مردم فریبی درشان ملت ما نیست

ئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون ملی چین درباره اینکه شما ۴ سال پیش در تبلیغات انتخاباتی کلید اصلی مشکلات کشور را در توافق هسته‌ای می‌دانستید، اگر امروز بخواهید تصمیم به شرکت در انتخابات آتی کنید، کلید اصلی مشکلات کشور را چه می‌دانید، گفت: اولاً من نگفتم کلید تمام مشکلات کشور مسئله هسته‌ای است، کلید مشکلات کشور عقل، تدبیر و تلاش است.

مردم فریبی درشان ملت ما نیست

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح روز دوشنبه در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی با گرامیداشت سال جدید و تبریک عید نوروز، ایام مبارک ماه رجب و میلاد باسعادت مولی متقین افزود: دولت یازدهم در طول تلاش‌هایش در بیش از سه سال و نیم گذشته و به‌ویژه در سال ۹۵ موفقیت‌هایی داشته است. رئیس‌جمهور ادامه داد: اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق‌بگیرانی که حقوق آن‌ها حداقلی است، دریافتی بازنشستگان و افراد تحت پوشش بهزیستی درمجموع ۴ سال دولت یازدهم دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش داشته و امسال هم برای مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۲۰ درصد حداقل حقوق به دریافتی آن‌ها اضافه می‌شود که رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. روحانی تأکید کرد: در مجموعه چهار سال حقوق همه افراد کم‌درآمد حداقل به دو برابر و گاهی دو و نیم برابر و بیشتر افزایش‌یافته است مثل معلمان و برخی کارمندان. در حقیقت اولین دغدغه دولت افراد کم‌درآمد بوده است. وی بابیان اینکه دولت بیشترین توجه خود را به مسئله درمان و محیط‌زیست قرار داده است، گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران تمام مردم و حاشیه‌نشینان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند؛ این بدان معناست که دولت به فکر محرومین، مستضعفین و حاشیه‌نشین‌ها بوده است.

یارانه اقشار آسیب‌پذیر باید بیشتر شود

رئیس‌جمهور در پاسخ به نخستین سؤال مطرح‌شده در این نشست خبری که از سوی روزنامه دنیای اقتصاد مطرح شد که اولویت‌های اقتصادی شما در صورت پیروزی چه خواهد بود و چه سیاست‌هایی در قبال پرداخت یارانه، اصلاح نظام بانکی و رونق اقتصادی در پیش خواهید گرفت، گفت: مسئله یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و در چارچوب قانون باید انجام می‌شده است. وی ادامه داد: یک‌بخشی از یارانه را به بخش‌هایی که دارای اهمیت بیشتر بوده است، همانند بخش کشاورزی محول کرده‌ایم، پولی که به گندم می‌دهیم با قیمت بین‌المللی آن متفاوت است یعنی چیزی حدود دو برابر. بهای بین‌المللی آن ۷۰۰ است اما ما ۳۰۰ می‌خریم؛ این از بخش یارانه تأمین می‌شود و یا یارانه‌ای که در بخش درمان هزینه می‌شود، ۳۷ درصد است که اکنون ۶ درصد آن برای شهرها و در روستاها هم سه درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. رئیس‌جمهور افزود: نکته دیگری که در خصوص یارانه از سوی دوستان اقتصادی مطرح می‌شود این است که یک قشر در جامعه بیشتر آسیب‌پذیرند و بهتر است که یارانه بیشتری دریافت کنند و برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم.

باید روزی برسد که هیچ‌کس نیاز به یارانه نداشته باشد

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار رادیو در خصوص اینکه در دوره انتخابات قول‌هایی داده بودید که باید شرایط به شکلی باشد که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند، این شعار چقدر محقق شده است؟ گفت: درست است من معتقدم باید به جایی برسیم که مردم نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند، اما این حرف در چهار سال محقق‌شدنی نیست. البته ما سعی کردیم یارانه را به بخش‌های دیگر مانند مسائل اجتماعی ببریم. وی ادامه داد: برای حل مشکلات مردم، همه آن‌ها باید کار داشته و درآمد برای زندگی به اندازه کافی داشته باشند و اگر می‌خواهیم همه شغل داشته باشند، بدون سرمایه‌گذاری و امنیت، این مهم محقق نمی‌شود؛ البته سرمایه‌گذاران باید با اطمینان و امید به آینده داشته باشند اما برخی مانند ماشین دودی، فضا را دودآلود می‌کنند که این آسیب‌زننده است. باید تلاش کنیم که جذب سرمایه داشته باشیم تا دست به ایجاد اشتغال بزنیم.

لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حمله شیمیایی به «خان شیخون»

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار یورونیوز مبنی براینکه حمله آمریکا به سوریه جنگ سوریه را وارد فاز جدیدی کرده آیا ایران سیاست خود را در ایران تغییر خواهد داد گفت: پیشنهاد ما این بود که کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود، باید دید اگر آمریکا مقصر شناخته شد چه واکنشی از خود نشان می‌دهد. کار آمریکا نه با حقوق بین‌الملل و منافع منطقه و نه با حقوق و منافع بین‌الملل سازگار نیست. رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر در مورد اینکه اگر حمله به سوریه بار دیگر تکرار شود چه اقدام و سیاستی می‌تواند جلوی تجاوزگری‌های شیطان بزرگ را بگیرد، گفت: تکرار این کار آمریکا می‌تواند برای منطقه خطرناک باشد و من فکر می‌کنم که پاسخ آن را باید ملت و ارتش سوریه در میدان جنگ در مبارزه با تروریست‌ها بدهند.


نگفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم!

روحانی در پاسخ به سؤال روزنامه همشهری مبنی بر اینکه شما در ابتدای دولت خود گفتید که مشکلات را در ۱۰۰ روز حل می‌کنید اما در آذرماه سال گذشته گفتید که مشکلات در ۴۰ سال آینده هم حل نخواهد شد، چه شد که نظرتان تغییر کرد؟ گفت: خوب شد که این سؤال را مطرح کردید چون این دروغ را مرتب در برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند. من چه زمانی گفتم که ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم؛ آن چیزی که من گفتم این بود که اگر بتوانم در انتخابات پیروز شوم، کارهای انجام‌شده در پایان ۱۰۰ روز نخست را اعلام خواهم کرد. وی افزود: عده‌ای مخرب آمدند و گفتند که روحانی گفته می‌خواهد ۱۰۰ روزه مشکلات را حل کند، آن‌کسی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد، فرد دیگری بود، ما نیستیم.

توافق هسته‌ای کلید حل همه مشکلات نیست

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون ملی چین درباره اینکه شما ۴ سال پیش در تبلیغات انتخاباتی کلید اصلی مشکلات کشور را در توافق هسته‌ای می‌دانستید، اگر امروز بخواهید تصمیم به شرکت در انتخابات آتی کنید، کلید اصلی مشکلات کشور را چه می‌دانید، گفت: اولاً من نگفتم کلید تمام مشکلات کشور مسئله هسته‌ای است، کلید مشکلات کشور عقل، تدبیر و تلاش است. وی افزود: من کلید مسائل هسته‌ای را گفتگو می‌دانستم که انجام شد و به نتایجی رسید. امروز هم در داخل کشور و منطقه مشکلاتی وجود دارد که هرکدام راه‌حلی دارد. باید این راه‌حل‌ها پیدا و اجرایی شود.

باید فضای انتخابات را سالم نگه‌داریم

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ایرنا مبنی براینکه در آستانه انتخابات شاهد برخی تخریب‌ها به‌جای نقد منصفانه نسبت به دولت هستیم و پیشنهاد‌هایی ازجمله افزایش یارانه‌ها از سوی برخی کاندیداهای احتمالی مطرح می‌شود، نظرتان دراین‌باره چیست، گفت: ما باید خودمان را در یک ماه آینده برای انتخابات آماده کنیم. در این مدت حرف‌های زیادی از حق و ناحق و منصفانه و غیرمنصفانه زده می‌شود اما به‌هرحال همه باید تلاش کنیم فضا را یک فضای سالم نگه‌داریم. وی افزود: مردم‌فریبی و کارهای پوپولیستی درشان ملت ما نیست.

از توفیقات دولت در حوزه فرهنگ به‌طور متوسط راضی هستم

روحانی در پاسخ به سؤال خبرگزاری شبستان مبنی براینکه تحلیل شما نسبت به اقدامات فرهنگی دولت یازدهم چیست، چند درصد از وعده‌های انتخاباتی خود را محقق می‌دانید و چنددرصد از رضایت اهالی فرهنگ را به دنبال دارید گفت: باید از اصحاب فرهنگ پرسید که چه مقدار رضایت دارند. ما تلاش کردیم رضایت آن‌ها را جلب کنیم، خانه‌های انجمنی آن‌ها که بسته شده بود باز شود، مجوز کتاب و فیلم صادر و یارانه‌های آن‌ها پرداخت شود. وی افزود: در دانشگاه‌ها علاقه داشتیم فضا باز شود، در ۱۶ آذرها شاهد این بودیم. ما دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ بپیوندد. رئیس‌جمهور ادامه داد: دانشجویان، اساتید، اصحاب موسیقی و هنر به ما بگویند چه مقدار رفاه و آزادی بیشتری دیدند، من به‌طور متوسط راضی هستم چون برخی کارها در دست ما نبود و تلاشمان نتوانست در برخی موارد کارگر باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار