مهریه سبز عروسِ حامی محیط زیست

مهریه یک دختر حامی محیط زیست کاشت پنج هزار اصله درخت بلوط در منطقه زاگرس است.

مهریه سبز عروسِ حامی محیط زیست

به گزارش ایمنا، مهریه در اصل هبه ای که دامادی دل داده برای دلبر خود تعیین می کند و در سالهای اخیر نه نشان از مهر است و نه نشانه دلدادگی بلکه به اشتباه به حساب چرتکه درآمده است.

اما وقتی انسان از روزمرگی ها خارج شود و بخواهد طرحی نو دراندازد می تواند بهتر فکر کند و فلسفه زندگی را بهتر درک کند. شاید بتوان مهریه مهریه های سبز را در تاریخ عقد و ازدواج های ایران بی سابقه عنوان کرد. اقدامی که نشان می دهد توجه عمومی به محیط زیست هر روز دارد مرزهای تازه ای را در می نوردد .

خبر زیست محیطی زیر مرا شگفت زده کرد، یک خط خبر بیشتر نیست اما دریایی معنی دارد:

"خانم قاسمی، فعال محیط زیست در اقدامی ارزشمند، مهریه‌اش را کاشت ۵ هزار درخت بلوط در رشته کوه زاگرس قرار داد."

در چند سال اخیر نیز مهریه های سبز که نشان از همت والای جوانان میهن به محیط زیست است اتفاق افتاده است؛ شهرزاد ضرغام و مجتبی کنعانی دو جوان همشهری من که البته برای فعالان اجتماعی به ویژه حامیان حفظ محیط زیست شهر اصفهان نام های شناخته شده ای هستند، ایشان در سال های گذشته یکی از اعضای ثابت برنامه های زیست محیطی بوده اند و نقشی در برگزاری آنها داشته اند .
مجتبی و شهرزاد از اعضای فعال جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان هستند که علاوه بر محیط زیست در زمینه میراث فرهنگی نیز فعالیت داشته و با عقد و پیمان زناشویی در سال 89 زندگی مشترک خود را آغاز کردند، مهریه جالب و سبز این زوج سبز بر خلاف مهریه های مرسوم بود طبق سند ازدواج، آقای داماد مکلف شده تا 100 درخت مثمر را به عنوان مهریه برای عروس خانم بکارد .

پیوند سبز دیگری که امسال بسته شد در کرمانشاه و متعلق به یک زوج فعال محیط زیستی بود که پس از کاشتن 1305 درخت که مهریه عروس بود زندگی مشترک خود را آغاز کردند .
سعید سلیمانی و شیوا معتضدی دو جوانی که در جریان فعالیت در جمعیت مردم نهاد محیط زیست «هیلو» با یکدیگر آشنا شده بودند پس از تأسیس نخستین مدرسه طبیعت غرب کشور تصمیم گرفتند ازدواج خود را نیز به شیوه‌ای متفاوت و در جهت حمایت از محیط زیست برگزار کنند تا الگویی برای دیگران باشند ، شاه داماد عدد 13055 را به مناسبت سالروز تولد «اسکندر فیروز» بنیانگذار سازمان محیط زیست انتخاب کرده است.

مهریه های محیط زیستی باز هم وجود داشته مانند مهریه یکی از اعضای انجمن یوزپلنگ ایرانی که مهریه اش را ساخت آبشخور در یکی از پناهگاههای حیات وحش ایران تعیین کرد .

وی تمایل به اعلام نام خود ندارد اما در رابطه با این تصمیم خود می گوید: می توان به مهریه با دیدی وسیع تر، نگاه خودخواهانه نداشته باشیم و آن را برای کار خیر از جمله انسان های نیازمند اختصاص دهیم و یا آن را صرف حفظ محیط زیست کشور کنیم .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار