اصفهان میزبان مسابقات جهانی چوگان می‌شود

رییس هیأت چوگان استان اصفهان گفت: قصد داریم در زمینی که در کنار ورزشگاه نقش‌جهان در اختیار گرفتیم یک میدان چوگان ایجاد کنیم و قرار است مسابقات جهانی چوگان در اصفهان برگزار شود.

اصفهان میزبان مسابقات جهانی چوگان می‌شود

حسین جعفری در حاشیه اجرای بازی نمادین چوگان در میدان امام (ره) در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میدان تاریخی نقش‌جهان یکی از بزرگترین میدان‌های چوگان جهان و در واقع قدیمی‌ترین آنهاست. این میدان در گذشته باغ نقش‌جهان بود و حداقل از هزار سال پیش در این میدان بازی چوگان انجام می‌شده است.
وی افزود: خوشحالم بعد از یکصد سال از تعطیلی بازی چوگان در میدان نقش‌جهان، امسال بار دیگر شاهد انجام این بازی‌ بومی و محلی در چهارمین دوره جشنواره نوروزگاه در میدان نقش‌جهان هستیم.
جعفری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر احیای بازی‌های بومی و محلی گفت: متأسفانه ما چوگان را رها کردیم و دیگران گرفتند و مقام معظم رهبری نیز توصیه‌ زیادی بر احیای بازی‌های بومی و محلی به ویژه چوگان داشتند.
رییس هیأت چوگان استان اصفهان ادامه داد: به دنبال فرمایش ایشان، هیأت چوگان استان و فدراسیون چوگان با حمایت ویژه شهردار اصفهان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به برگزاری بازی نمادین چوگان در میدان نقش‌جهان کرد که امروز شاهد اختتامیه آن هستیم.
وی بیان داشت: اصفهان به عنوان شهر جهانی خلاق شناخته می‌شود. این خلاقیت به راحتی به دست نیامده و حاصل خلاقیت مردم فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور این شهر و دیار بوده است. تلاش ما این است که چوگان را در میدان نقش‌جهان احیا کنیم و این بازی ماهی یک بار در اصفهان اجرا شود.
جعفری اضافه کرد: قصد داریم در زمینی که در کنار ورزشگاه نقش‌جهان در اختیار گرفتیم یک میدان چوگان ایجاد کنیم و قرار است مسابقات جهانی چوگان در اصفهان برگزار شود. امیدوارم این حرکت‌های فرهنگی بتواند توان و ظرفیت‌های مردم، شهر اصفهان و هنرمندان اصفهانی که با هنر خود بازی چوگان را حفظ کرده‌اند را نشان دهد.
رییس هیأت چوگان استان اصفهان گفت: به منظور پاسداشت تلاش‌های شهردار اصفهان برای احیای چوگان در ورزش اصفهان که باعث ارسال پرونده چوگان ایران به سازمان یونسکو به نام ایران و اصفهان شد و در نوبت ثبت قرار گرفت از ایشان با اهدای اسب، چوب و گوی چوگان تقدیر خواهیم کرد. امیدوارم در چند ماه آینده نتیجه این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و ورزش چوگان به نام ایران به ثبت برسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار