نبردی داغ با دور نمای آسیا

دو تیم اصفهانی لیگ برتر در جدول رده‌بندی مسابقات چسبیده به هم و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر رتبه‌های چهارم و پنجم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. تراکتورسازی در بطن معادلات پیچیده مسیر ذوب‌آهن اندکی هموارتر است

نبردی داغ با دور نمای آسیا

دو تیم اصفهانی لیگ برتر در جدول رده‌بندی مسابقات چسبیده به هم و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر رتبه‌های چهارم و پنجم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. آنها در 26 بازی گذشته 36 امتیاز به جیب زده‌اند که نشان می‌دهد چندان در جمع‌آوری امتیاز موفق عمل‌نکرده‌اند. اما موضوع مهمتر برای این دو تیم جدای از فراز و نشیب‌هایی که آنها در هفته‌های گذشته پشت سر گذاشته‌اند جدالشان با دیگر رقیبان برای کسب رتبه چهارم است. از سوی دیگر همین دو تیم هم باهم بر سر کسب رتبه چهارم رقابت نفس‌گیری را برگزار می‌کنند. اما در هفته بیست و ششم لیگ از بین هشت تیم لیگ برتری که برای کسب سهمیه پلی‌آف احتمالی لیگ قهرمانان تلاش می‌کنند تنها یک تیم برتر برنده شد. پدیده مشهد که از ابتدای سال 96 به جمع هفت تیم دیگر اضافه شد تا قبل از رقابت‌های هفته بیست و پنجم چندان در معادلات آسیایی جایی نداشت. پدیده در لیگ فصل جاری تنها 28 امتیاز کسب کرده بود و به نظر می‌رسید تنها برای قرار گرفتن در همان میانه‌های جدول تلاش می‌کند. این شرایط در سال 96 و پس از پشت سر گذاشتن هفته‌های بیست و پنجم و بیست و ششم به‌کلی تغییر کرد. شاگردان رضا مهاجری در این دو هفته با شکست صبای قم و ماشین‌سازی تبریز خودشان را تا رتبه هفتم جدول بالا کشیدند و به جمع مدعیان کسب سهمیه وارد شدند. حالا آنها با ذوب‌آهن رده چهارم که 36 امتیازی است تنها دو امتیاز فاصله‌دارند. نماینده استان خراسان رضوی که تا پیش از دو بازی سال جاری سه پیروزی متوالی کسب کرده بود با این دو برد سال جاری مجموع بردهایش را به پنج پیروزی متوالی رساند و برای دیگر رقیبان جدول خط‌ونشان کشید. از سویی دیگر تیم‌های اصفهانی‌ها هم در هفته بیست و ششم نتایجی کاملاً مشابه گرفتند تا رقابت فشرده آنها همچنان ادامه داشته باشند. همچنین تیم‌های تهرانی پیکان و نفت هم که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده دو تیم اصفهانی بودند با شکست در دیدارهای این هفته از هدف خود دور شدند هرچند که نباید فراموش کرد نفت همان تیمی است که می‌تواند با قهرمانی در جام حذفی رویای آسیایی شدن تیم چهارم لیگ شانزدهم را به‌کلی بر باد دهد. آنها دو سال پیش در فینال جام حذفی مغلوب ذوب‌آهن شدند و این فصل قصد دارند به هر شکل ممکن یک جام لیگ فوتبال ایران را به افتخاراتشان اضافه کنند. البته برای تیم‌های چهارم تا هشتم جدول بهتر آن است که تراکتورسازی در بازی نهایی پیروزی شود چراکه در آن صورت تیم چهارم جدول شانس بیشتری برای حضور در مرحله پلی اف لیگ قهرمانان آسیا پیدا می‌کند.

تراکتورسازی در بطن معادلات پیچیده

ذوب‌آهن در حالی در جایگاه چهارم جدول قرار دارد که 11 امتیاز با تیم سوم جدول، تراکتورسازی، فاصله دارد. با توجه بااینکه سهمیه‌ی ایران در لیگ قهرمانان آسیا 2+2 است ذوب‌آهن باید در رتبه‌ی سوم لیگ قرار بگیرد تا مجوز حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. این در شرایطی است که تنها چهار بازی تا پایان فصل باقی‌مانده؛ یعنی 12 امتیاز. ذوب‌آهن باید 12 امتیاز (4 برد در 4 بازی) کسب کند و تراکتورسازی هم باید یک امتیاز از چهار دیدار آینده‌ی خود به دست آورد. وقوع چنین احتمالی تقریباً محال به نظر می‌رسد. اما در صورت قهرمانی تراکتور در جام حذفی اوضاع تغییر خواهد کرد. در این صورت تراکتور مستقیماً به مرحله‌ی گروهی لیگ قهرمانان رفته و تعداد تیم‌هایی که برای صعود شانس دارند به‌صورت جالبی زیاد می‌شود. در آن صورت حتی تیم صبای قم که در رده‌ی چهاردهم جدول قرار دارد هم‌روی کاغذ شانس صعود دارد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که رقابت اصلی ذوبی‌ها با دو تیم سپاهان و پیکان خواهد بود. سپاهان با 36 و پیکان با 35 امتیاز پشت سر ذوب‌آهن هستند. سپاهانی‌ها هم همچون رقیب همشهری 36 امتیازی هستند و شرایطی مشابه با ذوب‌آهن دارند با این تفاوت که تفاضل گل ذوبی‌ها 4+ بهتر از طلایی پوشان اصفهانی است.

مسیر ذوب‌آهن اندکی هموارتر است

نگاهی به بازی‌های باقی‌مانده این دو تیم هم نشان از آن دارد که شاگردان مجتبی حسینی به نسبت یاران تحت رهبری کرانچار بازی‌های دشوارتری را پیش رودارند. ذوبی‌ها در هفته‌های پیش رو باید به ترتیب با پیکان در تهران، ماشین‌سازی در فولادشهر، پرسپولیس در تهران و پدیده در فولادشهر روبرو شوند. سپاهانی‌ها هم در نقش‌جهان میزبان گسترش فولاد تبریز خواهند بود و سپس با صبای قم در زمین حریف بازی می‌کنند. آنها در هفته بیست و نهم از تراکتورسازی در اصفهان پذیرایی می‌کنند و بازی پایانی شاگردان کرانچار با استقلال در ورزشگاه آزادی خواهد بود. به این ترتیب بیشتر جدال نمایندگان اصفهان با حریفان تبریزی و تهرانی خواهد بود و در این میان اندکی بازی‌های ذوب‌آهن به نسبت سپاهان آسان‌تر به نظر می‌رسد هرچند دربازی‌های باقی‌مانده حتی ممکن است ماشین سازان که دیگر امید چندانی به بقا در لیگ برتر ندارند به‌گونه‌ای ظاهر شوند که ذوب‌آهن را در فولادشهر دچار مشکل کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار