بهبود اشتغال و تولید ملی با مشارکت مردم و دولت

رهبر معظم انقلاب روز گذشته و پس از تحویل سال نو 96، ضمن تبریک نوروز، سیاست اصلی کشور را برای امسال تبیین کردند. براین اساس رهبری با توجه به نیاز اساسی کشور به ساماندهی اقتصاد، مقاوم سازی آن و رسیدگی به وضعیت معیشتی جامعه، مردم و مسئولان را در مسیر اقتصاد مقاومتی به سوی دو هدف اساسی رونق تولید و اشتغال رهنمون کردند.

بهبود اشتغال و تولید ملی با مشارکت مردم و دولت

به گزارش ایمنا، به گفته رهبری برای ساماندهی به اقتصاد کشور تاکنون گام های بلندی برداشته شده اما هنوز فاصله زیادی با مقصد مطلوب باقی است. از این رو پایداری برای پیمودن مسیری که سه سال پیش در پی ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آغاز و سبب نامگذاری پارسال با عنوان "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" شد، امسال را نیز عرصه ای برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قرار داد و مهمترین رئوس و اولویت های برنامه اقتصادی کشور را بهبود وضعیت تولید و اشتغال مقرر ساخت.
در این راستا شامگاه گذشته با در برنامه تیتر امشب با حضور دو تن از کارشناسان اقتصادی زوایای مختلف موضوعات اشتغال و تولید ملی تشریح شد و آنها بر نقش مردم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تاکید کردند.
حجت الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در این برنامه در خصوص وضعیت تولید در کشور و اشتغال، گفت: مقام معظم رهبری با نامیدن امسال به نام "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال"، عملیاتی شدن عنصر تولید را به همگان گوشزد کردند و به آن بهایی دو چندان دادند.
وی با اشاره به ارکان مهم نظام اقتصاد مقاومتی، گفت: متولیان امر بعد از گذشت سه سال به امر تولید ملی و اشتغال توجه زیادی نداشته اند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نگاه لیبرال به تولید ملی که در ساحت ایران اتفاق می افتد، جایگاه زیادی ندارد، بیان داشت: این نگاه فقط به تولید مواد خام و خام فروشی توجه می کند تا برای حضور در یک اقتصاد جهانی شرکت کند. نگاه لیبرال نگاه تولید محصول از صفر تا صد را ندارد.
وی در خصوص پایه های تفکر لیبرالیسم و مادی گرایی، افزود: نرخ اشتغال یک درصد اعلام شده است اما تولید زیاد نشده است و این به دلیل کاهش بهره وری است.
عبدالملکی با ابراز امیدواری بر رونق تولید در سال جدید، تاکید کرد: اشتغالی که باعث افزایش تولید نشود کارایی ندارد.
وی با بیان اینکه بدنه حاکمیت (دولت) و بدنه مردم دو بخش امر تولید هستند، ادامه داد: بخش از موانع در قوانین وجود دارد و بخش دیگر به مسئولین وابسته است.
این کارشناس اقتصادی، برای افزایش تولید ملی 6 عامل را برشمرد و گفت: در کشور 80 میلیون بازار داریم که باید از این فضا برای فروش تولید داخلی استفاده کرد. دوم سرمایه است که 80 درصد سرمایه فعال در کشور در اختیار نظام بانکی با سود تضمینی است و به تولید نخواهد رسید و در چرخه تولید قرار نگرفته است زیرا تولید، ریسک و احتمال حذف سرمایه دارد.
وی با بیان اینکه توهم سرمایه خارجی تاکنون به بیش از یک درصد سرمایه داخلی نرسیده است، اظهار داشت: این امر نه تنها در ایران بلکه در کشوری مانند چین هم بیش از یک درصد سرمایه گذاری داخلی نبوده است.
عبدالملکی پیشنهاد کرد در نظام بانکی باید تبصره سود بانکی حذف شود و ادامه داد: در عقود مشارکتی بانک با کارآفرین، بانک همچنان مطالبه سود پایانی خود را دارد بنابر این از همان ابتدا تولیدکننده از ورود به بازار تولید می ترسد و مطمئن نیست که بتواند هم هزینه های تولید را بپردازد و هم سود بانکی را پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه عامل بعدی نیروی کار است، بیان داشت: 3 تا 5 میلیون نفر نیروی کار در کشور داریم که نمی دانند چگونه اشتغال زایی کنند. فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی را فرا نگرفته اند و باید به آنها آموزش داده شود.
این کارشناس اقتصادی عامل دیگر بسیار مهم را مواد اولیه دانست و گفت: در امر تولید باید مواد اولیه تامین شود تا زنجیره ارزش تکمیل گردد.
وی تصریح کرد: با وجود تمام عوامل در امر تولید، وجود فرهنگ تولید امری ضروری و شیرازه رسیدن به تولید پایدار است، فرهنگ تولید یعنی قلب تک تک افراد برای تولید بتپد.
عبدالملکی با تاکید بر اینکه 23 میلیون فرصت شغلی داریم و تا 100 میلیون نیز گنجایش دارد، یادآور شد: کشورهای پیشرفته اقتصادی، 6 عامل اصلی تولید را با هم در نظر می گیرد.
وی با اشاره به اینکه تحصیل کرده ها و فارق التحصیلان باید کارآفرینی را یاد بگیرند، افزود: عملکرد دولت تاکنون مناسب نبوده است بنابراین مردم نباید منتظر دولت باشند.
ساسان شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی دیگر مهمان برنامه، گفت: نگاهی در زمینه اقتصاد وجود دارد و زمانی که هدف مشخص می شود همه می خواهند از ارزان ترین و سریع ترین راه به آن برسند در صورتی که چیزی که مورد نظر مقام معظم رهبری بود در زمینه اقتصاد مقاومتی این نبوده است.
وی افزود: برخی اعتقاد داشتند با تغییر کیفیت و کمیت ها می توان به این خواسته دست یافت با توجه بر اینکه برنامه چهارم توسعه با نقص اجرا شد و برنامه پنجم توسعه هم اصلا اجرا نشد در صورتی که در اسناد بالادستی جایگاه علم و فناوری کشور در منطقه مشخص شده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود تفاوت نظری بین مدیران و کارشناسان، گفت: باید بین افراد برای تبدیل سیاست ها به ماموریت های کلی این نگاه واحد به وجود بیاید با توجه به اینکه برای بهبود فضای کسب و کار و اشتغال قانون داریم، پس چرا عملا اتفاقی نمی افتد؟
وی افزود: چرخ می چرخد اما به سنگینی و در جا؛ در گام نخست باید رویکرد مدیریتی حاصل شود و عنصر تفکر جهادی لحاظ شود.
شاه ویسی گفت: ما باید برای ابزار اشتغال و نقش و هدف آن در اقتصاد کشور برنامه ریزی کنیم، دیگر کشورها هم برای افزایش اشتغال در کشورشان اهداف خاصی را دنبال می کنند و چین هم نیروهای کار خود را در زمان های لازم بین صنعت و کشاورزی منتقل می کنند.
وی افزود: ما درسیاست گذاری کلان اشتغال به این شکل رفتار نکردیم و چنین برنامه ریزی انجام ندادیم مثلا برای افرادی که در دانشگاه آموزش می بینند مشخص نشد در چه حرفه ای به آنها نیاز است.
این کارشناس اقتصادی با شاره به موانع اولویت دهی به تولید ملی و اشتغال در کشور، گفت: بخشی از موانع قوانین و مقررات هستند و بخش دیگر آن عدم حمایت از تولید ملی برای صادرات و اشتغال و سیاست های دیگر بر می گردد.
وی افزود: اگر به شکل گذشته رفتار کنیم می توان گفت در این نظامات نمی توانیم اولویت را به اشتغال و تولید ملی دهیم.
شاه ویسی گفت: باید در کارها اولویت تعریف شود و اگر این چنین شود کاری است نکو؛ ولی در مواردی تصمیم هایی گرفته شده که در مسیر برنامه ها و سیاست ها نبود بلکه بر اساس دیدگاه شخصی و مقطعی بوده است.
وی افزود: نمایندگان مجلس طی مدت 6 ماه به قانون بهبود فضای کسب و کار دست یافتند و باید پرسید این قانون امروز در کجاست؟ و باید امروز جزء اولویت اول باشد و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید یک ستاد فرعی حمایت از تولید و اشتغال را تعیین کند.
این کارشناس اقتصادی گفت: ما می توانیم سال 96 را به سال شکوفایی و بهبود کسب و کار تبدیل کنیم به شرطی که مردم احساس مسئولیت کنند و دولت هم موظف است شرایط را فراهم کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار