سیتروئن مستقل در کاشان؟
سیتروئن میتواند مانند رنو و البته به تدریج خود را به عنوان خودروسازی مستقل در ایران مطرح کرده و سیستم و فرهنگ خاصش را در خودروسازی و بازار کشور به کار ببندد
سیتروئن میتواند مانند رنو و البته به تدریج خود را به عنوان خودروسازی مستقل در ایران مطرح کرده و سیستم و فرهنگ خاصش را در خودروسازی و بازار کشور به کار ببندد. سایپا و سیتروئن در حالی قرارداد همکاری مشترک خود را با یکدیگر امضا کردهاند که اگر این قرارداد در مسیری درست هدایت شود، میتواند دومین خودروساز بزرگ کشور را در مسیر توسعه قرار دهد. این دو پس از توافق هستهای و اجرایی شدن برجام، پای میز مذاکره با یکدیگر نشسته و در نهایت شکلی جدید از همکاری مشترک را در صنعت خودرو ایران رقم زدند. طبق یکی از بندهای مهم قرارداد سایپا و سیتروئن، سایپاییها 50 درصد از سهام سایت کاشان خود را به طرف فرانسوی واگذار میکنند. در واقع این 50 درصد سهام سایت سایپای کاشان، به عنوان آورده خودروساز ایرانی در همکاری مشترک با سیتروئن به شمار میرود و از آن سو شرکت فرانسوی نیز بناست سهم خود را در قالب پول و انتقال تکنولوژی و قالبسازی قطعات بپردازد. با این شرایط، برای اولین بار در خودروسازی ایران، سهام کارخانههای تولیدی به خارجیها واگذار خواهد شد تا به نوعی شاهد خصوصیسازی واقعی در این صنعت باشیم. واگذاری نصف سهام سایپای کاشان به عنوان یکی از خطوط تولید مجهز خودروسازی کشور، به نوعی میتواند مقدمات حضور مستقل سیتروئن را در ایران کلید بزند و در نتیجه فرهنگ این خودروساز فرانسوی در حوزههای تولید و فروش و خدمات پس از فروش به صنعت و بازار خودرو کشور تزریق خواهد شد. به عبارت بهتر، سیتروئن میتواند مانند رنو و البته به تدریج خود را به عنوان خودروسازی مستقل در ایران مطرح کرده و سیستم و فرهنگ خاصش را در خودروسازی و بازار کشور به کار ببندد. این موضوع به شرط عملی شدن الزاماتی مانند ساخت داخل حداقل 40 درصدی و گسترش آن تا بیش از 80 درصد و همچنین صادرات دست کم 30 درصدی، در نهایت نفع خودروسازی کشور و البته مشتریان داخلی را در پی خواهد داشت.