پروژه دیوارنوشته‌های قدیمی اصفهان در موزه هنرهای معاصر رونمایی می‌شود

دیوارنوشته‌های اصفهان، موضوع پروژه‌ای است که در یک کتاب، یک فیلم مستند و یک نمایشگاه عکس دنبال شده و فردا 8 اردیبهشت ساعت 17 در سالن همایش های کتابخانه مرکزی مراسم رونمایی کتاب و فیلم «دیوارنوشته‌ها‌« همراه با آیین گشایش نمایشگاه عکس برگزار می‌شود.

پروژه دیوارنوشته‌های قدیمی اصفهان در موزه هنرهای معاصر رونمایی می‌شود

اصفهان امروز: دیوارنوشته‌های اصفهان، موضوع پروژه‌ای است که در یک کتاب، یک فیلم مستند و یک نمایشگاه عکس دنبال شده و فردا 8 اردیبهشت ساعت 17 در سالن همایش های کتابخانه مرکزی مراسم رونمایی کتاب و فیلم «دیوارنوشته‌ها‌« همراه با آیین گشایش نمایشگاه عکس برگزار می‌شود.

نام کتاب، «خطی از روی دلتنگی» است که پژوهش آن را حسین مسجدی انجام داده و در 104 صفحه نوشته شده است. فیلم مستند «به جهت یادگاری» را محسن صفوی فر ساخته و نمایشگاه عکس نیز با موضوع دیوارنوشته‌های اصفهان برپا می‌شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز این پروژه را از پنج سال پیش می‌داند که با عکاسی از 16 مکان تاریخی اصفهان با عکس‌های غلامحسین عرب، حسین شجاعی منش، فریبرز علاقه‌بند، محسن صفوی‌فر و علیرضا سوری کلید خورد و 650 فریم عکس جمع‌آوری شد.

محمدعلی صرامی می‌گوید که بحث دیوارنوشته‌ها سنتی قدیمی است و در همه جوامع و فرهنگ ها وجود داشته است، حتی برخی غارنگاره‌ها را نیز جزو دیوارنوشته‌ها می‌دانند. صرامی، قدیمی‌ترین دیوارنگاره اصفهان را مربوط به قرن نهم و در مسجد جامع اصفهان معرفی می‌کند.

به گفته مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان، تهیه‌کننده این کتاب و فیلم مستند سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان است و حدود دو سال برای مکان‌یابی این پروژه وقت گذاشته شده است.

کارگردان فیلم مستند «به جهت یادگاری» نیز می‌گوید که این دیوارنوشته‌ها، یک روایت خرد از تاریخ اجتماعی مردم اصفهان است که از زندگی روزمره مردم گرفته تا مقاطع تاریخی خاص مثل حمله افغان‌ها، به قدرت رسیدن شاه صفی، مرگ محمدشاه قاجار و اتفاقات دیگر را که بر اماکن متبرکه و مکان‌های تاریخی نوشته‌شده، دربر می‌گیرد. نویسندگان این دیوارنوشته‌ها چون می‌دانستند که این ساختمان‌ها پایدار می‌مانند به نوشتن بر آنها اقدام کرده‌اند. بخش عمده‌ای از این نوشته‌ها جنبه بسیار شخصی داشته و برخی نیز به رخدادهای اجتماعی زندگی مردم اصفهان پرداخته است که بیشتر آنها نیز با خط خوش نوشته‌شده‌اند.

به گفته محسن صفوی‌فر، این دیوارنوشته‌ها متفاوت است از شعارنویسی و خراب کردن آثار تاریخی که امروزه بسیار رایج است. او از یکی از این دیوارنوشته‌ها نام می‌برد که مربوط به دوره قاجار است و در مدرسه چهارباغ نوشته‌شده و نسخه خطی آن در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود، یا مورد دیگری که پشت‌نویسی یک کتاب است که فردی به‌صورت خاطره‌نویسی قحطی دوره ناصرالدین‌شاه را بر جلد کتابی، پشت نسخه‌نویسی کرده است.

صفوی فر می‌افزاید که مولود ستوده، بازخوانی متون را برای مستند «به جهت یادگاری» انجام داده است و نصرالهی نیز دیگر کارشناس این پروژه بوده است.

نمایشگاه عکس دیوارنوشته‌های اصفهان از 8 اردیبهشت تا 5 خرداد برای بازدید علاقمندان در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپاست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار