لزوم پرداخت به مباحث تئوریک صنایع‌دستی

وقتی صحبت از شهر خلاق می‎شود، مجموعه‎ای از فعالیت‎های فرهنگی و اقتصادی موردتوجه قرار می گیرد، چراکه شهر خلاق براساس فرهنگ و صنایع خلاق شکل می‎گیرد.

اصفهان امروز، بهمن نامور مطلق: وقتی صحبت از شهر خلاق می‎شود، مجموعه‎ای از فعالیت‎های فرهنگی و اقتصادی موردتوجه قرار می گیرد، چراکه شهر خلاق براساس فرهنگ و صنایع خلاق شکل می‎گیرد. در سازمان یونسکو، هفت گونه صنعت خلاق تعریف شده که یکی از آ‎نها صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است. این هنرها، پدیده‎های فرهنگی و انسانی هستند و موجب رشد اقتصاد می‎شوند. شهر خلاق صنایع‌دستی، شهری است که بخشی از فعالیت‎های آن در حوزه صنعت خلاقی مثل صنایع‌دستی متبلور می‎شود. در شهر خلاق، صنعت، هنر، فرهنگ و تجارت یک واحد پیوسته هستند و به همین دلیل باید در آن، شاهد شکوفایی استعدادهای نهفته افراد، رشد تجارت صنایع خلاق و ارزآوری در اثر رشد این صنایع در نهادهایی مثل بورس باشیم تا رفاه اجتماعی و اقتصادی رخ دهد.

شهر خلاق ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد مقاومتی دارد، چون این نوع اقتصاد به استعدادهای درونی و هویت بومی تکیه می‎کند و نوعی درون‎زایی در آن رخ می‎دهد. شهر خلاق با شهرهای دیگر هم در ارتباط است و می‎تواند از طریق برون‎گرایی اقتصاد خلاق به سودآوری برسد. ارتباط نهادینه‎ای بین اقتصاد مقاومتی و شهر خلاق وجود دارد، اما متاسفانه در برنامه ششم توجهی به صنایع خلاق نشده است. امیدواریم به صنایع خلاق که از جمله صنایع سبز هستند، توجه شود، چراکه صنایع شهر خلاق، تبلور اقتصاد مقاومتی هستند.

برای رشد اقتصاد صنایع‌دستی اصفهان در سطح بین‎المللی باید سازوکارهای یک اقتصاد مدرن فراهم شود. باید بورس و مرکز تجارت جهانی ویژه صنایع‌دستی هم در اصفهان با همکاری شهرداری راه‎اندازی شود. ایجاد چنین نهادهایی می‎تواند کمک سرنوشت‌سازی به رشد اقتصاد صنایع‌دستی کند، چون بعضی از کالاها را خود هنرمندان نمی‎توانند در مغازه و گالری بفروشند و برای این کار به حراجی‎های هنری نیاز داریم. این نهادهای مدرن به کشف پتانسیل‎های این عرصه کمک می‎کند. باید برای هر سطحی از صنایع‌دستی بازار ویژه آن راه‎اندازی شود، چراکه برای فروش صنایع‌دستی گاه چندصد میلیونی به ساختارهای جدید نیاز داریم.

نگاه ویژه‎ای به گمرک صنایع‌دستی هم وجود ندارد، در حالی که طبق گزارش‎ها کشورهای گوناگون از جمله ترکیه مشوق‎هایی برای صادرات صنایع‌دستی دارند، ولی چنین چیزی برای تجار ما وجود ندارد. باید تسهیلات صادرات صنایع‌دستی به تاجران بدهیم و از آ‎نها حمایت دیپلماسی کنیم تا بتوانند در این زمینه رقابت کنند.

تفاهم‎نامه‎ای با دانشگاه علم و فرهنگ هم امضا کرده‎ایم تا دانشکده صنایع‌دستی در آن راه‎اندازی شود. درباره بسته‎بندی صنایع‌دستی و توسعه پایدار آن هم کارگاه‎های بسته‎بندی با حضور متخصص هایی از ژاپن و بلغارستان برگزار کرده‌ایم.

فقر نظری صنایع‌دستی مشکل صنایع‌دستی معاصر جهان است، چراکه صنایع‌دستی از مبانی زیبایی‌شناسی، حکمی و فلسفی خودش دور شده است. قرار است ایران ابتکار به خرج دهد و پیشتاز برگزاری همایش زیبایی‌شناسی صنایع‌دستی شود. در حال استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم تا خلا حکمی صنایع‌دستی پر شود و ایران در زمینه علمی و به‌روز شدن صنایع‌دستی پیشتاز باشد. شاید هنرمندان قدیمی صنایع‌دستی بدون تحصیلات آکادمیک باشند، نسل‌اندرنسل این هنرها را یاد گرفته باشند و نتوانند با مباحث نظری که ما مطرح می‌کنیم، ارتباط برقرار کنند، ولی نسل جدید این هنرمندان، تحصیل‌کرده هستند، این مباحث نظری را درک می‌کنند و در آثارشان به کار خواهند برد.


معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار