سین مثل سلامتی

سفره هفت سین شامل 7 سین است که هر کدام می تواند سمبل سلامتی و طول عمر و زندگانی افراد باشد.

سین مثل سلامتی

به گزارش ایمنا، یکي از زيباترين مراسم نوروز، چیدن سفره هفت سين است، خوراکي هايي مانند سرکه، سماق، سمنو، سير، سنجد و سيب به همراه قرآن کريم، سبزه، ماهي قرمز، آيينه، سکه و ... سفره هفت سين را مزين مي سازند.
سبزه، مظهر سلامتی روح و روان
سبزه مظهر سرسبزی و شادابی است و قرار دادن آن در سفره هفت سین به این منظور است که ما با سبز کردن دانه و توجه به گل، سبزه و گیاه به شادی و شادابی که غذای روح و اندیشه است، نیز توجه کنیم.
این در حالی است که همواره توصیه می شود کهافراد در همه حال به فکر حفظ سلامت روح و جسم خود باشند، زیرا سرچشمه موفقیت در جامعه بشری، سلامت جسم و روان است.
سيب؛ نماد سلامتي، عنصر جوانی
خوردن يک عدد سيب در روز ، بيماري را دور مي کند. اين ميوه سموم بدن ، به خصوص اسيداوريک را دفع مي کند و در نتيجه درمان خوبي براي مبتلايان به بیماری روماتيسم، درد مفاصل و نقرس است. همچنین سيب ترشحات غدد ، به ویژه بزاق و ترشحات معده را تقويت و به هضم غذا کمک مي کند.
افرادی که از ناراحتي معده رنج مي برند می توانند براي هضم آسان تر، اين ميوه را به صورت رنده شده يا پخته ميل کنند . همچنین به افراد توصیه می شود براي درمان يبوست، تنبلي روده و کبد، سيب رسيده را با پوست بخورند.
معده و بدن
ميوه خشک سنجد قابض است و به همين جهت در درمان اسهال سودمند است. این در حالی است که آرد ميوه سنجد به علت داشتن مقدار زيادي قند، در درمان اسهال به کار مي رود. علاوه بر این آرد گوشت ، پوست وهسته سنجد مقوي معده و بدن است. براي اين منظور به افرد توصیه می شود، آرد تمام ميوه آن را با کمي شيره انگور در شيرحل کرده و میل کنند.
همچنین ميوه سنجد سر شار از ويتامين هاي A و B و حاوي کمي ويتامين K است. ترکیبات فلاونوئیدها و اسید چرب های موجود در سنجد مانند اسید لینولیک، اولئونیک و استرول ها مانند سیتروسترول دارای خاصیت ضد التهابی است.
علاوه بر این سنجد برای قلب و کلیه ها سودمند است و میزان کلسیم در سنجد بسیار بالاست که از نرمی استخوان جلوگیری می کند.
سير، پزشک طبيعي
علاوه بر آن که سير به صورت خام، پخته يا ترشي مصرف مي شود، در طب و داروسازي نيز استفاده هاي فراوان دارد. براي سير اثر ضد عفوني کننده ، اشتها آور، پايين آورنده فشارخون ، چربي و کلسترول بد و همچنين معالجه اسهال ، سردرد و سرگيجه ذکر شده است.
سرکه، درمان کبودي دور چشم
سرکه يکي از فرآورده هاي مفيد انگور است که تحت اثر مخمري خاص حاصل مي شود. این چاشنی نه تنها طعم مطبوعي به غذاها مي دهد، بلکه هضم بسياري از مواد مانند گوشت را آسان مي کند.
همچنین ماليدن سرکه به محل نيش زنبور، پشه و ساير حشرات مفيد است و براي التيام زخم ها و تاول به کار می رود. مخلوط کمي سرکه و عسل کبودي دور چشم را برطرف مي کند. اما افراد باید مراقب باشند که در حین مصرف، این مخلوط وارد چشم نشود.
سرکه رقيق شده و کمي نمک در درمان گلودرد و همچنين براي محکم کردن لثه تجويزمي شود. همچنین برای سرکه خواصی مانند جلوگیری کننده فشار خون و کاهنده کلسترول ذکر شده است و سرکه در کنترل وزن بدن و درمان عفونت ها نیز موثر است.
سمنو، غذاي ضد پيري
سمنو ارزش غذايي بسياري دارد، جوانه گندم که عنصر اصلي تشکيل دهنده آن است حاوي ويتامين هاي B وE، پروتيين از نوع عالي ، مواد معدني ، فيبر و مواد مفيد ديگر است. در گندمي که جوانه مي زند ، علاوه بر اين که تمام اين مواد به طور کامل حفظ مي شود، در جريان جوانه زدن، تغييرات شگفت آوري به وجود مي آيد که در نتيجه آن ويتامين ها و مواد حياتي گندم به مقدار زيادي افزايش مي يابد.
همچنین اسيد هاي نوکلييک RNA و DNA که به فراواني در جوانه گندم وجود دارند در جلوگيري از پيري سلول ها بسيار موثرهستند. سلنيم و منيزيم موجود در جوانه گندم در جلوگيري از انواع سرطان و به خصوص فيبر موجود در آن در پيشگيري از بروز سرطان کولون موثر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار