مصاحبه اختصاصی صدیقان رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری شهرستان آران و بیدگل با روزنامه اصفهان امروز

با توجه به افزایش جذب گردشگر در کشور ، به سراغ صدیقیان رئیس اداره میراث فرهنگی شهر آران و بیدگل رفتیم و در مورد آثار تاریخی این شهر و حضور گردشگران در این منطقه مصاحبه ای انجام دادیم که در ادامه می خوانیم

مصاحبه اختصاصی صدیقان رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری شهرستان آران و بیدگل با روزنامه اصفهان امروز

با توجه به افزایش جذب گردشگر در کشور ، به سراغ صدیقیان رئیس اداره میراث فرهنگی شهر آران و بیدگل رفتیم و در مورد آثار تاریخی این شهر و حضور گردشگران در این منطقه مصاحبه ای انجام دادیم که در ادامه می خوانیم

صدیقیان در مورد تعداد بناهای تاریخی شهر آران و بیدگل به خبرنگار روزنامه اصفهان گفت : در حال حاضر در شهرستان آران و بیدگل حدود 400 بنای واجد ارزش تاریخی داریم که از این 400 بنا ، 124 مورد آن به ثبت رسیده و شماره ملی دارد . اما باید بگویم در رابطه با حفظ و احیای این بناهای تاریخی نباید تنها امیدمان به بودجه و اعتبار دولتی باشد خود مردم باید از ما پیشی گرفته و با مرمت و سرمایه گذاری در این خانه ها ، در حفظ میراث گذشتگانمان کوشا باشیم .

برای آگاه سازی عموم مردم اداره میراث فرهنگی چه کاری انجام داده است ؟

یکی از روشهای آگاه سازی ، استفاده از نشریات ، رسانه و صدا و سیما و .. است که ما در این زمینه فعالیت کردیم و اطلاع رسانی داشتیم .

بودجه ای که به اداره میراث فرهنگی بابت بناهای تاریخی تخصیص داده می شود چگونه است ؟

ما هر سال بودجه ای که استان و یا بر اساس اعتباراتی که بصورت ملی به شهرستان تزریق می شود به بناهای تاریخی ثبت شده شهرستان تخصیص پیدا میکند که امسال 400 میلیون تومان به مرمت بناها تخصیص پیدا کرده است که تا تیر ماه سال جاری باید اینکار به اتمام برسد . صدیقیان ضمن اشاره به اینکه ما 4 - 5 واحد در شهرستان آران و بیدگل بنام سازمان میراث فرهنگی داریم مالک و بقیه آنها اشخاص حقیقی هستند گفت : ما در شهرستان 4 اقامتگاه داریم ، یکی اقامتگاه خانه بنی طبا ، خانه باغ شاکر ، خانه امارت ( در روستای علی آباد بخش مرکزی ) و کارونسرای مرنجاب که ظرفیت آنها در حال حاضر 194 نفر است .

در حال حاضر بازدید از کویر مرنجاب به چه صورت است ؟

در حوزه گردشگری در مرنجاب سالهاست که مردم به کویر رفت و آمد دارند و بخاطر اینکه گردشگر شاید نهایتا یک شب در این مکان اقامت داشته باشد ما هنوز گردشگریمان در این حوزه باعث ایجاد در آمد نشده است . از سالهای پیش معضلاتی در گردشگری مرنجاب وجود داشته که باعث شد سازمان میراث فرهنگی کشور یک کارگروهی تحت کارگروه ساماندهی کویر مرنجاب ایجاد کند که یکی از مصوبات این کارگروه این بود مدیریت کویر مرنجاب را از شهویر سال 94 در اختیار فرمانداری آران و بیدگل قرار دادند تا اینکه در مهر سال گذشته فرمانداری به مدت یکسال مسئولیت خودش را به شرکت تعاونی با عنوان شرکت تعاونی توسعه و عمران پایدار کویر شهرستان آران و بیدگل داد که در حال حاضر حدود 1000 نفر عضو این مجموعه هستند . وی ادامه داد : یکی از معضلات ما در کویر مرنجاب بحث جاده خطرناک است که با تلاش مسئولین و راهداری شهرستان ، تیغه زنی در چند جا انجام شد و جاده بسیار بهتر شده است .

بازدید گردشگران در نوروز 96 نسبت به مشابه سال گذشته از شهرستان آران و بیدگل چگونه بوده است ؟

ما در نوروز 95 تعداد کل گردشگران در شهرستان آران و بیدگل 66076 نفر بوده که این آمار در نوروز 96 به 124241 نفر افزایش پیدا کرده یعنی رشد 88 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و هم چنین آمار اسکانمان در نوروز 95 11233 نفر و در نوروز96 به 13826 نفر رسیده است . البته این را هم بگویم که رتبه اول گردشگری در شهرستان آران و بیدگل را امام زاده محمد هلال با 32800 بازدید کننده در سال 96 آورده است .

آقای صدیقیان چند وقتی است در مورد شهر زیر زمینی سفید شهر می شنویم ، آیا موضوع صحت دارد ؟

شهر زیر زمینی سفید شهر یکی از کارهای پژوهشی انجمن دوستداران میراث فرهنگی است که به گفته خودشان از سالها پیش اینکار را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که یک شهر زیر زمینی در این شهر وجود دارد ما در روزهای آغازین سال جاری مراسم کلنگ زنی را توسط انجمن و با حضور مسئولین شهرستان و تعدادی از مردم سفید شهر انجام دادیم و در حال حاضر در همین حد کلنگ زنی باقی مانده است .

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار