خط قرمزهای کمیسیون ماده صد حکم تخریب دارد

مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: کمیسیون های ماده صد شهرداری تنها مرجع شبه قضایی رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است که نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمان ها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

خط قرمزهای کمیسیون ماده صد حکم تخریب دارد

غلامعلی فیض اللهی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی صلاحیت ذاتی دارد، به این معنی که هیچ مرجعی حق رسیدگی به این تخلفات را ندارد و حتی دادگستری نیز به استناد صلاحیت عام خود از چنین صلاحیتی بهره مند نیست.

وی با اشاره به اینکه این کمیسیون متشکل از سه عضو اصلی شامل نماینده دادگستری، نماینده وزارت کشور و عضو شورای اسلامی شهر است که جلسات آن باید با حضور هر سه عضو تشکیل شود، ادامه داد: در جلسات رسیدگی به پرونده ها هر سه نماینده باید با هم رأی دهند.

مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان تاکید کرد: کمیسیون ماده صد تنها مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است و اگر فردی از رأی صادر شده در این کمیسیون شکایت داشته باشد، موضوع توسط دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: زمانی که پرونده ای در کمیسیون ماده صد رأی بدوی صادر شود، شهرداری یا مالک ۱۰ روز فرصت اعتراض به رأی دارند، اگر اعتراض کنند پرونده به کمیسیون تجدید نظر می آید و هر رأی که صادر شود، قطعی می شود.

فیض اللهی خاطرنشان کرد: مالک یا ذینفع می تواند پس از صدور آن تا ۳ ماه فرصت شکایت به دیوان عدالت اداری کشور وجود دارد اما پس از گذشت ۳ ماه امکان اعلام شکایت به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه از بین ۵۴ تخلفی که در کمیسیون ماده صد تعریف شده، بعضی از تخلفات ساخت و ساز در شهر اصفهان بیشتر است، گفت: بیشترین پرونده های موجود در کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان مربوط به توسعه و اضافه ساخت، کسر پارکینگ، احداث غیرمجازبالکن، تبدیل، عقب نشینی و اضافه ارتفاع است.

مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان یادآور شد: برخی تخلفات خط قرمز کمیسیون ماده صد به شمار می رود و کمیسیون بی شک در رابطه با آنها رأی تخریب صادرمی کند از جمله این موارد نصب درب سرتاسری پارکینگ، احداث بالکن ها در گذرهای کمتر از ۱۰ متر و ارتفاع کمتر از ۴ متر و ساخت اضافه طبقات در صورتی که در پروانه ساختمانی قید نشده، می باشد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز باید مطابق پروانه ساخت انجام شود، گفت: کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان واقع در معاونت شهرسازی و معماری آماده پاسخگویی به شهروندان می باشد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار