اجرای طرح "پارکومتر" در خیابان های اصفهان

پارک دوبل که نوعی از پارک خودرو به موازات خودرو دیگر است یکی از مهمترین دلایل تشدید ترافیک، به هم خوردن نظم خیابان ها، مانعی برای رانندگی منظم سایرخودروها، اتلاف وقت رانندگان و افزایش تخلفات رانندگی است که در سالهای اخیر به یک معضل فرهنگی تبدیل شده است.

اجرای طرح "پارکومتر" در خیابان های اصفهان

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر شهر تاريخي اصفهان با بافت قديم خاص خود، با مشكلات عديده ترافيكي مواجه است كه اين مشكلات به علت روي آوردن بيش از حد شهروندان به استفاده از اتومبيل شخصي و همچنين وجود ضعف و كمبودها در زمينه زيرساختهاي وسايل نقليه عمومي، روز به روز در حال افزايش است.
در شهر اصفهان نيز با توجه به رشد و گسترش شهرنشيني و مهاجرت‌هاي شهري ،معضلات‌ اين كلان شهر بيش از پيش پيچيده‌ شده و برنامه‌ريزي كاربري اراضي شهري را با چالش‌هاي جدي رو به رو ساخته است.
در ميان كاربري‌هاي شهري،كاربري پاركينگ، از جمله مواردي است كه كليه كاربري هاي شهري به وجود آن نياز دارند و روشن است كه در دنياي وابسته به اتومبيل،پاركينگ‌ها نيز به اندازه راه‌ها و پل‌ها اهميت دارند،زيرا دسترسي آسان به‌ محل كار،سكونت،خريد،تفريح و غيره را فراهم ساخته، چرا كه بخش لاينفكي از تأسيسات زيربنايي هستند.
همچنين از آن جا كه‌ زمان توقف خودروها در شهرها به مراتب بيشتر از مدت زمان حركت آنهاست، از اين‌رو پيش‌بيني فضاي مناسب‌ پاركينگ اتومبيل‌ها، به ويژه در مناطق پرتراكم و مركزي شهر از اهميت زيادي برخوردار است.
حاشيه خيابان‌ها پاركينگ انواع خودروها و موتورسيكلت‌ها شده است!
به‌رغم همه‌ برنامه‌ريزي‌هايي كه در راستاي ساماندهي پاركينگ ها انجام شده است، در حال حاضر كاربري پاركينگ در اصفهان بسيار نگران‌كننده است و به عنوان‌ يكي از معضلات پيچيده شهري از آن ياد مي‌شود.
در ترافيك سنگين و جاي پارك ناياب، رانندگان با چند بار بالا و پايين كردن يك خيابان، دست آخر دوبله يا سوبله پارك می كنند اما حاضر نیستند از پارکینگ استفاده کنند.
حاشيه خيابان‌ها تبديل به پاركينگي از انواع خودروها و موتورسيكلت‌ها شده است، پاركينگي كه حتي زير تابلوهاي ايستگاه‌هاي اتوبوس، توقف مطلقاً ممنوع و پياده‌روها هم انجام مي‌شود بدون اينكه كسي توجهي به تابلوهاي حمل با جرثقيل داشته باشد.
یک شهروند اصفهانی با اشاره به معطلی نیم ساعته خود برای خروج از پارک به دلیل پارک دوبل خودرو دیگر ، می گوید: اینکه راننده ای اقدام به پارک دوبل می کند به دلیل بی توجهی به قوانین و ضعف فرهنگ وی از عواقب اقدام صورت گرفته است.
اکبر وانویی معتقد است تخلفات رانندگی مهمی که به صورت روزمره به وضوح اتفاق می افتد شامل نبستن کمربند ایمنی، پارک دوبل، عدم رعایت مسیر حرکت و دقت به مسیرهای تردد یک طرفه است که به درستی فرهنگ سازی نمی شود.
وی می افزاید: مهمترین اقدام پلیس در پارک دوبل جرایم نقدی و توقف خودرو به مدت یک هفته است که به دلیل عدم حضور موثر پلیس در سطح شهر این اتفاق نیز نمی افتد تا رانندگان متخلف جری تر شود، البته نمی توان با صرف جریمه کردن ،رعایت قوانین را از عموم مردم انتظار داشت.
وانویی اضافه کرد: در صورتی که فرهنگ درست و قانونی پارک کردن آموزش داده شود تردد در خیابانها روان تر شده و در ادامه بار ترافیک شهری نیز کاهش خواهد یافت.
یک مغازه دار اصفهانی نیز در این خصوص بیان می کند: مهمترین تأثیر پارک دوبل در خیابان انتقال ترافیک خیابان به پیاده رو ها و ایجاد بی نظمی در تردد مردم است.
محسن روشنایی با بیان اینکه پارک دوبل در خیابانهای یک طرفه ترافیک بیشتری به وجود می آورد، اضافه می کند: این در حالی است که طرح یک طرفه کردن بعضی از خیابان ها برای تسهیل تردد است.
وی اظهار می کند: علاوه بر خودروهای شخصی خودروهای حمل مواد گوشتی، شیر و لبنیات، مواد دارویی و خودروهای با پلاک دولتی نیز به شکل دوبل پارک می کنند که با توجه به توقف طولانی مدت این خودروها مسیرهای تردد دچار بی نظمی می شود.
اجرای طرح پارکومتر در 14خیابان شهر
در این باره معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان به خبرنگار"ایمنا" می گوید: جای تأسف است که پارک های دوبله در خيابان هاي اصفهان به صورت يك فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسي راحت تر براي مردم ملاك است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام كاري خودرو خود را در نزديك ترين محل ممكن پارك نمايند.
عليرضا صلواتي می افزاید: شهروندان باید به این باور برسند که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند چرا که با پارک دوبل یک خط از خیابان را از مسیر خارج نموده و این به نوعی تجاوز به حقوق سایر شهروندان است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان با اشاره به پارك هاي حاشيه اي خيابان هاي اصفهان، ادامه می دهد: اين امر به صورت يك فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسي راحت تر براي مردم ملاك است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام كاري خودرو خود را در نزديك ترين محل ممكن پارك نمايند.
وی با اشاره به تكميل نبودن ظرفيت پاركينگ‌هاي برخي از نقاط شهر به خصوص در هسته مركزي شهر و اشباع شدن ظرفيت پارك هاي حاشيه اي ، اظهار مي كند: متاسفانه ظرفيت‌ پاركينگ‌ها عموما تكميل نمي‌شود و به عبارتي مردم عادت ندارند كه از پاركينگ به جاي پارك كنار خيابان استفاده كنند؛ از سوي ديگر پليس هميشه در خيابان حضور ندارد و اعمال قانون در همه ساعات روز امكان پذير نيست كه طي قرادادي با پليس اين مشكل به زودي رفع خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان تصریح می کند: برای رفع پارک های حاشیه ای خیابان های اصفهان تاکنون طرح های مختلفی از جمله پارکومترهای سکه ای ، موبایل پارک، پارکبان و ... اجرا شده که با نقاط ضعف و قوت هایی همراه بود اما در نهایت با تجربه اجرای این طرح ها، شهرداری اصفهان به این نتیجه رسید که طرح مکانیزه و هوشمندی را اجرا کند.
وی با بیان اینکه مصوبات شورای ترافیک استان و شورای اسلامی شهر برای اجرای طرح پارکومتر اخذ شده است، می افزاید: در حال حاضر طرح پارکومتر در 4 خیابان توحید، نظر، حکیم نظامی و شریعتی به صورت ارشادی و آموزشی اجرا می شود تا شهروندان با آن آشنا شوند.
به گفته صلواتی، پرداخت هزینه پارکومتر با استفاده از اصفهان کارت انجام می شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان اعلام می کند که تا اردیبهشت ماه 96 این طرح در 14 خیابان اصلی شهر از جمله خیابان های آیت الله طالقانی، آیت الله شمس آبادی، شیخ بهایی، شهید بهشتی، چهارباغ بالا ومحور خیابان توحید در فاز اول اجرا می شود.
وی می افزاید: قرار است طرح پارکومتر در 138 خیابان شهر اصفهان به صورت مکانیزه اجرا شود.
وی با بیان اینکه قیمت گذاری ها در این طرح به گونه ای انجام شده که رغبت شهروندان به انجام سریع کارهای روزمره افزایش یابد و رانندگان هر چه سریعتر به خودرو خود بازگردند تا امکان پارک خودرو برای همه فراهم باشد، می گوید: نرخ پارک در پارکومتر برای ساعت اول 1000 تومان و برای ساعت دوم 1500 تومان است؛ در واقع قیمت پارک خودروها در طرح پارکومتر از نرخ پارکینگ های عمومی بیشتر است تا شهروندان رغبت بیشتری برای پارک خودرو در پارکینگ ها داشته باشند.
نظارت مکانیزه بر اجرای طرح پارکومتر
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان با بیان اینکه نظارت بر اجرای طرح پارکومتر به صورت مکانیزه انجام می شود، می گوید: نظارت از طریق دوربین نصب شده بر روی یک دستگاه خودرو انجام می شود که این خودرو در این خیابان های مورد نظر گردش و تخلفات را ثبت می کند و البته درصورت نیاز جریمه صادر می کند.
وی یادآور می شود: طرح پارکومتر دو ماه به صورت آزمایشی انجام می شود و افرادی برای آموزش شهروندان در خیابان های مد نظر مستقر خواهند شد.
صلواتی می افزاید: خط کشی و شماره گذاری خیابان ها در حال تکمیل است و در این هفته دستگاه نارنجی رنگ پارکومتر برای پرداخت الکترونیک در حاشیه خیابان ها نصب و عملیات اجرایی آن از اواسط بهمن ماه کلید می خورد.
وی خاطرنشان می کند: برای پارک کردن در خیابان هایی که مجهز به پارکومتر است می بایست به نکات زیر توجه کرد: ابتدا راننده خودروی خود را در محلی که خط کشی شده و حتما بین خطوط و در داخل جایگاه پارک می کند، به هر جایگاه یک شماره و یک جهت اختصاص یافته که کنار جایگاه حک شده است و نشان دهنده شماره جایگاه خودرو و جهت آن، محل قرارگیری دستگاه پارکومتر را نشان می دهد؛ در یک سوی این دستگاه 8 دکمه مربوط به 8 جایگاه پارک می باشد و 2 دکمه دیگر برای تایید و کنسل است، البته راهنمای استفاده از دستگاه نیز بر روی خود دستگاه موجود می باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار