهانی عکاسی برگزار می‌شود.

اصفهان امروز- سیامک تراکمه‌زاده:

این روزها، روزهای عکاسی اصفهان است. تقریباً چهار نمایشگاه عکس، هم‌زمان در موزه هنرهای معاصر و سه گالری دیگر برقرار است که ازاین‌بین، نمایشگاه عکس جشنواره خیام، شاید برای شهروندان و مخاطبان غیرحرفه‌ای هم جذابیت‌های زیادی داشته باشد. جشنواره خیام، تنها مسابقه بین‌المللی ایرانی است که تحت نظر و تأیید فیاپ یا همان فدراسیون جهانی عکاسی برگزار می‌شود.

فیاپ یا فدراسیون جهانی عکاسی، یک سازمان غیردولتی است که از سال 1946 با ساختار منظم در عرصه عکاسی جهانی فعالیت می‌کند و عکاسان از سراسر جهان، فارغ از هر ملیتی می‌توانند به عضویت این گروه دربیایند و زیبایی‌های جهان را باهم به اشتراک بگذارند. یکی از فعالیت‌های این سازمان، برگزاری مسابقات عکاسی است. در اصل، خود فدراسیون جهانی، مسابقه زیادی برگزار نمی‌کند، بلکه استاندارد برگزاری مسابقه را تعیین می‌کند و اگر سازمانی شرایط برگزاری را داشته باشد، می‌تواند تحت لوای نام فیاپ، مسابقه برگزار کند، ولی به دلیل این‌که سطح استانداردهای آن بالا است، مسابقات تقریباً، کیفیت به نسبت خوبی دارند. هرچند فیاپ، مخالفان خیلی جدی هم دارد که آن را جریان اصلی هنری عکاسی در دنیا نمی‌دانند و یدک کشیدن نام فدراسیون جهانی عکاسی را کمی برای آن سنگین می‌دانند،‌ ولی درواقع می‌توان گفت فیاپ، جریان اصلی عکاسی کلاسیک امروز دنیا است. با زیبایی‌شناسی کلاسیک و چشم‌نواز که مخاطب عام، بیشتر آن را می‌پسندد.

جشنواره عکس خیام هم اولین و معتبرترین مسابقه‌ای است که در ایران توانست شرایط لازم را به دست آورد و به‌عنوان یک مسابقه بین‌المللی، چهار دوره برگزار شود. تنوع عکس‌های این مسابقه از شرکت‌کنندگان آن از سراسر جهان هم بسیار قابل‌توجه است، به‌طوری‌که سال گذشته، چندین هزار عکس برای شرکت در مسابقه فرستاده ‌شد. برگزاری این مسابقه در ایران، چند مزیت دیگر هم دارد، یکی تخفیفی که کلوپ عکس فوکوس به‌عنوان مرجع برگزارکننده در ایران برای ایرانیان در نظر گرفته، دوم این‌که معضلات تحریم بانکی که باعث مشکلاتی در مبادلات پول برای عکاسان ایرانی شده، هم برطرف شده و عکاسان با خیالی آسوده‌تر می‌توانند در مسابقات شرکت می‌کنند.

نمایشگاهی از چهارمین دوره این مسابقه در گالری گمان اصفهان برگزارشده که تا پایان شهریورماه ادامه دارد. این عکس‌ها که منتخبی از بهترین‌های انتخاب‌شده نهایی هستند، در بخش‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند. بخش آزاد رنگی و سیاه‌سفید، سفر، فتوژورنالیسم و ویرایش خلاقانه، از قسمت‌های مختلف این نمایشگاه است. بخش نجوم هم که به احترام حکیم عمر خیام، از بخش‌های ثابت جشنواره عکس خیام است، هرسال برگزار می‌شود.

در این دوره، کیفیت عکس‌های مستند بسیار بالاتر از بخش‌های دیگر بود که شاید وجه تمایز آن با دوره‌های قبلی است. حضور عکاسان ایرانی هم از دو جنبه بسیار قدرتمند بود، هم ازنظر تعداد شرکت‌کنندگان و درنهایت تعداد عکس‌های برتر انتخابی و هم ازنظر حضور داوران ایرانی که با توجه به بالا بودن استانداردهای داوری این مسابقه، ایرانی بودن اکثر داوران آن، اهمیت زیادی دارد و از این میان، می‌توان به حضور دو عکاس برجسته اصفهانی، محمدرضا مؤمنی و اصغر صامتی هم اشاره کرد. این دو، پیش‌ازاین، بارها توانسته بودند مقام‌های مختلفی در مسابقات گوناگون فیاپ کسب کنند.

به‌هرحال، افتتاح گالری گمان با نمایش آثار دوره چهارم جشنواره خیام را باید به فال نیک گرفت. فرصتی که هم برای عکاسان حرفه‌ای آموزنده است، هم برای هنرجویان پرشور و پرتعداد عکاسی این سال‌ها و هم برای مخاطبان غیر عکاس تا بتوانند به این نمایشگاه بروند، گشتی در سالن گالری بزنند و به چشمانشان فرصتی بدهند تا کمی استراحت کند و به آرامش دست یابند، چشم‌هایی که از صبح تا شب، در هیاهوی عکس‌های اینستاگرام و دیگر فضاهای اجتماعی گم‌شده است.

عکاس
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار