صادرات پسته اصفهان از کرمان

پسته، مهمترین محصول صادراتی ایران پس از نفت است که در سال‌های اخیر، صادرات آن به علت تحریم‌ها کاهش جدی یافته و ایالات‌متحده آمریکا توانسته بود از بازار بدون رقیب پسته استفاده کند و نخستین صادرکننده پسته به کشورهای جهان باشد، اما اکنون پس از رفع تحریم‌ها کشور ما به‌سرعت توانسته است به‌روزهای اوج خود در تولید و صادرات پسته برگردد و همچون گذشته یکه‌تاز عرصه صادرات پسته به جهان باشد.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : پسته، مهمترین محصول صادراتی ایران پس از نفت است که در سال‌های اخیر، صادرات آن به علت تحریم‌ها کاهش جدی یافته و ایالات‌متحده آمریکا توانسته بود از بازار بدون رقیب پسته استفاده کند و نخستین صادرکننده پسته به کشورهای جهان باشد، اما اکنون پس از رفع تحریم‌ها کشور ما به‌سرعت توانسته است به‌روزهای اوج خود در تولید و صادرات پسته برگردد و همچون گذشته یکه‌تاز عرصه صادرات پسته به جهان باشد. پسته ایران به‌قدری محبوب است که برخی سایت‌های خبری معتبر دنیا در این سال‌ها اعلام کردند که کشورهای دنیا پس از رفع تحریم‌ها بی‌صبرانه منتظر بازگشت پسته ایرانی به بازارهای خود هستند، این در حالی است که از سال‌ها قبل، آمریکا با وضع تعرفه‌های بالا برای واردات پسته ایرانی، عملاً مانع ورود پسته به این کشور شده است.

تولید سالانه حدود 200 هزار تن پسته در ایران

کشور ما با تولید سالانه حدود 200 هزار تن پسته، نخستین تولیدکننده پسته در جهان شناخته‌شده است و بیش از 80 کشور در دنیا خریداران عمده پسته ایرانی هستند. مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد كشاورزی در این باره گفت: طعم و شکل پسته ایرانی باعث شده است تا همه مردم دنیا طرفدار این محصول باشند، به‌طوری‌که آمریکایی‌ها هم که خود تولیدکننده برتر پسته در جهان هستند، طعم پسته ایرانی را نسبت به پسته آمریکایی بهتر می‌دانند و تمایل زیادی برای خرید آن نشان می‌دهند. به گزارش مهر، رمضان رویین‌تن اظهار داشت: خوشبختانه شرایط تولید پسته مرغوب در کشور فراهم‌شده است و در سال 95، بیش از 250 هزار تن برداشت پسته از استان‌های مختلف کشور انجام شد و حدود 870 میلیون دلار ارزآوری به همراه داشت که به نسبت سال‌های گذشته رقم قابل‌توجهی است.

آمریکا تعرفه بالایی برای واردات پسته تعیین کرد

وی ادامه داد: درحالی‌که ایالات‌متحده آمریکا به‌شدت متقاضی پسته ایرانی است، اما بازهم تعرفه بالایی برای واردات این محصول به کشور خود معین کرده است؛ زیرا نگران از دست دادن بازارهای هدف صادرات خود است. مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد كشاورزی بیان داشت: از کل تولیدات پسته در کشور تنها 20 درصد به مصرف داخلی می‌رسد و مابقی به سایر کشورها صادر می‌شود و آمارها نشان‌دهنده این است که میزان مصرف پسته در ایران به نسبت مصرف جهانی بسیار کمتر است. پسته ایرانی درگذشته تنها در استان‌های كرمان و سمنان تولید می‌شد، اما با پيشرفت كشور در حوزه كشاورزی و شناسايی مناطق مستعد برای كاشت آن، در حال حاضر اين محصول در استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و قزوین هم تولید می‌شود.

برداشت سالیانه حدود 7 هزار تن پسته در استان

در استان اصفهان، به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، حدود 7 هزار و 140 هکتار زمین تحت کشت پسته قرار دارد که عمده تولید پسته اصفهان در شهرستان‌های آران و بیدگل، کاشان، نائین، اردستان و شاهین‌شهر است. احمدرضا رئیس زاده اذعان داشت: استان‌های زیادی در کشور تولیدکننده پسته هستند و خوشبختانه استان اصفهان هم در زمینه تولید این محصول ارزشمند کشاورزی، فعالیت خوبی دارد و هرساله از حدود هفت هزار هکتاری که تحت کشت پسته در این استان است، حدود 7 هزار تن پسته برداشت می‌شود. وی ادامه داد: بسته به شرایط جوی و آب و هوایی میزان برداشت پسته در اصفهان در سال‌های مختلف فرق می‌کند، اما درمجموع هرساله میزان قابل قبولی برداشت از باغ ها استان صورت می‌گیرد و با تحقیقات و پژوهش‌های مستمری که در این زمینه انجام می‌شود، به دنبال افزایش میزان تولید و برداشت هستیم.

آران و بیدگل؛ نخستین تولیدکننده پسته در استان اصفهان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان، اولین تولیدکننده پسته محسوب می‌شود و در سال 95، بیش از سه هزار و 600 تن پسته خشک از باغ ها پسته این شهرستان برداشت‌شده است. رئیس زاده عنوان کرد: معمولاً از هر هکتار زمین تحت کشت پسته، حدود یک هزار و 600 کیلوگرم پسته برداشت می‌شود که البته متناسب با آب‌وهوا این میزان متغیر است. وی اقلام مختلف پسته تولیدی استان اصفهان را احمد آقایی، اوحدی، اکبری، کله قوچی و فندقی برشمرد و گفت: پسته برداشت‌شده در استان اصفهان توسط 17 ترمینال ضبط و فرآوری پسته آماده می‌شود و سپس مقداری از آن در داخل استان به مصرف می‌رسد و مابقی به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به پایین بودن مصرف آب برای پسته، اقتصادی بودن و مستعد بودن باغات استان برای کشت این محصول، کاشت پسته به باغداران اصفهانی توصیه می‌شود.

پسته، سازگارترین محصول با آب‌وهوای استان اصفهان

رئیس زاده دیگر محصولات سازگار با آب‌وهوای استان را انار، بادام و زیتون برشمرد و یادآور شد: با توجه به اصلاح الگوی کشت در استان، کاشت این محصولات به باغداران توصیه می‌شود و از میان این محصولات پسته مصرف آب پایین‌تری دارد و مقرون‌به‌صرفه تر است. وی ادامه داد: این محصول بعد از گذشت هفت سال بارور می‌شود و بعدازآن با توجه به خاک و اقلیم اصفهان، محصول دهی خوبی داشته و کشت آن اقتصادی می‌شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: برداشت پسته در استان از اوایل شهریور آغازشده است و تا اواسط مهر نیز ادامه دارد. رئیس زاده بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، حدود 6 هزار و 890 تن محصول پسته از باغ های استان برداشت شود. وی بابیان اینکه سطح زیر کشت پسته و تعداد نهال‌های کاشته شده امسال از سال گذشته بیشتر است اما تغییرات زیادی در میزان تولید نسبت به سال گذشته رخ نداده است، تأکید کرد: وی گفت: صادرات پسته به‌طور مستقیم از استان اصفهان انجام نمی‌شود و باغداران اصفهانی محصولات پسته خود را به کرمان ارسال می‌کنند تا ازآنجا صادر شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار