دریچه‌های سد زاینده‌رود باز شد/عیدی اصفهانی‎‌ها به مسافران نوروزی

مطابق تصمیم کمیته پنج نفره توزیع آب شهرستان اصفهان، بامداد امروز نهم فروردین ماه، دریچه های سد زاینده رود باز و خروجی آن برای نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت.

دریچه‌های سد زاینده‌رود باز شد/عیدی اصفهانی‎‌ها به مسافران نوروزی

به گزارش ایمنا و با تایید روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان مبنی بر بازگشایی مجدد سد زاینده رود، پیش بینی می شود آب تا روز 11 فروردین ماه به شهر اصفهان برسد.
چند روز پیش نیز معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به اينكه با تصميم كميته پنج نفره از نخستين ساعات بامداد نهم فروردين ماه، خروجي سد زاينده رود براي ادامه كشت پاييزه كشاورزان شرق اصفهان بيشتر خواهد شد، اظهار داشت: اين آب در ادامه و بعد از برگزاري جلسات مختلف براي ادامه آبياري باغات غرب اصفهان نيز رهاسازي خواهد شد.
علی بصیرپور تاكيد كرد: مطابق تصميمات اخذ شده در كميته پنج نفره قرار است آب زاينده رود حدود دو ماه و تا اواسط خرداد ماه براي آبياري مرحله دوم كشت كشاورزان شرق اصفهان جاري باشد و بعد از آن زمان دوباره زاينده رود بسته خواهد شد.
وی با اشاره به اينكه پيش بيني مي شود از اوايل هفته آينده اصفهان شاهد بارندگي باشد، بيان داشت: در حال حاضر خروجي سد زاينده رود 280 ميليون متر مكعب است كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيشتراست.
بصيرپور در خصوص دليل افزايش ذخيره سد زاينده رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: سال گذشته در اين برهه از زمان دو مرحله توزيع آب زاينده رود براي كشت پاييزه كشاورزان شرق اصفهان صورت گرفت در حاليكه امسال تنها يك مرتبه توزيع آب انجام شده است.
وي با تاكيد بر اينكه خوشبختانه در حال حاضر مشكلي براي تامين آب شرب اصفهاني ها وجود ندارد، گفت: ميانگين بارش ها در شهر اصفهان نزديك به 40 ميليمتر است كه نسبت به ميانگين متوسط كاهش اما نسبت به سال گذشته بيشتر شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاكيد كرد: متاسفانه استان اصفهان طي دو سال گذشته به لحاظ حجم بارش ها و همچنين خشكسالي در رتبه چهارم كشور قرار دارد.
همچنین رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: قرار است آب با همان حجم قبلی مشابه سال گذشته و حدود متوسط 31 متر مکعب بر ثانیه آب در سد آبشار تحویل کشاورزان شرق اصفهان داده شود.
اسفندیار امینی بیان داشت: همچنین قرار است بعد از برگزاری جلسه ای آب زاینده رود برای باغات غرب اصفهان و صیفی کاری همانند سال گذشته تحویل داده شود.
براساس این تصمیم قرار است آب زاینده رود تا اواسط خرداد ماه در شهر اصفهان جاری باشد.
گفتنی است؛ تصمیمات تحویل آب به کشاورزان در کمیته پنج نفره تصمیم‌گیر برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود متشکل از مدیر عامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان اتخاذ می شود.
براساس تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، در نوبت اول آب زاینده رود سوم بهمن ماه 95 برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان با دِبی حدود 60 مترمکعب بر ثانیه به مدت 22 روز رهاسازی شد.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است. این رودخانه به عنوان تنها منبع تامین کننده آب تالاب گاوخونی، پیش از این نیز آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه را نیز تامین می کرده است اما اکنون به دلایل مختلف به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است.
بی شک عوامل متعدد مانند مصارف صنعتی، افزایش جمعیت شهرها، سوء مدیریت و بی تدبیری و البته کاهش نزولات آسمانی سبب کم آبی و خشکی تدریجی این رود بزرگ در فلات مرکزی ایران شده است.
احیای زاینده رود، زنده کردن تالاب گاوخونی و مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی در سال های اخیر به عنوان مهمترین دغدغه مسئولان استان اصفهان مطرح بوده و در این زمینه تلاش های جدی صورت گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار