برگزاری همایش بزرگ پژوهشگران فردوسی در اصفهان

همایش بزرگ پژوهشگران فردوسی ۲۲ اردیبهشت ماه در حضور جمعی از بزرگان شاهنامه پژوه و با آواگری فریدون خسروی در اتاق بازرگانی اصفهان برپا می شود.

برگزاری همایش بزرگ پژوهشگران فردوسی در اصفهان

فریدون خسروی، نویسنده و کارگردان اصفهانی در گفتگو با ایمنا از برگزاری هفدهمین همایش بزرگ پژوهشگران فردوسی خبر داد و گفت: این همایش که تا کنون شانزده دوره از آن به همت ابراهیم و مظفر احمدی به صورت شخصی برگزار شده است، هر ساله میزبان تعدادی از بزرگان شاهنامه پژوه ایران است و در این دوره از همایش نیز بزرگانی چون دکتر محمد جعفر یاحقی، جویا جهانبخش و مظفر احمدی حضور دارند و به شاهنامه خوانی و سخنرانی در مورد این حکیم بزرگ می پردازند.

وی تصریح کرد: در این همایش برنامۀ «آواگری کوزه» نیز برای اولین بار توسط بنده اجرا می شود.

خسروی در این باره گفت: بعد از سالیان درازی که در کار هنری طی کردم عده ای از فعالان هنر و فرهنگ به ویژه مجید زهتاب، مرا به توجه بیشتر به شاهنامه ترغیب کردند و من نیز کوشیدم تا با روشی تازه با عنوان «آواگری کوزه» داستان های پر مغز شاهنامه را بیان کنم.

وی در خصوص چرایی انتخاب کوزه برای این آواگری گفت: علت انتخاب کوزه برای این آواگری بیت مشهور خیام است که: «در کارگه کوزه گری رفتم دوش و...» در این نگاه، به انسان ها به چشم کوزه هایی که درون آن ها می تواند آب یا گندآب، الماس یا... باشد نگاه می شود. آدم ها نیز همچون کوزه شکستنی هستند و سرّ درونشان روزی آشکار می شود. من با بازی با کوزه های رنگارنگ یکی از بهترین داستان های دنیا که «رستم و اسفندیار» است را برای شنوندگان نقل می کنم و در آواگری کوزه، کاراکتر ها همچون کوزه هستند و شکستنی، با دورنمایۀ متفاوت و رنگ های کوزه نیز بازتاب شخصیت ها هستند، به عنوان مثال اسفندیار سیاه است و رستم آبی، سیمرغ سبز است و زال سفید.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت نقالی با آواگری چیست گفت: آواگری همان نقالی فارسی شده است که به شکل تک گویی و مونولوگ اجرا می شود و آن چه در این اجرا تازگی دارد آواگری کوزه است و قصد دارم آن را برای دیگر داستان ها مثل بیژن و منیژه، زال و رودابه، سیاوش وضحاک، لیلی و مجنون و خسرو شیرین و حتی رومئو ژولیت و ... هم استفاده کنم و مردم را با استفاده از این روش با این شخصیت ها بیشتر آشنا کنم.

علاقمندان برای شرکت در این همایش ادبی می توانند جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه رأس ساعت ۹:۳۰ به اتاق بازرگانی اصفهان مراجعه کنند. /



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار