سونامي ريزگردهاي گاوخوني در راه است

استاد برجسته خاک‌شناسی و سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان با تاكيد بر اينكه کادمیون موجود در تالاب گاوخونی چند برابر حد مجاز است، گفت: اگر تالاب گاوخونی به‌صورت کامل مبدل به یک کانون ریز گرد شود با یک سونامی ریز گردها و فلزات سنگین روبه‌رو خواهیم شد.

سونامي ريزگردهاي گاوخوني در راه است

به گزارش خبرگزاري ايمنا احمد جلالیان در چهاردهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار داشت: بررسی نمونه‌های متعدد برداشته‌شده از تالاب گاوخونی مشخص می‌کند که این محل دارای فلزات سنگین و سمی نظیر کامیون، سرب، روی، نیکل، مس و تا حدودی جیوه و آلومینیوم است که متأسفانه بیشتر از حد مجاز نیز است.
وي که بر روی ریزگردهای ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی مطالعه می‌کند، ادامه داد: مطالعات در سه قسمت شامل تالاب گاوخونی، زیر حوضه‌ی تالاب و شناسایی ریز گردها انجام‌شده است.
سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: وجود نوعی خاک رس رونده، وجود مقادیر زیاد کادمیوم، بافت سنگین و وزش بادهای شدید ازجمله موارد نگران‌کننده است که باید نسبت به آن‌ها بسیار حساس بود.
وي با بیان اینکه وجود چنین فلزاتی در این تالاب منشأ انسانی دارد، بيان داشت: استفاده از کودهای فسفاته و آفت‌کش‌ها توسط کشاورزان در طول سالیان دراز، وجود موتورهای دیزلی برای پمپاژ آب، وجود بزرگراه اصفهان یزد، تردد وسایل نقلیه گازوئیل سوز در مجاورت تالاب و معدن‌های نمک و وجود سنگ‌های آذرین در اطراف کوه سیاه ورزنه ازجمله فرضیه‌هایی است که در خصوص منشأ این فلزات مطرح‌شده است.
جلاليان افزود: باوجود اینکه هنوز تالاب به‌صورت کامل فعال نشده اما میانگین فرونشست‌های اتمسفری 46 تن در سال است که می‌تواند فلزات سنگین موجود در بستر تالاب را به‌صورت کامل جابجا و مقدمه‌ یک بحران بزرگ را فراهم كند.
سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در سال 95 هیچ پایشی بر روی تالاب گاوخونی انجام‌نشده است، گفت: به‌صورت مرتب در جلسات سازمان محیط‌زیست، اتاق فکر استان و ... درخواست و تاکید داشته‌ایم که تالاب گاوخونی باید به‌صورت دائم موردبررسی و پایش قرار بگیرد که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.
جلالیان الگو گرفتن از ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه و جاری شدن حق آبه تالاب را راه‌حل برون‌رفت از این بحران دانست و ادامه داد: وضعیت تالاب به‌گونه‌ای است که بهتر است آبی که برای کاشت هزار هکتار گندم مورداستفاده قرار می‌گیرد را به تالاب گاوخونی روانه کنیم و خسارت کشاورزان را بپردازیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر تالاب گاوخونی به‌صورت کامل مبدل به یک کانون ریز گرد شود با یک سونامی ریز گردها و فلزات سنگین روبه‌رو خواهیم شد، گفت: در صورت بروز چنین اتفاق شومی نه‌تنها اصفهان بلکه شهرهایی که در فاصله‌ی هزار کیلومتری آن نیز قرارگرفته‌اند از تبعات آن مصون نخواهند بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار