عاشورا؛ گفتمانی نجات بخش و حماسه ساز است

امام جمعه فولادشهر گفت: محرم و صفر نه فقط سیاهی، عزا، سوگواری و اشک و گریه است بلکه نمادی از عشق و معرفت و ارادت خالصانه به بهترین های بشریت بوده و محرم و صفر کانونی است حرکت‌آفرین و مطمئن برای شور توأم با شعور علیه هرگونه زشتی و ناپاکی و ظلم و فساد و اوج این حرکت نیز تاسوعا و عاشورا است.

حجت الاسلام مسعود سرافراز اظهار کرد: فرا رسیدن ماه محرّم، ماه حُزن و اندوه آلُ الله را به ساحت مقدس امام زمان(عج) و رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی و مردم عاشورایی فولادشهر تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

وی عاشورا را گفتمانی نجات بخش و حماسه ساز دانست و افزود: محرم و صفر نه فقط سیاهی، عزا، سوگواری و اشک و گریه است بلکه این نیز نمادی از عشق و معرفت و ارادت خالصانه به بهترین های بشریت بوده و محرم و صفر کانونی است حرکت‌آفرین و مطمئن برای شور توأم با شعور علیه هرگونه زشتی و ناپاکی و ظلم و فساد و اوج این حرکت نیز تاسوعا و عاشورا است که هرچه زمان می‌گذرد به فضل الهی بر دامنه‌ی نفوذ و اقتدارش افزوده می‌شود.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: آمادگی‌هایی که هم‌اکنون در هیئت‌های مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا برای استقبال از مراسم عاشورای حسینی مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که امسال این مراسم عظیم بیدارگر و دشمن‌شکن باشکوه‌تر از هر سال انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو برای بهره‌گیری هر چه بهتر از این مراسم باید به این مهم توجه داشت که وقوع حادثه عاشورا علت هایی داشت و رویدادها و نتایجی را به ثمر نشاند از این رو خطبا و مداحان نباید تنها بر رویدادها تکیه کنند بلکه عللی که این حادثه عظیم تاریخی را به وجود آورد، و نتایج پربار آن برای حفظ اسلام و قرآن و برای مبارزه با ظلم و ستم در سراسر جهان را نیز شرح دهند.

سرافراز اضافه کرد: سخنان مداحان و خطبا باید برگرفته از مدارک معتبر (کتاب و سنّت) باشد و شأن و مقام امام حسین(علیه السلام) و شهدای والا مقام کربلا در محتوای اشعار به طور کامل حفظ شده و اهداف این قیام عظیم برای عموم مردم تبیین شود.

وی عنوان کرد: جوانان عزیز که بیشترین شرکت‌کنندگان این مراسم را تشکیل می‌دهند سعی کنند مفهوم کلام سالار شهیدان «هیهات منّا الذلّة» را به خوبی بیاموزند و به کار بندند و شعار عاشورایی «الحیاة عقیدة و جهاد» را شعار خود قرار دهند و مبانی اعتقادی خود را تقویت کرده، در راه حفظ آن جهاد کنند تا مفهوم شعار تحقق یابد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر از آنجا که مدّاحی ترکیبی از علم و هنر است، باید آموزش های لازم به مدّاحان از سوی پیش کسوتان آگاه، ارائه شود و از مطرح ساختن مسائلی که بوی غلوّ درباره ائمّه (علیهم السلام) و سایر بزرگان می دهد، اجتناب کرد.

امام جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: باید تلاش شود از چراغ سبز نشان دادن نسبت به گناه به سبب عزاداری، در مجالس وعظ و مدّاحی اجتناب شود و به تقوا و دینداری توصیه شود از این رو هیئت‌های مذهبی از آمیختن این مراسم باشکوه، به خرافات، جدآ بپرهیزند که بزرگ‌ترین آسیب را به عظمت آن وارد می‌کند و آن را زیر سؤال می‌برد.

وی با اشاره به اینکه برهنه شدن در عزاداری، سخنان خلاف واقع و عزاداری های نامناسب از جمله آسیب هاست که می تواند به فرهنگ عاشورا ضربه بزند، اذعان کرد: به عزاداران اباعبدالله الحسین (علیهم السلام) نیز توصیه می شود که از در آوردن پیراهن و عریان کردن بدن خودداری کنند چراکه سینه زنی و زنجیرزنی از شعائر حسینی است، ولی از آسیب رساندن و مجروح کردن بدن خودداری شود از سوی دیگر مداحان مخصوصآ مداحان جوان از شیوه‌های موهن و سبک که مناسب مجالس آلوده است، بپرهیزند و شیوه‌های زیبا و مؤثر سنّتی را احیا کنند تا مراسم آنها منظور نظر ولی عصر (ارواحنا فداه) باشد.

سرافراز متذکر شد: عزاداران عزاداران اباعبدالله الحسین (علیهم السلام) باید وقت نماز را محترم بشمارند و در وقت نماز عزاداری را متوقف کرده به نماز برخیزند و سپس عزاداری را ادامه دهند، زیرا نماز ستون دین است و تا آن قبول نشود هیچ عملی قبول نخواهد شد از این رو باید توجه داشته باشند که مجالس به گونه ای طولانی نشود که موجب خستگی و دلزدگی مردم به ویژه جوانان شود.

وی تاید کرد: خطبا و مداحان باید از آمیختن مراسم عزاداری به مسائل جناحی ـ حزبی پرهیز کنند و توجّه داشته باشند که بازیچه دست سیاست های مرموز قرار نگیرند و از اهانت به این و آن خودداری کنند و از سوی دیگر اعمال خود را «خالصآ لوجه الله» انجام دهند تا از برکات آن بهره‌مند شوند.

امام جمعه فولادشهر یاداور شد: باید توجه داشت اهانت به مقدسات دیگران مخصوصاً در شرایط فعلی سبب برافروختن آتش اختلاف بین مسلمین است از این رو عزاداران اباعبدالله الحسین (علیهم السلام) جدآ از آن بپرهیزند و به جای آن تا می‌توانند از فضائل شهیدان کربلا مجالس خود را عطرآگین و نورانی کنند.

وی تصریح کرد: دسته‌جات نیز در ایام محرم و صفر هرگز به فکر رقابت یا کشمکش با یکدیگر نباشند و هر گروهی هر چه در توان دارد برای تعظیم و تکریم این مراسم به میدان بیاورد تا مشمول عنایات حضرت شوند، ضمن این که از ایجاد مزاحمت برای مردم بویژه همسایگان مساجد و حسینیه ها بواسطه وسائط نقلیه شخصی و صدای بلندگوها و ... به جدّ پرهیز کنند چرا که رعایت حق الناس واجب اما عزاداری مستحب است.

سرافراز اضافه کرد: مدّاحان باید متخلّق به اخلاق حضرت امام حسین(علیه السلام) و یارانش باشند، تا سخنان آنها بر دل بنشیند و به مصداق «کُونُوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیْرِ اَلْسِنَتِکُمْ» همه شنوندگان از آنها الگو بگیرند از این رو تقویت نظام جمهوری اسلامی، رهبری معظم و مراجع عظام باید مدّ نظر قرار گیرد و عشق به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در همه مجالس به عنوان اساسی ترین مطلب، زنده نگه داشته شود.

وی افزود: خطبا در مجالس عزای اباعبدالله الحسین (علیهم السلام) از متون آیات قرآنی و روایات اسلامی برای تقویت مبانی اعتقادی و آشنایی با احکام و اخلاق اسلامی و «تقویت حجاب و عفاف» حداکثر استفاده را کنند و مردم را به اتّحاد و هوشیاری در برابر دشمنان نظام دعوت کنند که این مسئله از جایگاه ویزه ای برخوردار است.

امام جمعه فولادشهر اظهار کرد: درس های عاشورا، فلسفه قیام امام حسین (علیهم السلام) و عزاداری ها از جمله مسائلی است که با بررسی آنها می توان از عمق زندگانی سید الشهدا (علیهم السلام) مطلع شد و باید توجه داشت کسی که در غم و مصیبت اهل بیت حتی نفس بکشد، نفس وی نیز حکم تسبیح خداوند را خواهد داشت که این نیز از برکات گریه بر مصیبت امام حسین (علیهم السلام) است و باید توجه داشت تحریف و ورود خرافات در نهضت حسینی هدف دشمنان است که تلاش گسترده ای در این زمینه داردلذا باید هوشیار بود تا دچار بحران نشویم

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار