تعطیلی ۳۰ درصدی کارخانه‌های کوچک فرش ماشینی در اصفهان

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی، موکت و تزئینات ساختمان اصفهان گفت: عدم همخوانی عرضه و تقاضا، افزایش قیمت مواد اولیه فرش، رکود بیش‌ از حد در صنعت فرش ماشینی سبب تعطیلی ۲۰ تا ۳۰ کارخانه های کوچک فرش ماشینی در استان اصفهان شده است.

تعطیلی ۳۰ درصدی کارخانه‌های کوچک فرش ماشینی در اصفهان

حبیب‌الله پوستین‌دوز در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه فروش فرش ماشینی در بازار اصفهان کاهش چشمگیری یافته، اظهار داشت: قیمت فرش ماشینی ۱۰ تا ۱۵۵ سیر نزولی داشته، اما به دلیل رکود اقتصادی و عدم نقدینگی؛ قدرت خرید مردم ۴۰ تا ۵۰ درصد افت کرده است.

وی با اشاره به رکود بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصدی در فرش ماشینی، افزود: طی سال‌های اخیر تولید فرش ماشینی و موکت بسیار کاهش یافته و رکود اقتصادی حاکم بر بازار، تولیدکنندگان و توزیع‌کننده فرش را دچار مشکل کرده است.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان مشکلات تولیدکنندگان فرش ماشینی را بیش از توزیع‌کنندگان خواند و بیان داشت: به دلیل قدرت خرید و وضع اقتصادی نامناسب مردم توزیع‌کنندگان با عدم فروش فرش روبه‌رو هستند.

افزایش ۱۵ درصدی سالانه هزینه‌های تولید فرش

وی پیرامون اینکه با وجود رکود اقتصادی در بازار فرش، هزینه های تولید سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش‌ یافته، تصریح کرد: با کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم، افزایش هزینه‌های تولید بر تولیدکنندگان فشار مضاعفی وارد کرده و تولیدات فرش هم کاهش یافته است.

پوستین‌دوز با بیان اینکه صنعت فرش ماشینی همانند دیگر صنایع کشور درگیر رکود است، گفت: وضعیت بازار فرش مطلوب نیست و بسیاری از کارگاه‌های کوچک تولید فرش ماشینی به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی تعطیل شده‌اند و کارخانه‌های بزرگ که هنوز فعال هستند با ظرفیت پایین به کار خود ادامه می‌دهند.

خمیدگی کمر فروشندگان فرش با پرداخت ۹ درصدی ارزش افزوده مالیاتی

وی پرداخت نرخ ۹ درصدی ارزش افزوده مالیاتی را یکی دیگر از مشکلات عمده تولیدکنندگان و توزیع‌کننده فرش ماشینی برشمرد، اظهار داشت: با کاهش قدرت خرید مردم، سود قابل توجهی عاید فروشنده فرش و حتی تولیدکننده نمی‌شود، اما پرداخت این میزان مالیات کمر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان را شکسته است.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان یادآور شد: عدم آگاهی برخی از کارخانه‌داران نسبت به دارایی‌ها و پرداخت ارزش‌افزوده است، زیرا با دریافت ارزش‌افزوده قیمت فرش افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نرخ ارزش‌افزوده به کارخانه‌های تولید فرش ماشینی از ۳ درصد آغاز شده است، افزود: اکنون نرخ ارزش‌افزوده فرش ماشینی به ۹ درصد رسیده که این نرخ تا حدودی مشکل‌ساز است.

پوستین‌دوز بیان داشت: هزینه آب، برق، کارکنان و حمل‌ونقل در کارخانه‌های فرش ماشینی بالا رفته و توان پایین خرید مردم سبب رکود فرش ماشینی در بازار شده است.

تعطیلی ۲۰ تا ۳۰ کارخانه کوچک فرش ماشینی در استان اصفهان

وی افزود: عدم همخوانی عرضه و تقاضا، افزایش قیمت مواد اولیه فرش، رکود بیش‌ از حد در صنعت فرش ماشینی سبب تعطیلی ۲۰ تا ۳۰ کارخانه کوچک فرش ماشینی در استان اصفهان شده است.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان با بیان اینکه امیدواریم دولت برای نجات فرش ماشینی از رکود راه چاره‌ای بیندیشد، گفت: خواستاریم که مسئولان دولتی برنامه‌هایی را پیاده‌سازی کنند تا فرش ماشینی ایرانی که بی‌نظیرترین فرش در جهان است، با رکود جدی مواجه نشود.

وی حدود ۳۵ درصد صادرات فرش ماشینی را مختصص استان اصفهان دانست و اظهار داشت: شهرستان کاشان نیز در این حوزه بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده است.

پوستین‌دوز افزود: فرش ماشینی اصفهان امروز به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان، آسیای میانه و اطراف خلیج‌فارس صادر می‌شود، چرا که این کشورها به دنبال فرش ارزان هستند.

رکود ۱۰۰ درصدی در بازار فرش ماشینی با عدم صادرات

وی با تاکید بر اینکه چنانچه صادرات فرش ماشینی در ایران مناسب نبود با رکود ۱۰۰ درصدی در صنعت فرش مواجه بودیم، گفت: فرش ماشینی ایرانی بی‌نظیرترین فرش در جهان است، کشورهایی همچون چین، بلژیک و ترکیه قبل از کشور ما در صنعت فرش ماشینی موفق بودند، اما اکنون تولید فرش ماشینی ایرانی نظیر ندارد.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان پیرامون اینکه با افزایش کیفیت محصولات ایرانی هیچ‌گونه وارداتی در صنعت فرش ماشینی نداریم، اظهار داشت: ۷۰ درصد الیاف و نخ مواداولیه تولید فرش ماشینی در استان اصفهان تولید می‌شود، و ۳۰ درصد بقیه از کارخانه‌های کاشان، مرکزی، مشهد و شمال کشور تامین می‌ شود و احتیاجی به واردات نداریم.

وی تاکید کرد: پایداری این وضعیت نیاز به حمایت دولت و متولیان امر دارد تا صنعت فرش ماشینی کشور که در دنیا نیز بی‌نظیر است؛ در صادرات نیز موفق‌تر باشد.

پوستین‌دوز به نوسان قیمت مواد اولیه اشاره کرد و بیان داشت: تأمین خوراک پتروشیمی‌های تولیدکننده مواد اولیه با مشکلاتی مواجه است و این امر قیمت‌ها را بی‌ثبات می‌کند.

وی با بیان اینکه کیفیت دستگاه‌های تولیدی فرش اصفهان ۴۰ درصد عقب‌تر از دستگاه‌های خارج از کشور است، گفت: قدمت دستگاه‌های تولید فرش ماشینی به چندین سال گذشته بر می‌گردد.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان حمایت دولت و بانک‌ها را در امر نوسازی خطوط تولید خواستار شد و خاطر نشان کرد: با عدم به روز رسانی تجهیزات کیفیت فرش ماشینی در استان اصفهان کاهش یافته و تولیدات متوقف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی ‌که اوضاع صنعت فرش ماشینی در بازار نامساعد است، امیدواریم این وضع امسال بهبود یابد و شرایط اقتصادی مردم رونق یافته و فرش ماشینی از رکود خارج شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار