آبگیری سد رودبار لرستان و زنگ خطر نابودی انبوه ترین جنگل های شهرستان فریدونشهر

با آبگیری سد رودبار لرستان بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی جنگلی شهرستان فریدون شهر در میان آب غرق و نابود خواهد شد.

آبگیری سد رودبار لرستان و زنگ خطر نابودی انبوه ترین جنگل های شهرستان فریدونشهر

منبع تامین آب این سد از رودخانه وهرگان به گُوِه تنگستان فریدونشهر پس از عبور از خوشمیوه وارد حوزه جغرافیایی الیگودرز شده و با پیوستن به آبهای رودخانه های کاکلستان، قلیان و …. در استان لرستان با نام رودبار بسوی حوزه جغرافیایی فریدونشهر در مجاورت مراتع ونیزان تا روستای حیران با مسیر U شکلی ۳۸ کیلومتر را در میان انبوه ترین جنگل های ارزشمند زاگرسی فریدون شهر طی می نماید.
احداث سد مذکور در سطح شیب دار و صخره ای در میان تنگه ای باریک با اختلاف ارتفاع ۳۰۰ متری در دهانه مسیر U شکل، شرایط مناسب استفاده از پتانسیل طبیعی و ارتفاع سطح آب گیری ۴۲۵ متری برای تولید برق فراهم نموده است.
اکنون با آبگیری سد رودبار لرستان بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی جنگلی شهرستان فریدون شهر در میان آب غرق و نابود خواهد شد و پیامدهای تخمیر مواد عالی از جنگل و پوشش گیاهی و گونه های جانوری سبب بالا رفتن مقدار قابل توجهی گاز متان در فضا می گردد.
قطع جریان طبیعی آب در پایین دست سد، پس از آبگیری موجب می شود تا ۳۸ کیلومتر مسیر U شکل رودخانه خشک و اکوسیستم آن نابود شود، کاهش رطوبت و تغییر اقلیم اثرات ویرانگری بر جنگل و تنوع زیستی دارد و باعث ورود ریزگردها از غرب به این شهرستان می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار