با کدام غذاها به جنگ فراموشی برویم؟

آلزایمر با از دست دادن حافظه به ویژه حافظه کوتاه‌ مدت و قدرت حفظ اطلاعات در دوران پيری ایجاد می‌شود، به طوری که ياد آوردن خاطرات گذشته و به‌خاطر سپردن نکات جديد برای فرد مشکل خواهد بود و با اینکه نمی‌توان جلوی آن را گرفت ولی با انجام کارهايی مانند مطالعه، فعاليت‌‌های ذهنی و داشتن يک رژيم غذايی سالم می‌توان احتمال بروز اين بيماری را کاهش داد.

اصفهان زیبا: آلزایمر با از دست دادن حافظه به ویژه حافظه کوتاه‌ مدت و قدرت حفظ اطلاعات در دوران پيری ایجاد می‌شود، به طوری که ياد آوردن خاطرات گذشته و به‌خاطر سپردن نکات جديد برای فرد مشکل خواهد بود و با اینکه نمی‌توان جلوی آن را گرفت ولی با انجام کارهايی مانند مطالعه، فعاليت‌‌های ذهنی و داشتن يک رژيم غذايی سالم می‌توان احتمال بروز اين بيماری را کاهش داد. بدین ترتیب که عبدالعلی غلامپور، کارشناس مسئول واحد تغذیه به آن اشاره می‌کند:

غذاهای مثبت
توت‌ها‌: انواع توت‌ها از قبیل توت‌فرنگی، توت‌سفید، تمشک و توت‌های جنگلی با میزان بالای ویتامین‌E، C و آنتی‌اکسیدان‌ها مغز را در راه بازسازی و ترمیم کمک می‌کند.
میوه‌‌ها و سبزیجات قرمز‌رنگ: گوجه، سیب، گیلاس و آلبالو و... به دلیل ماده‌ای که رنگ قرمز آنها را تشکیل می‌دهد، مغز را تا چندین برابر در برابر بروز آلزایمر محافظت می‌کند.
روغن زیتون: از آنجاکه داشتن مغز سالم الهام گرفته از قلب سالم است، مصرف غذاهایی مثل روغن زیتون که برای حال قلب مفیدند، می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.
چغندر:‌ این سبزی حاوی نیترات‌ها برای افزایش جریان خون به مغز است. ضمنا اکسیژن را در بدن بهبود می‌بخشد و به حفظ عملکرد مغز کمک می‌کند.
گردو: تحقیقات در خصوص پیری نشان داده که رژیم غذایی متعادل حاوی گردو به ارتقای مهارت‌های عملی و ذهنی در کهنسالان کمک می‌کند.
سیب: در سیب ماده آنتی‌اکسیدانی به نام کورستین وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است به‌خصوص سیب قرمز .
بادام: پوست بادام حاوی ویتامین‌E است که این ویتامین به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد، می‌تواند در درمان و پیشگیری آلزایمر موثر باشد.
اسید‌فولیک: سبزیجات برگی شکل و غلات کامل‌، منابع غنی اسیدفولیک هستند‌.
هسته انگور‌: ماده پلی‌فنول موجود در هسته انگور می‌تواند از ابتلا به آلزایمر و تشدید بیماری تا حدود زیادی پیشگیری کند.
دارچین: پزشکان به تازگی دریافته‌اند که نوعی ترکیب موجود در چوب دارچین موسوم به «CEppt» می‌تواند کلید اصلی پیشگیری از آلزایمر باشد.
زردچوبه‌: در زرد‌چوبه ماده‌ای به نام کورکومین وجود دارد که در مبارزه با بیماری آلزایمر مفید است.‌ ماده آنتی‌اکسیدان و خواص ضد التهابی آن، عملکرد مغز و توسعه زوال عقل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غذاهای منفی
سوپ‌ها‌، آبگوشت‌ها و دیگر غذاهایی که غلظت کم دارند.

آجیل‌ها‌، حبه‌ها و آبنبات‌ها برای بیماران آلزایمری از نظر بلعیدن مشکل است.

بعضی از متخصصین خوردن غذاها و نوشیدنی‌هـــایـــی را که در ظروف آلومینیومی بسته‌بندی یا پخته می‌شــوند و نوشیدن آب با سطح آلومینیوم بیشتراز 15mcgدر لیتر را توصیه نمی‌کنند.مشخص شده است که دریافت زیاد از حد آلومینیوم مسموم‌کننده مغز است.

بهتر است افرادی که در خانواده یا خویشاوندان آنها سابقه بیماری آلزایمر وجود دارد، از مصرف خمیر دندان‌ها و قرص‌های آنتی‌اسید حاوی آلومینیوم اجتناب کنند.چربی‌های ترانس‌(‌جامد) با تولید رادیکال آزاد و التهاب که هر دو تاثیر منفی بر عملکرد مغز دارند، در ارتباط هستند. برچسب مواد غذایی را بخوانید و مطمئن شوید که مواد تشکیل‌دهنده، به‌خصوص در غذاهای بسته‌بندی شده، برچسب چربی ترانس صفر یا کمتر از نیم گرم در هر‌وعده داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار