اسامی قرض­­ الحسنه های مجاز در اصفهان

شاید نتوان آمار دقیقی از تعداد قرض الحسنه های کشور ارائه کرد. سه، شش یا شاید هم هفت هزار؛ اما فهرست بانک ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهایی که مجوز تاسیس و فعالیت آنها توسط بانک مرکزی صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌اند، مشخص است.

شاید نتوان آمار دقیقی از تعداد قرض الحسنه های کشور ارائه کرد. سه، شش یا شاید هم هفت هزار؛ اما فهرست بانک ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهایی که مجوز تاسیس و فعالیت آنها توسط بانک مرکزی صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌اند، مشخص است. آخرین اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، از میان شمار زیاد صندوق های قرض الحسنه کشور، تنها 52 صندوق از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده اند. در دریافت مجوز نیز، صاحبان صندوق های قرض الحسنه اصفهانی با دریافت 11 مجوز در مقایسه با دیگر استان ها موفق تر عمل کرده اند.

بانک مرکزی البته در پایگاه اطلاع رسانی خود آب پاکی را نه تنها روی دست مشتریان قرض الحسنه ها بلکه روی دست مشتریان دیگر موسسات مالی غیرمجاز ریخته است: «توجه به این مهم ضروری است که بانک‌ ها و موسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آنها مستقیما متوجه کسانی می‌شود که به این موسسات مراجعه داشته‌اند.»

شناسایی پنج قرض الحسنه غیرمجاز در اصفهان
مدت هاست مسئله فعالیت برخی موسسات مالی غیرمجاز گریبانگیر نهادهای نظارتی و مشتریان آنها شده است. بسیاری برای دریافت وام و تسهیلات با شرایط بهتر و نرخ بهره کمتر ترجیح می دهند، در صندوق های قرض الحسنه سرمایه گذاری کنند. برخی نیز تحت تاثیر تبلیغات موسسات مالی برای دریافت سود سپرده های زیاد از میان بانک های سرشناس و با سابقه اینگونه موسسات را انتخاب می کنند؛ فارغ از دریافت مشورت افراد خبره، بررسی مجوزهای قانونی و اینکه اعتماد به هر موسسه ای می تواند چه عواقبی برایشان در پی داشته باشد. هر از چند گاهی خبر تجمع شمار زیادی از موسسات مالی حاشیه های زیادی ایجاد می کند. هر چند قرض الحسنه سال هاست بر اساس مبانی و دستورات دینی و برای گره گشایی از مشکلات مالی مردم در کشور فعالیت می کنند؛ قرار نگرفتن این موسسات زیر چتر واحد قانونی مدتی است مشکلاتی را برای سپرده گذاران به وجود آورده است. حمید تهرانفر، معاون سابق نظارت بانک مرکزی معتقد است، برخی صندوق های قرض الحسنه در ابتدا با هدف ارائه خدمات در مجموعه کارگری و کارمندی تاسیس شدند، ولی در فضای امروزی برخی از این موسسات از مسیر اصلی منحرف شدند و در این زمینه رشد چشمگیری پیدا کردند. در همین خصوص چندی پیش، رئیس پلیس آگاهی استان از شناسایی هفت صندوق و شرکت سرمایه گذاری غیرمجاز در اصفهان خبر داد. سرهنگ ستار خسروی در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، اظهار داشت: این هفت موسسه، شامل پنج صندوق قرض الحسنه و دو شرکت سرمایه پذیر غیرمجاز است.

چهار قرض الحسنه مجاز در شهراصفهان
بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی از میان همه قرض الحسنه های کشور تنها 52 موسسه مجوز لازم را از این بانک دریافت کرده اند. از میان 52 موسسه، 11 قرض الحسنه در استان اصفهان دارای مجوز بانک مرکزی هستند، از میان این تعداد نیز، تنها چهار قرض الحسنه در شهر اصفهان مجوز بانک مرکزی دارند. رئیس پلیس آگاهی اصفهان در خصوص موسسات مالی غیر مجاز تاکید کرد: موسسات مالی غیرمجاز به بهانه پرداخت وام و سودهای غیرمتعارف جذب سرمایه می کنند و پس از عدم توانایی در انجام تعهدات، موسسه مذکور را تعطیل و در نهایت ناچار متواری می شوند. رئیس پلیس آگاهی اصفهان افزود: به همین منظور بانک مرکزی با هدف جلوگیری از فعالیت اینگونه موسسات، شرکت ها و صندوق های قرض الحسنه بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور دستورالعملی را با چهار گام صادر و پیرو آن نیز نیروی انتظامی دستور العمل ساماندهی بازار پول و بانکی کشور را تهیه کرد و مقابله با این گونه موسسات به عنوان جرم اخلال در نظام اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد.

احتمال سوءاستفاده در صندوق های فامیلی
خسروی تاکید کرد: بر اساس این دستورالعمل، شناسایی اولیه این گونه موسسات در دستور کار پلیس قرار گرفته و بعد از شناسایی به آنها تذکر داده می شود تا ظرف یک ماه به پایگاه اینترنتی بانک مرکزی مراجعه و مجوز قانونی برای فعالیت خود را دریافت کنند. خسروی افزود: پس از ثبت نام نیز سه ماه فرصت دارند تا مدارک خود را تکمیل کنند و این مدت برای سه ماه دیگر نیز قابل تمدید است، بعد از پایان مهلت قانونی پلیس آگاهی برخورد با این گونه موسسات را آغاز می کند.رئیس پلیس آگاهی استان همچنین در نشست خبری فروردین سال جاری ضمن تاکید بر اینکه از قرض الحسنه های خانوادگی سوء استفاده می شود، اظهار داشت: بر اساس مصوبه 556 شورای امنیت کشور با موسسات مالی و اعتباری که فاقد مجوز باشند و جذب هر نوع نقدینگی کنند، به شدت برخورد می‌کنیم.به گزارش ایسنا، خسروی در خصوص این صندوق هاافزود: پلیس در صورتی که این قرض الحسنه ها آسیبی به چهارچوب اقتصادی وارد نکند و باعث کلاهبرداری نشود اقدامی نمی‌کند، اما متاسفانه از این قرض الحسنه ها سوء استفاده می‌شود.باید منتظر ماند ورود نیروی انتظامی، مصوبات قانونی یا احکام قضایی کدام یک می تواند فعالیت صندوق های قرض الحسنه و دیگر موسسات مالی را قانونی و ساماندهی و خیال همگان را برای همیشه راحت کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار