دفتر خدمات سلامت در 9 استان کشور راه اندازی می شود

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: دفاتر خدمات سلامت در 9 استان کشور راه اندازی می شود.

معاون فنی مرکز سلامت وزارت بهداشت در دانشگاه:

دفتر خدمات سلامت در 9 استان کشور راه اندازی می شود

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: دفاتر خدمات سلامت در 9 استان کشور راه اندازی می شود.

مهندس محسن فرهادی در حاشیه کارگاه کشوری بهداشت و ایمنی مواد غذایی و اماکن عمومی در گفتگو با خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: 25 دفتر خدمات سلامت به صورت کاملا خصوصی طی 6 ماه گذشته در تهران به شکل پایلوت راه اندازی شده است که باتوجه به نتایج مثبت آن در نظر داریم این اقدام را در استان های دیگر انجام بدهیم.

وی، با اشاره به اینکه دانش آموختگان بهداشت محیط توسط این دفاتر جذب می شوند، افزود: انجام ممیزی از واحدهای صنفی، راهنمایی، کنترل و کمک به واحدهای صنفی برای شناسایی و رفع نقاط بحرانی و غیربحرانی و نواقص بهداشتی موجود قبل از بازرسی سیستم بهداشت محیط دانشگاه های علوم پزشکی از جمله فعالیت های این دفاتر است.

***تشکر از برگزاری این کارگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ضمن تشکر از برگزاری این کارگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تا کنون چنین همایش تخصصی نداشتیم.

مهندس محسن فرهادی، عملیاتی شدن برنامه هفتم طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در راستای ارتقای بهداشت عمومی را هدف اصلی از برگزاری این کارگاه عنوان کرد.

به گفته وی، تقویت برنامه های بهداشت محیط در نظام شبکه و استفاده از زیرساخت های موجود، ایجاد تعامل و ارتباطات مختلف با مردم و اصناف از طریق سامانه 190، تقویت و به کارگیری پتانسیل بخش خصوصی در امر بهداشت محیط و تمرکز و تاکید بر روش های کنترل غذا در سطح عرضه از دیگر اهداف این کارگاه است.

فرهادی، به موضوع تقویت و به کارگیری پتانسیل بخش خصوصی در امر بهداشت محیط اشاره کرد و ادامه داد: وزارت بهداشت براساس آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 مواد 24، 25 و 41 درصدد راه اندازی شیوه های خود کنترلی و خوداظهاری های بهداشتی توسط مالکین، مدیران و متصدیان اصناف می باشد.

*** تجهیز دانشگاه های علوم پزشکی به دستگاه های سنجش پروتابل و تجهیزات آزمایشگاهی

وی، با اشاره به تشدید بازرسی های بهداشت محیط در ایام ماه مبارک رمضان افزود: امسال روش کنترل و بازرسی در این ایام با سال های گذشته متفاوت خواهد بود .

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی به دستگاه های سنجش پروتابل مجهز می شوند که با استفاده این دستگاه ها در محل عرضه و تولید و توزیع مواد غذایی مداخله و سلامت مواد غذایی را در همان مکان بررسی و آزمایش می کنند و در صورت وجود مشکل اجازه رسیدن به دست مصرف کننده را نمی دهد.

وی، به اجرای چنین اقدامی به صورت آزمایشی در طرح سلامت نوروزی اشاره و تصریح کرد: با استفاده از این دستگاه های پروتابل در نوروز امسال تاکنون بیش از 470 هزار مورد سنجش پارامترهای تهدید کننده مواد غذایی انجام شده است در حالیکه کل سال گذشته 24 هزار نمونه در کل کشور مورد آزمایش قرار گرفته است.

مهندس فرهادی، با بیان اینکه با این دستگاه ها دما، رطوبت، نور، بارمیکروبی سطوح و مواد غذایی و نمک موجود در غذا و سلامتروغن ، PH غذا و ... مورد سنجش قرار می گیرد، یادآور شد: این دستگاه ها با صحت و دقت تقریبا مقبول، اطلاعات لازم را در اختیار کارشناسان بهداشت محیط قرار می دهد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، صرفه جویی در زمان، هزینه و مداخله در محل را از جمله فواید به کارگیری دستگاه های سنجش پرتابل عنوان کرد.

لازم به ذکر است کارگاه کشوری بهداشت و ایمنی مواد غذایی و اماکن عمومی توسط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با همکاری گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کاشان به مدت دو روز در تاریخ های 17 و 18 اردیبهشت با حضور کلیه کارشناسان مسئول بهداشت محیط دانشگاه های سراسر کشور در حال برگزاری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار