روابط عمومی‌ها؛ پیشانی تغییروتحول در سازمان‌ها/روابط عمومی پادوی رئیس نیست

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان گفت: روابط عمومی‌ها پیشانی انعطاف و تغییر و تحول در هر سازمان هستند و در چارچوب‌ درست افکار عمومی، درخواست‌ها را به سازمان منتقل می‌کنند.

روابط عمومی‌ها؛ پیشانی تغییروتحول در سازمان‌ها/روابط عمومی پادوی رئیس نیست

مهدی ژیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و واسطه‌گری بین سیاست سازمان و اجتماعی می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد، اظهار کرد: روابط عمومی به معنای پر کننده شکاف بوده و از آنجا که اهداف سازمان و افکار عمومی مردم در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، روابط عمومی‌ها در نقش پر کردن خلأ بین آنها ایفای نقش می‌کنند.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها در زمینه محتوا، پیشانی انعطاف و تغییر و تحول سازمان هستند و با تزریق آنتروپی‌های مثبت (اصلاح انحرافات)، سازمان را از آشفتگی نجات داده و در چارچوب‌ درست افکار عمومی درخواست‌ها را به سازمان منتقل می‌کنند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امروزه جایگاه روابط عمومی‌ها تغییر کرده است، افزود: امروزه فعالیت برخی از روابط عمومی‌ها بر پایه امور تکراری، پیش‌بینی و ارتباطات حشو درون‌سازمانی اداره می‌شود، در نتیجه کارشناس روابط عمومی تبدیل به پادو رئیس سازمان شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که روابط عمومی یک سازمان باید با ایجاد بستر انعطاف و ارتباط با زیرمجموعه، کارکنان را به دنبال خود بکشاند تا به سمت تعالی و ارتقا در چارچوب اهداف مشخص حرکت کنند.

ژیان‌پور با بیان اینکه ورود مقوله روابط عمومی به دانشگاه‌ها و آموزش آکادمیک فقط جنبه وسیع‌تر شدن جهان فکری دانشجو دارد، اظهار کرد: کسانی که به ‌صورت حرفه‌ای روابط عمومی سازمانی را اداره می‌کنند با ورود به دانشگاه‌ها و ارتقاء علم و دانش، از لحاظ حرفه‌ای و شغلی اطلاعاتی به آنها اضافه نمی‌شود و تنها با فراگیری آموزش‌های آکادمیک به ‌جای تأکید بر مهارت‌ها، به روی دانش تأکید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی یک حوزه میان‌رشته‌ای است و کتاب مدون و شاخصی ندارد، تصریح کرد: روابط عمومی مخلوطی از دانش‌ها و چارچوب‌های نظری بوده و از طرفی بسیاری از اساتید روابط عمومی این حرفه را به طور عملی اجرا نکرده‌اند و صرفاً جهان دانشجویان را از بعد نظری افزایش می‌دهند اما تلاشی در راستای یادگیری عمقی و یادگیری عرصه‌های جدید نمی‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه افراد فعال در حوزه روابط عمومی باید انسان‌های متفاوتی باشند، اظهار کرد: مسئول روابط عمومی باید خلاق‌ترین، منعطف‌ترین و پویاترین فرد سازمان در این جایگاه باشد اما متأسفانه در برخی سازمان‌ها افرادی تبعیدی یا طرد شده را در جایگاه روابط عمومی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: روابط عمومی‌ها باید کارهای خلاقانه و ایده‌های نو را با هزینه‌ای کم انجام داده و نتیجه را گزارش دهند، در این صورت با داشتن ایده جالب مدیران و مسئولان خودجوش به سمت آنها جذب می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار