۱۷ هزار تن محصول از باغات شهرضا برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: امسال با وجود خسارت سرمازدگی به بخشی از باغات شهرستان حدود ۱۷ هزار تن محصول از باغات برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۴ هزار تن معادل ۲۳ درصد افزایش داشته است.

۱۷ هزار تن محصول از باغات شهرضا برداشت شد

عبدالرضا تاکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا اظهار داشت: براساس دعوت قبلی مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا نشست باغداران عمده شهرستان با هدف تشکیل تشکل باغداران و ضرورت تاسیس شرکت تعاونی باغداران انار شهرضا با شرکت بیش از 80 نفر در محل سالن اجتماعات این مدیریت برگزار شد.

وی با بیان اینکه شهرستان شهرضا دارای سطحی معادل 3600 هکتار باغ است که از این سطح هزار و650 هکتار به انار اختصاص دارد، افزود: 1400 هکتار باغ مثمر و 250 هکتار باغ جدید الاحداث است و مقام سوم استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: از این سطح زیر کشت انار 700 هکتار باغات سنتی که از قدیم الایام احداث شده و در آنها اختلاط انواع ارقام محلی نظیر مخمل شهرضا - ملس شهرضا - دانه سیاه شهرضا - پوست سفید دانه صورتی شیرین و پوست سفید ترش مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: از سال 1382 تاکنون 950 هکتار باغ انار به صورت مکانیزه و با شیوه‌های نوین باغداری و آبیاری احداث شده و در آنها تفکیک بهترین ارقام رعایت شده که حدود 400 هکتار آن از برجسته‌ترین ارقام صادراتی معرفی شده از طرف وزارت جهاد کشاورزی شامل رباب نیریز- نادری نطنز- ملس ساوه - یوسف خانی ساوه و شیشه کپ فردوس است.

تاکی با اشاره به اینکه550 هکتار بقیه از بهترین ارقام بومی شهرضا شامل ملس و یاقوت شهرضا شناسائی، انتخاب و کاشته شده، افزود: تولید محصول سالم به موازات افزایش کمی و کیفی عملکرد از اهداف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان است.

وی بیان کرد: با مساعدت وزارتخانه و سازمان متبوع و تلاش مدیریت و کارشناسان شهرستان در راستای ارتقاء سطح علمی و مدیریتی باغداران و انجام عملیات صحیح احداث باغ، تغذیه، هرس و مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌ها و مبارزه بیولوژیک محقق شده است، به طوری که متوسط عملکرد شهرستان نسبت به استان افزایش چشمگیری داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: در حال حاضر شهرستان شهرضا از لحاظ سطح زیر کشت سومین شهرستان استان است و 16 درصد سطح کشت و 23 درصد تولید استان را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: انار شهرضا از لحاظ تازه خوری و فرآوری در رده بهترین انارهای کشور قرار دارد و در جشنواره کشوری انار در سال 1387 تهران رتبه اول را کسب کرده است.

تاکی گفت: امسال با وجود خسارت سرمازدگی به بخشی از باغات شهرستان حدود 17 هزار تن محصول از باغات برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته حدود 4 هزار تن معادل 23 درصد افزایش داشته است.

وی با تأکید بر ضرورت مبارزه غیر شیمیایی با آفات عمده از جمله کرم گلوگاه انار و سلامت این محصول، گفت: در این جلسه یکی از محققان فعال در استفاده کاربردی از فرمون در مبارزه با آفات درختان میوه با حیطه فعالیت در کشورهای آمریکا، ترکیه و ایران آموزش‌های لازم درباره استفاده از تله‌های مذکور و مدیریت آن در باغ‌های انار را ارائه کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: در سال زراعی آینده طرح مذکور در سطوحی از باغ‌های شهرستان به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در این جلسه با نظر موافق کلیه شرکت کنندگان و با راهنمایی‌های رئیس سازمان تعاون روستایی شهرستان و با انتخاب هیئت رئیسه تأسیس شرکت تعاونی باغداران انار شهرضا انجام شد.

تاکی با اشاره به بازدید مسئول اموردام، مدیر عامل شرکت تعاونی و تعدادی از گاوداران شهرستان فریدونشهر از ایستگاه جمع‌آوری شیر و تعدادی از دامداری‌های سنتی شهرضا، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و هماهنگی قبلی این اداره جمعی از دامداران شهرستان فریدونشهر به همراه مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران و مسئول اموردام این شهرستان از ایستگاه جمع آوری شیر شرکت تعاونی و سه واحد از دامداری‌های سنتی شهرستان بازدید کردند.

وی افزود: در این بازدید که به منظور آشنایی دامداران شهرستان فریدونشهر با بهسازی و نوسازی جایگاه دام و مدیریت تغذیه و بهداشت در واحدهای کوچک دامداری روستایی انجام شد، از سه واحد نمونه تولید کننده شیر بهسازی شده که به صورت کاملا بهداشتی اقدام به تولید شیر می‌کنند، بازدید شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرضا بیان کرد: در این بازدید توضیحاتی پیرامون مدیریت واحد و مسائل مربوط به تغذیه، بهداشت جایگاه توسط کارشناسان و دامداران ارائه شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار