تولید محتوا به معنای زنده ماندن

به‌جرئت می‌توانم بگویم که ما ایرانیان در کار گروهی ضعیف هستیم. برای همین هم هست گروه‌های انفرادی بهتر از گروهی ما در ورزش‌کار می‌کنند.

تولید محتوا به معنای زنده ماندن

اصفهان امروز- سیامک تراکمه‌زاده:

به‌جرئت می‌توانم بگویم که ما ایرانیان در کار گروهی ضعیف هستیم. برای همین هم هست گروه‌های انفرادی بهتر از گروهی ما در ورزش‌کار می‌کنند. البته این موضوع در حال تغییر است. ولی هنوز مثال‌هایی که حرف مرا تأیید می‌کند، زیاد است. مثلاً تعداد بالای گروه‌هایی که در همین فضاهای اجتماعی مثل تلگرام و فیس‌بوک ساخته می‌شود و کم‌کم محو می‌شود و فعالیت کند می‌شود تا بمیرد. خودم در تعداد زیادی از آن‌ها عضو بودم و چندتایی را حتی خودم ساختم. جالب هم آنجاست که میزان استقبال خیلی خوب است، ولی تأکید می‌کنم کم‌کم می‌میرند.

این اتفاق به‌صورت مشابه درگروه‌های حضوری هم می‌افتد. می‌دانید چرا؟ چون همه ما می‌خواهیم استفاده‌کننده باشیم. بیشتر از آنکه بخواهیم تولید کنیم تا دیگران هم استفاده کنند، می‌خواهیم فقط استفاده کنیم. به‌هرحال استفاده از تولید بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است. در جامعه‌ای که همه ما را به این سمت هل داده‌اند و آموزش داده‌اند، نتیجه گروه‌ها همین می‌شود و شغل محبوب همه می‌شود دلالی. هیچ‌وقت کسی به ما یاد نداده‌ که وقتی چیزی تولید می‌کنیم و به دیگران می‌دهیم، بیشتر از همه، این خود ما هستیم که نفع می‌بریم. دو مثال، من به‌عنوان معلم باید تولید محتوا کنم و باید آن را در اختیار دیگران بگذارم، درنتیجه همیشه مجبورم چندین برابر مطلبی که می‌خواهم یاد بدهم، بخوانم و یاد بگیرم. شاید درصد بسیار کمی از آن در اختیار دیگران قرار می‌گیرد و بیشتر خودم یاد می‌گیرم. نکته مهم‌تر اینکه آنچه خودم خوانده‌ام، به دلیل اینکه در منابع گوناگون دنبال یک موضوع گشته‌ام، در من بیشتر نهادینه می‌شود تا کسی که یک مطلب کوتاه از من می‌خواند. من از درون و با تمام وجود معتقدم که از تولید کردن بیشتر نفع برده‌ام.

مثال دیگر شاید یک کارخانه تولیدی باشد. در فرهنگ ما هم همیشه کارخانه‌داران را آدم‌های پولدار و موفقی تصور می‌کنند. وقتی می‌گویند فلانی کارخانه‌دار است، در پس معنای آن، این نهفته است که پول زیادی درمی‌آورد، موفق است، سفر خارج کشورش به راه است و خیلی سواد دارد، ولی وقتی به یک دلال فکر می‌کنیم، چه در ذهنمان نقش می‌بندد.

سعی کنید در گروه‌های تلگرامی یا هر جای دیگر به تولید محتوا دست بزنید، چیزی بنویسید، خلاصه فلان کتاب یا فلان فیلم را بنویسید، نظر شخصی خودتان را بگوید، نترسید، خجالت نکشید، مطمئن باشید چیزی که شما از خودتان می‌نویسید، به‌مراتب بهتر، آموزنده‌تر و پرمخاطب‌تر است از هر مطلب کپی-پیست شده از جاهای مختلف. این کار دلالی است. بگذارید با تولید، گروهی که در آن عضو هستید، زنده بماند. اساساً تعریف حیات همین است. چیزی که بتواند چیزی مثل خودش را تولید کند.

عکاس
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار