حرکت پرنوسان ذوب‌آهن

ذوب‌آهن لیگ هفدهم با امیر قلعه‌نویی هنوز در فاز نتیجه‌گیری شرایط مناسبی پیدا نکرده است. سبزپوشان اصفهانی هفت بازی با حریفان برگزار کرده‌اند و 10 امتیاز اندوخته دارند.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : ذوب‌آهن لیگ هفدهم با امیر قلعه‌نویی هنوز در فاز نتیجه‌گیری شرایط مناسبی پیدا نکرده است. سبزپوشان اصفهانی هفت بازی با حریفان برگزار کرده‌اند و 10 امتیاز اندوخته دارند. بر این اساس میانگین امتیاز گیری ذوبی‌ها عدد 4/1 را نشان می‌دهد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان آن را عملکردی متوسط قلمداد کرد. ذوب‌آهنی که فصل پیش را با متوسط 3/1 گل زده به پایان رساند و رتبه چهارم جدول را هم به خود اختصاص داد. با تکیه‌بر این آمار حداقل در فاز گل‌های زده ذوبی‌ها تاکنون که هفت هفته از لیگ سپری‌شده موفق‌تر ظاهرشده‌اند اما برای قرار گرفتن در جمع مدعیان داشتن تنها گل زده ملاک نیست و امتیاز گیری در هفته‌های طلایی لیگ ملاک اصلی است. نقطه‌ضعفی که ذوبی‌ها در چند فصل اخیر از خود نشان داده‌اند و در پایان فصل حسرت همین فرصت‌های ازدست‌رفته را خورده‌اند. اگر دو قهرمانی سبزها در جام حذفی نبود سبزپوشان اصفهانی سال‌ها از حضور در لیگ قهرمانان آسیا هم بازمانده بودند. در لیگ‌های دوازدهم و سیزدهم هم که اوضاع ذوب‌آهن تااندازه‌ای بحرانی شد که آنها ناپلئونی از سقوط به لیگ دسته یک فرار کردند. در لیگ‌های چهاردهم و پانزدهم یحیی گل محمدی با ذوب‌آهن به رتبه‌های چهارم وششم جدول رسید اما سهمیه لیگ قهرمانان را از جام حذفی به دست آورد. در لیگ شانزدهم که دست ذوبی‌ها از رسیدن به دو جام کوتاه ماند آنها حتی با رتبه چهارمی لیگ هم سهمیه آسیایی نگرفتند.

ذوب‌آهن لیگ را خوب شروع نکرد

هفته‌های ابتدایی هر لیگ ورزشی شباهت عجیبی با یک رقابت دوی سرعت دارد. در مسابقات دوومیدانی رشته سرعتی هر دونده‌ای که استارت بهتری بزند و سریع‌تر از حریفان پیشی بگیرد شانس بیشتری بری قهرمانی خواهد داشت. در لیگ برتر فوتبال هم تجربه نشان داده نتایج ابتدای فصل بسیار تعیین‌کننده است و امتیازهای ازدست‌رفته در همین هفته‌ها، تکلیف قهرمان را مشخص کند. البته این موضوع را نمی‌توان به‌عنوان یک پیش‌فرض قطعی در نظر گرفت چراکه در این میان استثناهایی هم دیده می‌شود. در فصل جاری را هم شروع ذوب‌آهن در آن اندازه نبوده که سبزها را در جمع مدعیان قرارداد و شانسی برای قهرمانی یا حتی کسب سهمیه در نظر گرفت.

کارکرد مطلوب خط حمله

ذوبی‌ها در پایان هفت‌هفته‌ای که از لیگ هفدهم سپری‌شده است 14 گل وارد دروازه حریفان کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهند که آن‌ها در هر بازی موفق به ثبت دو گل شده‌اند که بازهم از نگاه آماری قابل‌قبول است. البته باید به شش گلی که شاگردان قلعه‌نویی در برابر استقلال خوزستان به ثمر رساندند تا جمع گل‌های زده این تیم به عدد 14 برسد به‌طور ویژه نگاه کرد. نتیجه‌ای که بعید است ذوبی‌ها در 23 هفته باقی‌مانده از لیگ دیگر موفق به تکرارش شوند. تا پیش از بازی با آبی‌های اهوازی، ذوبی‌ها شش گل وارد دروازه حریفان کرده بودند اما در دو دیدار هفت گل دیگر به ثمر رساندند تا تعداد گل‌های به ثمر رسیده‌شان در دو هفته با تعداد گل‌های زده آنها در پنج هفته ابتدایی برابر شود.

خط دفاعی نه‌چندان مستحکم

ذوبی در پایان هفته هفتم لیگ هفت گل از حریفان دریافت کرده‌اند که میانگین یک گل خورده در هر دیدار را نشان می‌دهد. آمار متوسطی که نشان از شکافی نه‌چندان بزرگ در خط دفاعی تیم اصفهانی دارد. البته شیوه بازی‌های ذوب‌آهن هم در تعداد گل‌های خورده این تیم هم مؤثر بوده است. اصولاً رهبری امیر قلعه‌نویی علاقه‌ای به بازی دفاعی ندارد و تیم‌های تحت رهبری او به بازی هجومی اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند. بر این اساس قابل هفت گل خورده در هفت دیدار تا حدودی قابل توجیه و تفسیر می‌شود. البته ذوبی‌ها از دروازه‌بان مطمئنی چون رشید مظاهری بهره می‌برند و وحید محمدزاده با همراهی محمد نژادمهدی زوج دفاعی تیم اصفهانی را تشکیل می‌دهند. تنها مشکل قلعه‌نویی در هفته‌های گذشته مصدومیت ناگهانی علی حمام در جناح راست بوده که این مربی را وادار کرده تا از دانیال اسماعیلی فر استفاده کند. در سمت چپ هم محمد ستاری اعتماد قلعه‌نویی را جلب کرده و در این بخش از زمین انجام‌وظیفه می‌کند. این ترکیب پنج نفره دربازی‌های گذشته نه چنان نفوذناپذیر ظاهرشده‌اند که دژی مستحکم را تشکیل دهند و نه همچون پنیر سوئیسی با هر حمله حریفان دچار ازهم‌گسیختگی شده‌اند.

تبریزی گل می‌زند، تبریزی گل نمی‌زند

امیر قلعه‌نویی دربازی با استقلال تهران چپم امید فراوانی با ساق‌های مرتضی تبریزی بازیکن چهار گله تیمش دوخته بود اما این فوتبالیست همدانی توفیقی درباز کردن دروازه تهرانی به دست نیاورد. تبریزی که با چهار گلی که وارد دروازه استقلال خوزستان کرد خط و نشانی برای گلزنان لیگ دربازی با تیم تهرانی فرصتی برای عرض‌اندام پیدا نکرد و همین موضوع می‌تواند در هفته‌های برای تیم اصفهانی مشکل‌ساز شود. البته قلعه‌نویی دربازی با استقلال با به میدان فرستادن ایمان موسوی نشان داد اگر تبریزی در گلزنی توفیقی به دست نیاورد جایگزینی باانگیزه‌ای چون او را برای روزهای افول مهاجم اول تیمش ذخیره نگه‌داشته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار