کمیسیون ماده صد، تنها مرجع رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی

کمیسیون ماده صد شهرداری تنها مرجع رسمی است که می تواند تکلیف سازنده ساختمانی را در قبال تخلف ساختمانی که رخ داده است روشن کند و سازنده هم تنها باید به رای این کمیسیون توجه داشته باشد.

کمیسیون ماده صد، تنها مرجع رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی


به گزارش ایمنا، شهرداریها موظف به رسیدگی به نحوه ساخت و سازهای شهری با توجه به قوانین موبوطه هستند و در صورتی که سازنده ای پروانه ساختمانی نداشته باشد و یا در ساخت و ساز با توجه به نوع پروانه ساختمانی تخلفاتی رخ دهد، این تخلفات در کمیسیون ماده صد رسیدگی می شود.

این کمیسیون که در شهرداری های مرکزی هر شهری تشکیل می شود در دو مرحله بدوی و تجدید نظر، اقدام به نظر دهی می کنند که این جلسات با حضور نماینده وزارت کشور، یکی از قضات دادگستری، نماینده شورای اسلامی شهر و نماینده شهرداری تشکیل می شود.

باید توجه داشت که کمیسیون ماده صد تنها مرجع رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است.

شهرداری ها به فراخور وظیفه ای که به آنها سپرده شده نظری را در مورد پرونده های تخلفی صادر می کنند اما تصمیم گیری نهایی در مورد پرونده های تخلفات ساخت و ساز که در پایان میزان و یا نوع جریمه را مشخص می کند، کمیسیون ماده صد است.

در این باره غلامعلی فیض اللهی، مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: کمیسیون ماده صد مرجع مستقلی است و با توجه به تخلفی که صورت گرفته به پرونده رسیدگی می کند؛ ‌ در شهرداری فقط درخواست مورد بررسی قرار می گیرد اما مرجع صادر کننده حکم کمیسیون ماده صد است.

وی افزود: اعضای کمیسیون ماده صد با توجه به محتویات پرونده و نوع تخلف صورت گرفته رأی صادر می کنند؛ حال اینکه شهرداری در بخشی درخواست جریمه یا تخریب کند، به عنوان پیشنهاد یا خواسته شهرداری است نه به منزله الزام در اجرای درخواست، به همین دلیل در بسیاری از موارد درخواست های تخریب شهرداری در کمیسیون ماده صد رأی برائت می گیرد و یا اگر درخواست جریمه داده باشد، ممکن است رأی تخریب صادر شود؛ پس تصمیم نهایی بنا به تشخیص کمیسیون ماده صد است.

گفتنی است نحوه رسیدگی به پرونده های تخلفاتی ساخت و ساز به این صورت است که شهرداری به مدت ۱۰ روز به مالک مهلت داده تا مطالب خود را ارائه دهد و بعد از گذشت ۱۰ روز از این موضوع، کمیسیون ماده صد تا مدت یک ماه نظر خود را در قبال آن ساختمان اعلام می کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار