به گزارش ایمنا، مصرف شيريني در ديد و بازديدهاي عيد رواج زيادي دارد و در واقع زینت بخش میهمانی های نوروزی است. این در حالی است که افراط در مصرف شيريني مي‌تواند لطمات فراواني به سلامت انسان وارد سازد.
يکي از زيان‌هاي مهم مصرف زياد شيريني، چاقي و عوارض و اختلالات ناشي از آن است. علاوه بر این مواد قندي و نشاسته‌اي به آساني تبديل به چربي شده، در بدن ذخيره مي‌شوند و ايجاد چاقي مي‌کنند.
همچنین افراط در مصرف شيريني به سلامت دندان‌ها لطمه‌ وارد کرده و موجب پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. مصرف بی رویه شیرینی ها موجب افزايش فشار خون و چربي‌هاي نامطلوب خون شده که در نهايت سلامت قلب و عروق را دچار اختلال می کند.

مواد غذايي حاوي فيبر
يکي عوارضي که معمولا بعد از تعطيلات نوروز گريبان گير افراد مي‌شود، يبوست و اختلالات گوارشي است. علت مهم بروز اختلالات گوارشي، افراط در مصرف غذا و نيز استفاده زياد از غذاهاي چرب و سرخ کرده است. يکي ديگر از مهم ترين دلايل يبوست، عدم يا کمبود استفاده مواد فيبري داراي باقيمانده است.
در ايام تعطيلات نوروز معمولا افراد از ميوه، سبزي، سالاد، حبوبات و ساير مواد غذايي حاوي فيبر، کمتر استفاده مي‌کنند. اين قبيل مواد خوراکي علاوه بر فيبر، حاوي مواد مغذي مفيدي هستند که تاثير قابل توجهي در جهت سلامت انسان دارد. يکي از مهم ترين خواص فيبري غذايي، پيشگيري از يبوست و نيز درمان اين اختلال شايع قرن حاضر است.
مواد غذايي حاوي فيبر، باعث تسريع عبور غذا از دستگاه گوارش شده و از بروز يبوست پيشگيري می کنند. ضمنا خواص مهم ديگري نيز دارند، برای مثال موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون و تنظيم تعادل فشار خون مي‌شوند و در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان به‌ خصوص سرطان کولون موثر هستند.
 مصرف آب کافي
اختلال ديگري که در ايام نوروز به طور معمول در برنامه غذايي افراد رخ مي‌دهد، کمبود مصرف آب است. در تعطيلات عيد به علت آنکه افراد بيشتر اوقات خود را به سفر مي‌گذرانند و يا صرف ديد و بازديد دوستان و اعضای فاميل مي‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف مي‌ کنند. کمبود مصرف آب مي‌تواند اختلالات مهمي در سلامت انسان به جا گذارد، برای مثال موجب بروز يبوست و ناراحتي‌هاي گوارشي ناشي از آن می شود.

 ورزش و پياده روي را فراموش نکنید
مشکل ديگري که به هنگام تعطيلات عيد معمولا در زندگي افراد رخ مي‌دهد، کمبود تحرک و فعاليت جسمي مانند پياده‌روي، ورزش و غيره است. به همين علت بسياري از افراد، بعد از تعطیلات نوروز افزايش وزن پيدا مي‌کنند و يا افراد در سنين بالاتر مبتلا به افزايش فشار يا چربي‌هاي خون مي‌شوند.
فعاليت جسمي علاوه بر آن که موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شود و در تنظيم تعادل فشار خون موثر است، از افزايش وزن و چاقي نيز پيشگيري کرده و در سلامت قلب و عروق تاثير مهمي دارد. علاوه بر آن، روحيه‌سازي و حفظ شادابي، نشاط و نيز پيشگيري از افسردگي، بي‌حوصلگي و احساس کسالت بسيار موثر است.