موزۀ دوران اسلامی تهران، یکی از پربارترین موزه های هنر اسلامی در دنیاست

بیست و هشتم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی موزه شناخته می شود، به همین دلیل بر آن شدیم تا نظر آیدین آغداشلو را درباره موزه های ایران جویا شویم.

موزۀ دوران اسلامی تهران، یکی از پربارترین موزه های هنر اسلامی در دنیاست

به گزارش ایمنا ، آیدین آغداشلو سال ۱۳۵۶ اقدام به گشایش موزه رضا عباسی در تهران کرد و خود، نخستین سرپرست موزه تا سال ۱۳۵۷ شد. در میان سال‌های ۱۳۵۵ تا ۵۷ او به گشایش و راه‌اندازی موزه‌های آبگینه و سفالینه و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران و موزه های کرمان و خرم آباد کمک کرد و مدت بسیار کوتاهی نیز ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را عهده دار بود.

این منتقد هنری در پاسخ به این سوال که آیا در ایران موزه ای وجود دارد که بتواند به طور کامل نظر بازدید کنندگان را جلب نماید و کدام یک از موزه های ایران را می توان موزه ای ایده آل برشمرد، به خبرنگار ایمنا گفت: از نظر من در ایران، موزه هنر اسلامی که بخشی از موزه ملی تهران است موزۀ بسیار خوبی است و هم از نظر اشیاء بسیار شاخص است و هم از نظر تنظیم و چیدمان، بسیار باسلیقه است.

نقاش و گرافیست معاصر افزود: موزه دوران اسلامی نه تنها یکی از بهترین موزه های ایران است بلکه یکی از مملوترین و پربارترین موزه های هنر اسلامی دنیا است.

آغداشلو گفت: از نظر من به عنوان بازدیدکننده، تنها اشکال موزه دوران اسلامیِ موزه ملی ایران این است که انتشارات ندارد.

وی تأکید کرد: موزه فقط و فقط با داشتن اشیاءِ نمی تواند موفق باشد بلکه موزه ها باید از پشتوانه تحقیقاتی برخوردار باشند.

این منتقد هنری درباره مباحثی مانند نوع ویترین ها و نحوه کنترل شرایط محیطی موزه دوران اسلامی که حتی گشایش آن را با انتقادهایی مواجه ساخت و مدتی قبل به شکسته شدن دو ظرف سلجوقی در این موزه متتهی شد، گفت: من نمی توانم درباره مباحثی که با حوزۀ مدیریتی موزه دوران اسلامی مرتبط است نظر بدهم و درواقع نمی دانم در این زمینه ها چه چیزی دارد و چه چیزی ندارد، ولی آن چیزی که من به عنوان بازدیدکننده دیدم این است که موزه دوران اسلامی که به عنوان بخشی از موزه ملی ایران بشمار می رود موزه ای است که به لحاظ اشیاء و نوع چیدمان بسیار مطلوب است./

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار