حکم کاشت 1500 نهال به جرم آلایندگی

رئیس دادگستری مهردشت، شرکت «کیمیا چدن» را به دلیل آلایندگی بیش از استاندارد محکوم‌به کاشت 1500 نهال در شهرک صنعتی علویجه کرد. این نخستین باری است که در کشور دادگاهی چنین رأیی را به نفع محیط‌زیست صادر می‌کند.

حکم کاشت 1500 نهال به جرم آلایندگی

هاجر مرادی: رئیس دادگستری مهردشت، شرکت «کیمیا چدن» را به دلیل آلایندگی بیش از استاندارد محکوم‌به کاشت 1500 نهال در شهرک صنعتی علویجه کرد. این نخستین باری است که در کشور دادگاهی چنین رأیی را به نفع محیط‌زیست صادر می‌کند. مجتبی فرهمند، رئیس دادگستری مهردشت با اعتقاد به اینکه مجازات درمان نیست می‌گوید: «لازم است در جرائمی که علیه محیط‌زیست اتفاق میفتد، ضمانت‌های کیفری نیز متفاوت باشند و در تعیین مجازات هم از محیط‌زیست حمایت کنیم. از طرف دیگر کارفرما فردی خطرناک و بزهکار نیست، به همین دلیل زندانی کردن چنین فردی درست نیست و باید طبق قانون مجازات اسلامی سال 1392 در ماده 23 کیفر زدایی کنیم و از ضمانت اجراهایی استفاده کنیم که مردم و محیط‌زیست از آن منتفع شوند.» فرهمند در مورد شرکت ریخته‌گری کیمیا چدن می‌گوید: این شرکت در پی فعالیت‌های خود آلایندگی‌هایی را در محل ایجاد کرده بود که شکایت محیط‌زیست شهرستان نجف‌آباد را در پی داشت. ازاین‌رو ما با استفاده از قانون کیفر زدایی مدیرعامل آن را به سه میلیون تومان جریمه نقدی و کاشت ۱۵۰۰ اصله درخت محکوم کردیم.»


استقبال کارفرما از حکم دادگستری

حکمی که به نظر می‌رسد با استقبال کارفرما روبه‌رو شده و سریعاً نسبت به اجرای آن اقدام کرده است. همچنین این شرکت با نصب فیلترهای هوا آلایندگی خود را برطرف و درخت‌های موردنظر را خریداری کرده است. این نخستین باری است که چنین حکمی در کشور اجرا می‌شود و فرهمند معتقد است این نگرش باید در بین مقامات قضایی گسترش یابد و در تصمیمات خود به‌گونه‌ای عمل کنند که محیط‌زیست و مردم بیشترین منفعت را از این احکام ببرند. البته تعیین چنین مجازاتی به این معنا نیست که تنها با کاشت چند درخت مجازات آنها تمام شود، بلکه ابتدا به کارخانه آلاینده فرصت داده می‌شود تا آلایندگی خود را برطرف کنند و سپس به‌جای تعیین مجازاتی همچون حبس و شلاق، حکمی برای آن‌ها صادر می‌شود که نهایتاً به نفع محیط‌زیست باشد.


نصب 16 میلیارد تومان فیلتر ضد آلایندگی

مجید نورشرق، مدیرعامل شرکت کیمیا چدن با اشاره به اینکه از رأی صادره بسیار خوشحال است می‌گوید: «ما نه متهمیم و نه کار خلاف قانون انجام داده‌ایم. ما فقط تولیدکننده‌ای هستیم که به دلیل کم‌لطفی‌های دولت و ارزش‌افزوده‌ای که از سال 1393 برخلاف قانون از ما گرفته‌شده عملاً به‌جایی رسیده‌ایم که کارخانه به سمت تعطیلی کشیده شده و 3 هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کرده است.» وی می‌گوید به‌هرحال مجموعه کیمیا چدن مجموعه‌ای صنعتی است و خواه ناخواه آلایندگی‌هایی دارد؛ اما با حکم صادرشده از سوی دادگستری هم‌اکنون با انجام هزینه‌ای بیشتر از 16 میلیارد تومان اقدام به نصب فیلترهایی کرده که آلایندگی کارخانه را به‌طور کامل از بین برده است. وی افزود: طبق قانونی که در سال 1383 تصویب شد قرار بود «نیم در هزار» سود کارخانه‌های به صندوق پسماند واریز شود و ازآنجا برای اقدامات حمایتی از محیط‌زیست مصرف شود؛ اما این قانون اجرا نمی‌شود. درواقع پول را می‌گیرند ولی به خزانه واریز می‌کنند و همه اقدامات حمایتی هم توسط شرکت‌ها باید صورت بگیرد. به‌گونه‌ای که امروز تمام انرژی تولیدکننده صرف حل بحران‌ها و چالش‌های پیش رو می‌شود و توانی برای بهبود اقتصاد کشور ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار