به گزارش ایمنا، فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار با کارکنان معاونت آموزش متوسطه و همچنین کارکنان اداره کل شاهد و ایثارگران که در ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ساختار وسیع تشکیلات آموزش و پرورش باعث شده تا سیستم تعلیم و تربیت به صورت متمرکز اداره شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش باید با حداقل نیرو و ساختاری علمی،‌ پژوهشی کار هدایت و راهبری نظام تعلیم و تربیت را برعهده داشته باشد.
واگذاری دستورالعمل امور مدرسه به مدیران و ایجاد بزرگترین تحول در آموزش و پرورش
وی تصریح کرد: سیاستها در سال 96 بر این متمرکز است که چه کارهایی را برای مدرسه انجام ندهیم و آنها را به مدرسه تفویض اختیارکنیم بنابراین اگر با کاهش بخشنامه ها و دستورالعمل ها امور مدرسه را به مدیران واگذار کنیم بزرگترین تحول را درآموزش و پرورش ایجاد کرده‌ایم.
دانش آشتیانی اظهارکرد: در سال 96 تلاش ما براین خواهد بود تا کمترین تعیین تکلیف را برای مدارس داشته باشیم و بیشتر از خلاقیت مدیران و معلمان استفاده می‌کنیم بنابراین باید در سال 96 کمتر از 20 بخشنامه به مدارس ارسال کنیم.
عضو کابینه تدبیروامید با اشاره به عدم رضایت مدیران از تعدد بخشنامه‌ها خاطر نشان کرد: حوزه های ستادی باید بیشتر به امر نظارت بپردازند و این نظارت نیز به معنی مچ گیری نباشد بلکه به معنی راهبری مدرسه و هدایت مدیر به مسیر اصلی تعلیم و تربیت باشد.
لزوم ایجاد بستر مناسب برای فراگیری مهارت های تخصصی دانش آموزان
وی اظهارکرد: در مدارس باید بستری فراهم شود تا دانش آموزان شایستگی‌ها و مهارت های زندگی را طی 9 سال از ابتدای دوران تحصیل تا پایان دوره اول متوسطه فرا گیرند و در 3 سال دوره دوم متوسطه تنها به فراگیری تخصص های لازم بپردازند.
دانش آشتیانی گفت: تربیت نیروی متخصص باید در دوره دوم متوسطه صورت گیرد و تخصص های مورد نیاز استان ها نیز با یکدیگر متفاوت است، بنابراین هر استانی با توجه به نیازهای بومی خود می تواند نیروی متخصص مورد نیازش را در مدارس به گونه‌ای تربیت کند که نیاز به گذراندن دوره های تخصصی در دانشگاه ها نیز نباشد.