توصیه‌های ایمنی در آستانه سال جدید

همه ساله و در آستانه فرا رسیدن سال نو، مخاطرات و مسمومیت های خفیف و شدید در اثر استفاده از مواد شوینده در خانواده ها اتفاق می افتد و بانوان به عنوان شخص اول امور منزل بیشترین موارد آسیب دیدگی را به خود اختصاص می دهند.

توصیه‌های ایمنی در آستانه سال جدید

بهزاد شمسی، کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار ایمنا، توصیه های ایمنی در خصوص آستانه سال جدید را اعلام کرد و گفت: آسیب هایی از قبیل سقوط از ارتفاع، مسمویت های حاصل از عدم استفاده صحیح از مواد شوینده شیمیایی، بروز مشکلات ریوی، پوستی و عوارض چشمی، وجود آلرژی و حساسیت ها، کمر درد، مچ درد و غیر بیشترین موارد از عوارض ناصحیح خانه تکانی ها و نظافت منازل در این ایام است.
وی عنوان کرد: برنامه و آئین دیرینه نوروز در جمع خانواده های ایرانی دارای آداب و سنن خاص است که از مهمترین و بارزترین این مراسم خانه تکانی در روزهای پایانی سال می توان نام برد.
وی ادامه داد: اگر توجه به پاکیزگی و آراستگی منازل درآستانه ورود به سال جدید، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی مورد توجه قرار نگیرد و ممکن است تبدیل به مشکلات عدیده ای مانند کمر درد کتف درد، گردن درد، مسمومیت، سوزش و خارش پوست شود.
این کارشناس بهداشت توصیه کرد: در مرحله اول در امر خانه تکانی منازل مشارکت تمامی اعضاء خانواده را می طلب تا اینکه هم مادران خسته و آزرده نشوند و هم با انجام کارگروه، شادی و نشاط و صمیمت بیشتری در بین افراد خانواده ایجاد گردد در این خصوص باید به شکل برنامه ریزی شود که نظافت خانه به کار سخت و طاقت فرسا تبدیل نشود و از هفته های قبل از عید شروع کرده و به راحتی در طی چند روز خانه تکانی ایمنی را داشته باشید تا سال نو را با انواع درد ها و بیماری ها شروع نکنید.
وی دخصوص عمده حوادث که در هنگام خانه تکانی ممکن است رخ دهد، گفت: کمردرد و ناراحتی های عضلانی و اسکلتی، مسمویت با مواد شیمیایی و مشکلات تنفسی و همچنین سقوط از نرده بان و یا چهار پایه از جمله این موارد است. و بدون شک کمر درد بزرگترین آسیب و مشکل است که در خانمهای خانه دار به هنگام خانه تکانی با ان مواجه هستند.
شمسی متذکر شد: جابجا و بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح مهم ترین عامل ایجاد کننده کمردرد است که برای پیشگیری از ابتلاء به کمر درد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روی زمین یا جابه جا کردن آنها پشت خود را صاف نگه داریم، زانوها را خم و برای تحمل وزن جسم، به عضلات پای خود تکیه کنیم.
وی ادامه داد: این کار باعث می شود فشار ناشی از بار سنگین به جای کمر به مفصل ران منتقل شود و از گرفتگی عضلات و دردهای ناگهانی به ویژه درعضلات کمر جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: همچنین اشیاء سنگین را نباید به سرعت و با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین برداشت.
کارشناس بهداشت محیط درخصوص شایع ترین مشکل فیزیکی در خانم ها خانه دار که درد مچ دست است، بیان کرد: علت اصل آن شست و شوی زیاد است که در روزهای آخر سال با علایم گزگز شدن یا بی حسی انگشتان دست در نیمه های شب بروز می کند.
وی افزود: دراین صورت مراجعه به پزشک اجباری است و برای پیشگیری از بروز این مشکل باید سعی کرد روزهای بیشتری را به خانه تکانی اختصاص داد و فعالیت شدید بدنی را کاهش داده تا زمان لازم جهت استراحت مفاصل ودست فراهم شود.
شمسی با اشاره به شوینده ها تصریح کرد: این مواد با همان مکانیسم برطرف کننده آلودگی، می توانند به پوست، چشم ها و مجاری تنفسی آسیب جدی وارد کنند.
وی متذکر شد: شوینده ها به ویژه سفید کننده ها را در محیط بسته نباید استفاده کرد چون اختطلات مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و سفید کننده ها با بخارات و گازهای متصاعد شده، بسیار سمی خواهد بود و امکان خفگی وجود دارد.
شمسی یکی دیگر از اتفاقات رایج در خانه تکانی را بروز مسمومیت های ناشی از استفاده و یا اختلاط چند ماه گندزدا عنوان کرد، و افزود: معمولا در محیط های دربسته مثل حمام و سرویس های بهداشتی اتفاق می افتد. مواد گندزدایی همچون جوهرنمک و سفید کننده ها که کاربرد انها منجر به آزاد شدن گازهای سمی مثل اسید کلر آمین شده که استنشاق آن باعث تحریک بافت تنفسی ریه و حنجره می شود.
شمسی تاکید کرد: در پی این اتفاق التهابات ریوی و گاهی اوقات درافرادی که سابقه آسم و تنگی نفس دارند می تواند منجر به مرگ نیز شود.
این کارشناس بهداشت در خصوص شیوه صحیح مصرف این مواد گفت: باید در مواقع استفاده از این قبیل گندزداها الزاماً از ماسک و دستکش مناسب استفاده کرد و با روشن بودن هواکش و باز گذاشتن درب و یا پنجره ابتدا مواد شوینده را در محل مورد نظر ریخته و پس از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مراجعه نموده و محل را ترجیحاً با آب سرد یا ولگرم شستشو دهند چرا که آب گرم باعث تبخیر شده و مواد شیمیایی را در هوا معلق نگه داشته و باعث استنشاق آن می شود.
وی همچنین یادآور شد: در زمان خرید این قبیل مواد شوینده حتماً به برچسب اطلاعات شیمیایی را مشاهده و از خرید مواد گندزدایی فاقد مجوز های بهداشتی و ارزان قیمت پرهیز نمود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار