افتتاح نمایشگاه پوستر تئاتردر نقش خانه اصفهان

مدیر خانه گرافیک حوزه هنری اصفهان گفت: عصر امروز هم زمان با چند استان دیگر و به بهانه روز جهانی گرافیک و هفته تئاتر، مجموعه‌ای از پوسترهای تئاتر که در دهه 40 تا 90 هجری شمسی توسط هنرمندان گرافیست کار شده امروز ساعت 18 در نقش خانه اصفهان واقع در مجموعه سوره در خیابان آمادگاه افتتاح می‌شود.

افتتاح نمایشگاه پوستر تئاتردر نقش خانه اصفهان

امیرمسعود حلاج امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی گرافیک که با هفته تئاتر مصادف شده است، مجموعه‌ای از پوسترهای تئاتر که در دهه 40 تا 90 هجری شمسی توسط هنرمندان گرافیست کار شده امروز ساعت 18 در نقش خانه اصفهان واقع در مجموعه سوره در خیابان آمادگاه افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه به صورت مشترک در چند استان دیگر افتتاح شده، افزود: تهران، البرز، تبریز، کیش، هرمزگان، شیراز، گیلان و خوزستان همزمان با اصفهان این نمایشگاه را که متشکل از 68 اثر از هنرمندان گرافیست است، برگزار می‌کنند که تا 14 اردیبهشت‌ماه دایر خواهد بود.

مدیر خانه گرافیک حوزه هنری اصفهان تصریح کرد: پوسترهای اساتیدی چون قباد شیوا، مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی و کارهای جوانانی چون آرش تنهایی، بهراد جوانبخت، حمید اسمی، سعید رضوانی، زهرا انصاری و مهدی غلامی در این نمایشگاه شرکت دارند.

حلاج با اشاره به برنامه‌های خانه گرافیک خاطرنشان کرد: آموزش را در دل کارگاه‌های گرافیک جای داده‌ایم و به صورت مستقل برنامه آموزشی نداریم، بلکه صرفاً دوره‌های تخصصی برای طراحان گرافیک و فارغ‌التحصیلان این رشته را برگزار می‌کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به مخاطب گسترده پوستر، تأثیرگذاری و انعکاس بیشتر آن در جامعه، قابلیت ارائه بهتر آن در بنرهای تبلیغاتی و ارتباط با مخاطب، جشنواره‌های طراحی پوستر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

* برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گرافیک

مدیر خانه گرافیک حوزه هنری اصفهان با اشاره به کارگاه‌هایی که به خلق اثر می‌پردازد، تأکید کرد: در مناسبت‌های مختلف با مشخص کردن عناوین خاصی طی یک فراخوان، افراد توانمند در این حوزه را شناسایی کرده و با بهره‌گیری از اساتید با ارائه آموزش گرافیک، در نهایت نمایشگاهی از آثار را گردآوری می‌کنیم.

حلاج اضافه کرد: به صورت ماهانه نشست‌های تخصصی نقد آثار در موضوعات روز را در حوزه‌های مختلف گرافیک از جمله تایپ، تصویرسازی، نشانه، لوگو و ... برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به نمایشگاه‌های تخصصی خانه گرافیک در داخل استان، اذعان کرد: خروجی ورکشاپ‌ها و جشنواره‌های تخصصی در این نمایشگاه‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد به علاوه اینکه نمایشگاه‌های حمایتی برای فعالان گرافیک بعد از تائید فنی آثارشان با اختصاص سالن رایگان و پوشش تبلیغی آن توسط خانه گرافیک هم برنامه‌ریزی می‌شود.

* کمبود گالری در کلان شهر اصفهان

مدیر خانه گرافیک حوزه هنری اصفهان اظهار کرد: مجموعه گالری عمارت سعدی با چهار سالن، گالری خانه هنرمندان و گالری نقش خانه در مجموعه سوره زیر نظر حوزه هنری فعالیت می‌کنند که با دید واقع‌گرایانه این تعداد برای شهر بزرگی چون اصفهان کفایت نمی‌کند، البته وجود کارهای با کیفیت و تأمین خوراک این گالری‌ها هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حلاج سطح کیفیت گرافیک شهر اصفهان را قابل دفاع دانست و گفت: در هر رشته هنری ممکن است شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی هر ساله با نوساناتی مواجه باشد که به ذوق و علاقه طراح بستگی دارد، مداومت این روند نیاز به حمایت و جهت‌دهی درست دارد که باید در جشنواره‌های داخلی هم مورد توجه قرار گیرد.

* رعایت حق مؤلف در آثار طراحان

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پوستر «درد مشترک» که به صورت ملی به میزبانی خانه گرافیک اصفهان برگزار شده بود، افزود: در این نمایشگاه از بین 267 اثر ارسالی از 130 طراح به دبیرخانه، 44 اثر از 34 طراح انتخاب شد و به نمایشگاه راه یافت که به زودی قرار است در استان‌های دیگر هم به نمایش درآید و کتابی هم از این مجموعه به چاپ برسد.

مدیر خانه گرافیک حوزه هنری اصفهان خاطرنشان کرد: حق نشر آثار طبق جشنواره‌های رسمی برای خانه گرافیک در اقلام تبلیغاتی و فرهنگی محفوظ است و هر کجا استفاده‌ای از آثار صورت گرفته با ذکر نام خالق اثر بوده است اما اگر قرار شد یک طرح بار مالی داشته باشد و به جایی ارائه شود، طراح به صورت مستقیم با خریدار مواجه خواهد شد و تنها حق معنوی اثر مربوط به خانه گرافیک است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار