همایش علوم داده ۲۰۱۷ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

اولین همایش هوش مصنوعی و علوم داده، با هدف آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور، با نیازهای صنعت، در حوزه مهندسی داده های عظیم، در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

همایش علوم داده ۲۰۱۷ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

اولین همایش هوش مصنوعی و علوم داده، با هدف آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور، با نیازهای صنعت، در حوزه مهندسی داده های عظیم، در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

این همایش توسط انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در تاریخ ۲۱اردیبهشت ماه سال جاری برگزار گردید. هدف از این همایش، تبدیل علم موجود در میان دانشگاهیان کشور به دانش مورد نیاز صنعت، و به دنبال آن ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه و صنعت و تحقق اقتصاد درون زا بود.

سخنرانان این همایش از شرکت دانش بنیان پرتوتک سامانه(صاحب امتیاز سامانه خبرفارسی)، محمد قیومی(موسس و مدیرعامل)، مسعود کاویانی(مدیریت واحد داده کاوی)، مهدی نظارتی زاده(مشاور ساختار داده) و مهندس اشرفی(سرپرست ارشد سیستم)، به دعوت انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، به سخنرانی در حوزه دانش بنیان داده کاوی و هوش مصنوعی پرداختند.

در ابتدا علیرضا امیدی(عضو انجمن علمی) با تشکر از حضور جامعه دانشگاهی و صنعتی به معرفی سخنرانان پرداخت و بعد از آن، سخنرانان طبق برنامه، به صحبت در مورد هوش مصنوعی و داده کاوی پرداختند.

در پنل اول، محمد قیومی، به سخنرانی درباره آینده هوش مصنوعی و کاربردهای این تکنولوژی در شرکت های بزرگ و معتبر دنیا پرداخت. قیومی به فراگیر شدن هوش مصنوعی در تار و پود زندگی روزمره انسان و چالش های مختلف پس از آن اشاره کرد.

در پنل دوم، مهدی نظارتی زاده، سخنرانی خود را با تغییرات به وجود آمده توسط وب در حوزه زندگی انسان و وب هوشمند آغاز کرد. نظارتی زاده، مبحث وب هوشمند و کاربرد آن در شناسایی عناصر مختلف وب، در صنعت کشور را تشریح کرد و به آینده وب ۴ و اهمیت آن در فضای مجازی پرداخت.

در ادامه و در پنل سوم، مسعود کاویانی، به ارائه مدل ۵بعدی، جهت ساده سازی فرآیند یادگیری داده کاوی و علوم داده در ایران پرداخت. کاویانی در این سخنرانی، یک نقشه راه، جهت یادیگری علوم داده، معرفی کرد و خاطر نشان کرد، مسیر تبدیل شدن به یک دانشمند علوم داده مورد نیاز در صنعت امروز جامعه ما، مسیری جذاب اما طولانی است، که با تلاش و پشت کار فراوان، میتوان به آن دست یافت.

بعد از استراحت و صرف ناهار در پنل عصرگاهی، محمد قیومی، در مورد پایگاه داده های توزیع شده و کاربرد آن در صنایع بزرگ و دانش بنیان ایران به ایراد سخن پرداخت. بنیان گذار سامانه خبرفارسی، با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه نرم افزار، به این موضوع اشاره کرد که در صنعت فعلی، نیاز به ذخیره داده های بزرگ توسط پایگاه داده های توزیع شده وجود دارد. وی همچنین به بیان تفاوت های پایگاه داده های موجود همراه با جزئیات آن ها پرداخت.

بعد از آن و در پنل پنجم، در یک کارگاه آموزشی، به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی، ابزارهای داده کاوی و شبکه های عصبی عمیق، توسط مسعود کاویانی پرداخته شد. این عضو مرکز تحقیقات مه داده، در این کارگاه، به بیان تفاوت الگوریتم های مختلف پیاده سازی شده در حوزه هوش مصنوعی پرداخت و چندین نمونه کاربردی مورد استفاده از این الگویتم ها، را با مثال عملی پیاده شده معرفی کرد.

در پنل آخر، مهندس اشرفی، به فرآیندهای نوین مهندسی نرم افزار و کاربر آن در پیاده سازی سیستم های هوش مصنوعی و مه داده پرداخت. فارغ التحصیل دانشگاه الزهرا، به توضیح در مورد تغییرات به وجود آمده در صنعت مهندسی نرم افزار در حوزه مجازی سازی اشاره کرد و کاربرد آن در ارتباط با پردازش داده های بزرگ را تشریح نمود.

در آخر، مسابقه داده کاوی ۲۰۱۷، با همکاری شرکت پرتوتک سامانه برگزار گردید. در این مسابقه که تا تاریخ ۲۹خرداد ماه سال جاری ادامه دارد، شرکت پرتوک سامانه(صاحب امتیاز سامانه خبرفارسی) قسمتی از داده های موجود و کاربردی در صنعت خود را در اختیار دانشجویان و علاقه مندان این حوزه قرار داد، تا دانشجویان با استفاده از الگوریتم های مختلف، بتوانند با فضای صنعتی کشور پس از دانشگاه آشنایی بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار