مستند «راسته» ۱۰ شغل سنتی اصفهان را به مردم معرفی می کند

مدیر موزه عصارخانه شاهی گفت: امسال در ایام نوروز که بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از این موزه بازدید داشتند،۱۰ شغل سنتی اصفهان را انتخاب کرده و برای معرفی هنرمندان برجسته آن مستندهایی را تحت عنوان «راسته» تولید کردیم.

مستند «راسته» ۱۰ شغل سنتی اصفهان را به مردم معرفی می کند

محمد معماریان در گفتگو با خبرنگار ایمنا ، اظهار کرد: موزه عصارخانه شاهی تحت عنوان مرکز مطالعات فرهنگ‌عامه و مشاغل سنتی اصفهان، اقدام به شناسایی، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی مشاغل سنتی اصفهان با فرمت فیلم مستند کرده است .

وی افزود: در فاز اول این طرح ۱۰ شغل شامل قفل‌سازی، قلمکاری، سوخت معرق، ملیله‌کاری، طلاکوبی، سفالگری، شبکه بری، گلیم‌بافی و پاپیه ماشه انتخاب و هنرمندان برجسته آن معرفی شدند .

مدیر موزه عصارخانه شاهی با اشاره به اینکه این مشاغل در دست فراموشی بودند، تصریح کرد: این لوح‌های فشرده با نام «راسته» مرتبط با مشاغل و بازار، قرار است در شبکه نمایش خانگی توزیع شود و برای پخش از صدا و سیما هم برنامه‌ریزی شده است .

معماریان با بیان اینکه این مجموعه با معرفی دیگر مشاغل سنتی اصفهان ادامه‌دار خواهد بود، یادآور شد: در انتخاب هنرمندان به سراغ تنها بازماندگان آن هنر رفتیم و یا برجسته‌ترین هنرمند آن رشته را شناسایی و معرفی کردیم .

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه «از میدان تا میدان» خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در قالب فوتوواک که یک حرکت جهانی است شکل گرفت که تعدادی عکاس جمع می‌شوند و با طی مسافتی از آن مسیر عکاسی می‌کنند .

مدیر موزه عصارخانه شاهی اضافه کرد: در این نمایشگاه حدود ۳۰۰ عکاس گرد هم آمدند و از میدان نقش‌جهان تا میدان امام علی را عکاسی کردند که ماحصل آن گزینش ۳۰ عکس از ۳۰ عکاس بود که در موزه عصارخانه شاهی در ایام نوروز مورد بازدید گردشگران قرار گرفت .

معماریان تأکید کرد: عصارخانه شاهی تنها موزه عصاری اصفهان و بلکه ایران است که به شیوه نوین بازسازی شده و تجهیزات قدیمی آن در معرض نمایش قرار گرفته است .

وی عصارخانه شاهی را تنها کارخانه صنعتی ۴۰۰ ساله ایران دانست و گفت: قدمت این مکان به زمان شاه‌عباس باز می‌گردد که از دانه‌های روغنی، روغن تهیه می‌شد و مصارف صنعتی و خانگی داشت و برای روشنایی شهر و پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گرفت .

مدیر مرکز مطالعات فرهنگ‌عامه و مشاغل سنتی اصفهان خاطرنشان کرد: موزه عصارخانه شاهی اولین مرکزی است که به صورت رسمی پروژه تاریخ شفاهی اصفهان را نقطه به نقطه آغاز کرده و سال گذشته ثبت خاطرات راسته به راسته بازار اصفهان شروع شده که پروژه‌ای کلان در سطح ملی است و مجموعه اول آن تا آخر اردیبهشت‌ماه آماده خواهد شد .

معماریان ادامه داد: هم‌زمان ثبت خاطرات و تاریخ نقاط دیگر شهر هم در دستور کار قرار دارد که تا پایان سال پرونده‌های زیادی از این پروژه‌ها شناسنامه سازی شده و به ثمر می‌رسد.

وی با اشاره به اقداماتی که برای شناسایی بهتر این مجموعه صورت گرفته است، تأکید کرد: سایت موزه عصارخانه شاهی راه‌اندازی شده و تابلوهایی هم در میدان امام برای شناخت بهتر نصب شده و در هتل‌ها هم تبلیغاتی شکل گرفته است که بنا داریم تا موزه را به عنوان یک تفریح هدف‌دار در سبد بازدیدهای فرهنگی خانواده‌ها قرار دهیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار