یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار اراضی اصفهان کانون بحرانی فرسایش است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: هم اکنون از وسعت سه میلیون و ۲۰۰ هزارهکتاری بیابانی اصفهان بیش از یک میلیون و ۹۰ هزارهکتار کانون بحرانی فرسایش بادی است.

یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار اراضی اصفهان کانون بحرانی فرسایش است

به گزارش خبرنگار مهر ، مهدی مهاجر صبح چهارشنبه، در جمع نمایندگان قاره های مختلف در بحث بیابان در منطقه کویری آران و بیدگل با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰ درصد از وسعت حدود ۱۱ میلیون هکتاری استان اصفهان را بیابان تشکیل داده است، اظهار داشت: در طول پنج دهه گذشته تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از کانون های بحرانی فرسایش بادی نهال کاری شده است.

وی تاکید کرد: اگر امروز میخواستیم فعالیت های تثبیت شن انجام شده در مدت پنج دهه گذشته در استان اصفهان را مجدد انجان دهیم به اعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز داشتیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تصریح کرد: اولویت نخست اداره منابع طبیعی استان در بحث بیابان حفظ جنگل های دست کاشت موجود و سپس مهار کانون های بحرانی فرسایش بادی است.

فرماندار آران و بیدگل نیز در این برنامه بازدید گفت: شهرستان آران و بیدگل، ویترین عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در موضوع طرح‌های بیابان‌زدایی در کشور است.

وی اظهار کرد: این شهرستان علی رغم کویری بودن و آب و هوای نامناسبی که دارد در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته و شاهد توسعه این شهرستان هستیم و این مهم در سایه اقدامات بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان نمود پیدا کرده است.

ابوالفضل معینی‌نژاد با اشاره به موفقیت و تجارب این شهرستان در زمینه طرح‌های بیابان‌زدایی تصریح کرد: مدیران و کارشناسان این امر آمادگی انتقال تجارب ارزنده خود به سایر کشورها را دارند.

وی با اشاره به مساحت ۳۸۴ هزار هکتاری عرصه‌های بیابانی این شهرستان اظهار داشت: مهمترین پدیده ژئومورفولوژی منطقه، وجود نوار ریگ بلند به طول ۹۰ کیلومتر است که مساحت آن حدود ۱۱۲ هزار هکتار و در اولویت طرح‌های بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان است.

فرماندار آران و بیدگل افزود: کار تثبیت شن‌های روان منطقه از سال ۱۳۴۸ آغاز شده است که بذرپاشی، مالچ‌پاشی، قلمه‌کاری و بذرکاری چهار روش تثبیت شن‌های روان در این منطقه بوده است.

وی گفت: مالچ‌پاشی باعث تثبیت شن‌های روان و همچنین مانع تبخیر رطوبت می‌شود و بعد از آن با نهال‌کاری تپه‌های شنی بطور کامل تثبیت می‌شود.

معینی نژاد میزان بارندگی سالانه در آران و بیدگل را به طور متوسط کمتر از ۱۲۰ میلی متر با تبخیر بیش از سه هزار میلی متر بیان کرد و گفت: با این وجود بدلیل فعالیت های شبانه روزی بیابانزدایی در طول ۵۰ سال گذشته تاکنون مردم در جوار بیابان ها زندگی، کشاورزی و صنعت می کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار