مروارید های سفید لنجان بر خوان نذر عاشقی

نذری های مختلف تنها بهانه ایست برای ابراز ارادت،به عظمت اهل بیت(ع)و عقده گشایی از دل پر درد آدمی،از این رو در ماه شعبان در جای جای زرین شهر دیگ های نذری خودنمایی میکند،دریکی شله زرد،دیگری قیمه پلو،آن یکی استانبولی وجایی دیگر آش،هر کس در حدتوان خود نیتی در سر دارد و برای برآوردن آن نذری می دهد.

مروارید های سفید لنجان بر خوان نذر عاشقی

تقویم در برخی از ایام سال مناسبت های ویژه ای دارد که با همه روز ها متفاوت است. روزهایی که روز هایی که همه دست به دعا و توسل برمی دارند تا خواسته ها، آرزوها و نیت های خود را از خداوند بخواهند و ماه شعبان یکی از این ایام است. ماه شعبان که از راه می‌رسد به یکباره چهره شهر دگرگون می شود و در شوقی وصف ناپذیر به خود می گیرد. از کوچه‌پس‌کوچه های شهر که می‌گذری بر سردرب خانه‌ها به نشانه ارادت صاحبخانه به ساحت اطهار پرچم های یا ابالفضل(ع)، یا حسین(ع) و یا قائم آل محمد آویخته شده است. در این ایام در جای‌جای شهر تا چشم کار می کند بساط مجالس مولودی خوانی و و نذری برپاست و شاید به فاصله هر ۵۰ متر نوای روح‌افزای این مجالس گوش‌ها را نوازش داده، دل‌ها را روانه مکه، مدینه، کربلا و سامرا می‌کند و بی اختیار اشک را از چشمان رهگذران سرازیر...
نکته جالب آنجاست که در این ماه هرکسی سعی دارد تا در این روزها در حد بضاعت خود به وجود قدسی مولای مجاهدان و فخر احرار اباعبدالله الحسین و همچنین قطب عالم امکان حضرت مهدی (عج) به گونه‌ای ابراز ارادت کند، برخی با برگزاری مجالس مولودی خوانی و برخی نیز با پخت نذری و پخش غذای متبرک در بین مردم؛ که در این میان نذری‌هایی که مردم به عشق ائمه اطهار سلام الله علیها تهیه و پخش میکنند رنگ و بوی معنوی عجیبی به این ماه می‌بخشد. و از این جهت زیبایی‌های این مسیر را باید از نزدیک دید تا بتوان آن را درک کرد، باید در این مسیر نفس کشید تا زیبایی‌های سرشار از اخلاص را در آن مشاهده کرد.
البته به این مهم نیز باید توجه داشت که این مراسم اختصاص به قشر خاصی ندارد و هرکس در حد وسع خود می‌تواند در فراهم کردن بخشی از مواد غذای نذری کمک و یا تهیه برخی از اقلام آن را تقبل کند، از سوی دیگر در صورت عدم بضاعت مالی افراد می‌توانند با یاری رساندن در مراحل آماده‌سازی و تهیه این غذا در این نذر معنوی شریک و سهیم شوند.مردم پای دیگ‌های نذری برای برآورده‌شدن حاجات خود و دیگران دعا می‌کنند و در هنگام باز شدن درب دیگ‌ها نیز غالبا با صلوات، ذکر مصیبت و اسپند دودکردن همراه است.
به سراغ یکی از افرادی که مشغول پخت نذری بود رفتم و از او دلیل حضورش در این تجمع بزرگ را جویا شدم که گفت: در این روزها اعتقادات مردم بخصوص پخت نذری عجیب با راه دین گره خورده است و نمی‌شود که این مهم را ندید و ادامه داد.
سعید نادی زاده می گفت: طبخ نذری کار با عظمتی است که هر کس با هر شخصیتی می تواند در این مکان حاضر شود و مشارکت داشته باشد چراکه این نحوه کار از شعائر دینی است و خداوند متعال اطعام را دوست دارد و از سوی دیگر این کار اظهار مودت به اهل بیت (ع) است و آنان نیز همواره اطعام را دوست داشتند و هرکجا که ایشان حضور داشتند مردم تجمع می کردند.
وی ادامه داد: در طبخ نذری فقط تنها چیزی که کار می کند، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و غیر از عشق نمی تواند نیرویی باشد چرا که عاشقان اهل بیت(ع) اینجا کار هایی انجام می دهند که شاید در منزل خود این امور را انجام ندهند.
نادی زاده تصریح کرد: طبخ نذری در زرین شهر در دل مردم این شهر ثبت شده است و مردم مشتاقانه دنبال این حرکت هستند و در هر جایگاه، شغل و سن و در مقام تنها خود را یک نوکر و خدمتگزار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می دانند و تدارکات پخت نذری را انجام می دهند.
وی عنوان کرد: پخت غذای نذری در ایام مختلف سال بخصوص، ماه های رجب، شعبان، محرم و صفر حال و هوایی خاص را در زرین شهر رقم می زند و این روزها به یک سنت تبدیل شده است و تعدادی از افراد در کوچه و خیابان غذای نذری بین مردم پخش می کنند.
نادی زاده بیان کرد: یکی از نذری های که معمولا در بین مردم پخش می شود استانبولی پلو است که طعمی وصف ناپذیر دارد و باید اعتراف کرد که هرچند بسیاری از این غذاهای نذری را بارها و بارها در منزل پخته و خورده‌ایم اما آنچه که این غذاهای نذری را از غذاهای منزل متمایز می‌کند نام و یاد ائمه اطهار(ع) است که جزء لاینفک این نذری‌ها محسوب می‌شود و معنویت خاصی به نذری می بخشد.
وی تاکید کرد: این حقیقتی ناب است که نمکدان ائمه اطهار(ع) پایان ناپذیر بوده و هر چقدر که بریزی باز هم نمک می‌پاشد و دشمن هر فتنه و راهی را که امتحان کند نمی‌تواند ذره‌ای در این فرهنگ بزرگ تأثیر بگذارد و هر کلیدواژه‌ای که در خصوص تخریب نام نذری بیاورد اثری نخواهد گذاشت و تعداد نذر کنندگان برای آئین های مختلف مذهبی، طبخ غذای نذری، گرفتن دست مظلوم، پرداخت هزینه بیماران و .... بیشتر و بیشتر خواهد شد.
محسن طالبیان نیز می گوید: هر کدام از قومیت‌های ایرانی به فراخور رسوم و سنت های دیرین نیاکان خود به پخت انواع مختلفی از خوراکی‌ها و غذاهای نذری از جمله پلوقیمه، پلوعدس، قورمه‌سبزی و از نوشیدنی‌ها چای، شربت، شیرکاکائو و انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم علاقه و اهتمام ویژه‌ای نشان می‌دهند و با توزیع آن در بین مردم از آنان پذیرایی می‌کنند.
وی افزود: یکی از جلوه های زیبای دین اسلام، مشارکت همه گروه ها در مراسم ها و مناسبت هاست و از سوی دیگر باید گفت دین اسلام هم مناسبت های شادی دارد و هم عزاداری و ایام الله و مراسم هایی که در آن یادی از ائمه اطهار (ع) و شخصیت های دینی می شود و نذری دادن در این مراسم ها حال و هوایی خاص به این آئین ها می بخشد.
طالبیان ادامه داد: مراسم نذری دادن مملو از ارزش‌های انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی مردم، نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید و سنت‌های ماست و نشانه‌هایی از عواطف، احساسات و یکدلی مردم و شریک بودنشان در مراسم های مختلف مذهبی است.
وی گفت: صحنه هم زدن غذای نذری، از آن خاطره هایی است که هیچ وقت از خاطر نمی‌رود آن لحظه، انسان رازی در دل دارد که با امام(ع) و خدای خود در میان می گذارد و به نیت بر آورده شدن، نذری را هم می‌زند.
طالبیان با اشاره به اینکه نذری یک بهانه خوب برای با هم بودن است، یاداور شد: اما شاید ویژگی اصلی این اتفاق، یعنی بار گذاشتن دیگی برای تعداد زیاد که به دلیلی مشترک و برای عرض ارادتی جمع شده اند، در این است که برای این مهمانی، نه کسی دعوت می کند نه کسی انتظار دعوت شدن دارد.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از فواید نذری جمع شدن همه اعضای فامیل به بهانه کمک کردن برای آماده سازی نذری است که این هم از دیگر زیبایهای این سنت الهی است و باید گفت ادای نذر موجب اجتماعی شدن و درونی کردن ارزش‌ها و اعتقادات دینی ، تقویت باور های جمعی و تقرب بیشتر به خدای متعال و اهل بیت (ع) می شود و خداراشکر روز به روز در حال گسترش است.
طالبیان نذری ائمه(ع) تبرک است و سلامتی خود و خانواده ام را بیمه می کند و به سفره هایمان خیر و برکت می دهد، افزود: مشارکت مردم در همه عرصه ها بسیار زیبا و موردپسند خداوند است و یکی از جلوه های آن اطعام است و در دین اسلام به کمک دیگران و سفره انداختن و اطعام دادن به مردم به خصوص نیازمندان سفارش شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار