آسمان درخشان فرهنگ اصفهان

رصد خانه فرهنگی شهر اصفهان عنوان مکانی است که موجب عدم موازی کاری ها، پایش دقیق موضوعات و در نتیجه بهبود عملکرد برنامه های فرهنگی شهر می شود.

آسمان درخشان فرهنگ اصفهان


به گزارش ایمنا، گستره فعالیت های فرهنگی و همینطور گستردگی تعداد نهادهای فرهنگی شهر اصفهان که سالیانه برنامه‌های مختلفی را انجام می دهند باعث شده تا بسیاری از برنامه های فرهنگی ارگان های مختلف فرهنگی با هم مداخله داشته باشد و اهداف عالیه این سازمان ها به ثمر نرسد.

این مسئله یکی از اصلی ترین دغدغه های هر فعال فرهنگی بوده که چاره جویی برای رفع این معضل اذهان این قشر جامعه را مدت ها به خود مشغول کرده بود .

با توجه به اینکه شهرداری اصفهان هم یکی از نهادهای فرهنگی شهر به حساب می آید و در راه تحقق اهداف فرهنگی خود دغدغه هایی دارد، این نهاد تصمیمی مبنی بر تاسیس مکانی گرفت تا با توجه به آن بتوان از بسیاری از مشکلات اجرای برنامه های فرهنگی به خصوص موازی کاری خلاصی یافت .

حالا پس از گذشت مدت مدیدی این کار تحت تاسیس مکانی به نام «رصد خانه فرهنگی» چهره نمایان کرد که وظیفه این نهاد هماهنگی با سایر نهادهای فرهنگی و همچنین رصد و پایش مشکلات فرهنگی استان اصفهان است تا در لوای تحقیقات صورت گرفته راجع به موضوعات فرهنگی راهکار های اساسی برای آنها تجویز شود .

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در خصوص تاسیس این رصدخانه گفت: برای اینکه بتوانیم مختصات فرهنگی شهرها و روستاهای استان اصفهان را احصا کنیم نیاز به رصدخانه و دیده‌بانی داشتیم از این رو تاسیس رصد خانه فرهنگی با دستور شورای فرهنگ عمومی کشور به شهرداری اصفهان سپرده شد .

این موضوع در حالی رخ داد که برای برنامه های فرهنگی شهر مطالعاتی صورت می گرفت اما با توجه به اینکه مقطعی و مختص به یک بازه زمانی محدودی بودند، کارایی که باید را نداشتند.

نکته قابل توجه دیگر این بود که برنامه های فرهنگی بر اساس نیاز های هر شهری انجام نمی‌شد و با نسخه واحدی که از سوی وزارت فرهنگ ارائه می شد سازمان های مربوطه درصدد رفع تمامی آسیب های فرهنگی بودند؛ همین امر نیز نشات گرفته از عدم مطالعه بر این موضوعات بود که در نتیجه دستاورد مطلوبی از اجرای برنامه های فرهنگی بدست نمی آمد .

پایش مسائل فرهنگی از سطح محلات

در سال های اخیر برنامه های فرهنگی به صورت محله محور انجام می شود و این موضوع دستاوردهای مثبت زیادی را داشته است. اما مسئله ای که ممکن است در نیمه راه این فعالان فرهنگی را با مشکل مواجه کند عدم وجود اطلاعات زیرساختی و مورد نیاز برای برنامه ریزی های دقیق تر به منظور انجام برنامه های فرهنگی در سطح محلات است.

نبود همین اطلاعات منجر می شود تا فعالان فرهنگی با توجه به مبانی و اطلاعاتی که در سطح ملی مطرح می شود برنامه ریزی کنند و در نهایت به هدف نهایی خود نرسند.

اما رصد خانه فرهنگی به این موضوع نیز توجه ویژه ای داشته است و برای آن سامانی ای تعبیه کرده تا فعالان فرهنگی که در سطح محلی فعالیت دارند به اطلاعات کاملی از محلات دست پیدا کنند.

وحید حیدریان مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در این باره گفت: این سامانه متشکل از تمامی اطلاعات فرهنگی است که توسط سازمان فاوا طراحی شده است.

وی ادامه داد: هدف از راه اندازی سامانه هسته فرهنگی محلات مناطق دسترسی شهروندان به کلیه اطلاعات مورد نیاز در حوزه فرهنگی - اجتماعی است؛ همچنین از دیگر اهداف این نرم افزار مدیریت و اخذ آمار است .

وی با اشاره به اینکه تمام نقشه های اصفهان و اماکن مهم برای روی این سامانه بارگذاری شده است، اضافه کرد: تمام محلات شهر اصفهان بر روی این سامانه به شهروندان نمایش داده شده از همین رو شهروندان نیز می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از این سامانه کسب کنند .

مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان تاکیدکرد: شهروندان با استفاده از نقشه این سامانه می توانند از مراکز فرهنگی و مذهبی محلات مورد نظر خود مطلع شوند .

حیدریان عنوان کرد: این نرم افزار اکنون برروی شبکه داخلی شهرداری اصفهان نصب شده است .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار