فعالیت تنها بازار تخصصی گیاهان دارویی کشور در قلب نصف جهان

یکی از فعالیت های شهرداری اصفهان راه اندازی بازارهای تخصصی در مشاغل مختلف است که این بازارها مخاطبان خاص خود را دارد.

فعالیت تنها بازار تخصصی گیاهان دارویی کشور در قلب نصف جهان


به گزارش ایمنا، از جمله این بازارها، بازار تخصصی گیاهان دارویی است که با سرمایه گذاری و همت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور و حتی خاورمیانه در مساحتی حدود ۴۰۰۰ مترمربع احداث شده است.

این بازار با جمع آوری و استقرار فعال ترین شرکتها در زمینه های کشت و تولید، فرآوری و تبدیل و بازرگانی که تشکیل دهنده یک چرخه کامل در امر بورس مبادلات عمده گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است، در سال ۱۳۸۸ به صورت رسمی افتتاح و به بهره برداری رسید.

از دیگر اهداف راه اندازی این بازار، ایجاد ارتباط مستقیم میان تولید کنندگان و بازارهای مصرف و نیز ساماندهی و ایجاد تمرکز در بازاریابی اینترنتی است.

در بازار گیاهان دارویی اصفهان غرفه‌هایی را در دو طرف و وسط سالن می‌بینیم که با انواع و اقسام گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، ‌ عرقیات، ادویه‌جات و عسل و...، هر روزه هنگام پیش ازظهر و عصر سکوتش با ورود مشتریان می‌شکند .
مشتریانی که از گوشه و کنار شهر وارد بازار می‌شوند و در پی کالای مورد نیاز خود یکی یکی به غرفه‌ها سر می‌زنند .
از خانمی که مشغول بو کردن و تست گیاهان دارویی و ادویه‌جات است، نظرش را راجع به این بازار می‌پرسم و او می گوید: من همیشه از این‌جا خرید می‌کنم و کاملاً رضایت دارم چون فکر می‌کنم محصولات این بازار از بهترین و با کیفیت‌ترین باشد .
خانم دیگری خود شروع به صحبت می‌کند و معتقد است که اگر این بازار در مرکز شهر بود، خیلی بهتر بود، اما با این حال به خاطر مرغوبیت کالاها به اینجا می‌آیم .
به یکی از غرفه‌ها سر می‌زنم و با عرقیات چیده شده در قفسه روبه‌رو می‌شوم، فروشنده درباره قیمت کالاها می‌گوید: قیمت‌های این جا متفاوت است، بعضی از آن‌ها به ویژه عمده فروشی‌هایشان نسبت به جاهای دیگر ارزان‌تر است، همین‌طور با تخفیف‌هایی که در جشنواره‌ها می‌گذارند، قیمت‌ها کمتر می‌شود .
مشتری دیگری از وجود مشاوره‌های رایگانی که توسط کارشناس یا پزشک در بعضی از ساعات بازار انجام می‌شود ابراز خشنودی می‌کند .
یکی ازغرفه‌داران با چهار سال سابقه کار اظهار می کند: یکی دو سال‌ است به خاطر برگزاری جشنواره‌ها و بالا رفتن اطلاعات مردم نسبت به تاثیر گیاهان دارویی و به خصوص در قیاس با داروهای شیمیایی، استقبال آن‌ها بهتر شده است .
محصولات ارگانیک غرفه‌ بعدی است که نظر ما را به خود جلب می‌کند. غرفه‌دار آن از کیفیت بالای محصولاتش تعریف کرده و چنین بیان می‌کند: در حال حاضر که انواع بیماری‌ها مثل سرطان و یا ام اس بین مردم افزایش پیدا کرده است، وجود محصولات ارگانیک خیلی ضروری است. چراکه در تولید اینگونه محصولات کود و سموم شیمیایی به کار نرفته و از این رو عوارضی مثل محصولات غیر ارگانیک را ندارد .

فعالیت ۳۲ غرفه در اولین بازار تخصصی گیاهان دارویی کشور

مدیر بازارهای روز شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار " ایمنا "، می گوید: بازار گیاهان دارویی اصفهان تنها بازار تخصصی گیاهان دارویی کشور است که با هدف ارایه محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب به شهروندان فعالیت می کند .

سعید خاکی ادامه می دهد: با توجه به اینکه این بازار اولین بازار تخصصی گیاهان دارویی کشور است، راه اندازی آن با مشکلات زیادی روبه رو بود و فعالان این عرصه رغبتی برای حضور در این بازار نداشتند اما در حال حاضر با آشنایی مردم با تغذیه و گیاهان دارویی سالم، بیشتر به بازار مراجعه می کنند و غرفه داران هم انگیزه بیشتری برای فعالیت در این بازار دارند.

وی اظهارمی کند: این بازار در سال ۱۳۸۸ با ۷ غرفه آغاز به کار کرد و اکنون تعداد غرفه های بازار گیاهان دارویی اصفهان به ۳۲ غرفه افزایش یافته است .

مدیر بازارهای روز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بازار گیاهان دارویی اصفهان در سه بخش کشت و تولید، فرآوری و تبدیل و تجارت و بازرگانی فعال است، اضافه می کند: در این بازار همواره تلاش شده است محصولات عمده ای که مردم نیاز دارند با قیمتی مناسب و کیفیتی برتر در اختیار آنها قرار گیرد .
وی ادامه می دهد: در این بازار ۶ تا ۷ استان کشور که تولید کننده برخی محصولات گیاهی بودند، با برندهای خاص خودشان مستقر شده اند .
عرضه گیاهان دارویی ۲۰ درصد ارزان تر از قیمت های سطح شهر

خاکی با بیان اینکه در بازار گیاهان دارویی اصفهان محصولات هم به صورت عمده و هم به صورت جزیی با ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان تر نسبت به قیمت های سطح شهر ارایه می شود، می گوید : در این بازار انواع دمنوش های گیاهی، عرقیجات گیاهی، محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی، روغن های گیاهی، گیاهان دارویی خشک، عسل، محصولات ارگانیک و انواع ادویه جات به فروش می رسد و بسیاری از عطاری های شهر خرید خود را از این بازار انجام می دهند.
وی تاکید می کند: هر غرفه دار ملزم به ارایه مشاوره معقول به مراجعه کنندگان است، البته نه در حد طبابت!

مدیر بازارهای روز شهرداری اصفهان تصریح می کند: بازار گیاهان دارویی اصفهان به زودی به باغ تندرستی در مجاورت سازمان پسماند منتقل می شود، فاز دوم گیاهان دارویی در آن مکان به این بازار اضافه می شود.

به گفته خاکی، در حال حاضر کلنگ زنی فاز دوم بازار گیاهان دارویی انجام شده و اگر همه مراحل آن در زمان مقرر شده انجام شود، به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

برگزاری کلاس های آموزشی رایگان برای مردم

مدیر بازارهای روز شهرداری اصفهان یادآور می شود: در بازار گیاهان دارویی شهرداری اصفهان جمعه های هر هفته کلاس های آموزشی رایگان برای مردم جهت استفاده از گیاهان دارویی با حضور پزشکان طب سنتی و محققین گیاهان دارویی برای افزایش آگاهی مردم با موضوع شناخت طبع و مزاج ها، خواص گیاهان دارویی، طب سنتی و پاسخگویی به سوالات شهروندان برگزار می شود.

وی می افزاید: از مدیران مدارس هم دعوت شده تا دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را برای بازدید و آشنایی با انواع گیاهان دارویی و کاربرد آنها، به بازار گیاهان دارویی اعزام کنند.
بازار گیاهان دارویی اصفهان که در میدان لاله، ابتدای خیابان پروین، جنب آتش نشانی واقع شده و همه روزه صبح ها از ساعت ۸.۳۰ الی ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶.۳۰ الی ۱۹.۳۰ آماده ارایه محصولات به شهروندان است .


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار