ماه رمضان، ماه پاکسازی روح و فرصتی برای خودسازی و توبه از گناهان گذشته است

لنجان_امام جمعه زاینده رود گفت: ماه رمضان، ماه پاکسازی روح و فرصتی برای خودسازی و توبه از گناهان گذشته است.

ماه رمضان، ماه پاکسازی روح و فرصتی برای خودسازی و توبه از گناهان گذشته است


به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در جمع مردم زاینده رود اظهار کرد: ماه رمضان، ماه بندگی و نزول قرآن، دلداگی و بازگشت به سوی خدا و ماه تزکیه نفس از پلیدی ها و گناهان است و باید توجه داشت ماه رمضان ماهی است که دارای فضائل بی‌شماری است.

وی افزود: فضائل ماه رمضان سبب شکوه و عظمت این ماه شده است به صورتی که پیامبر عظیم الشأن اسلام می فرماید لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ، لَتَمَنَّت أن یَکُونَ رَمَضانُ سَنَةً.

امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: ماه رمضان، ماه پاکسازی روح و فرصتی برای خودسازی و توبه از گناهان گذشته است، هرچند ما آدم ها قدر ناشناسیم و هنگامی که گره در مشکلاتمان است درب خانه خدا را می کوبیم و بعد از حل مشکل در بازه زمانی کوتاهی مرتکب گناه نمی شویم و بعد عهد و پیمان هایمان را فراموش میکنیم، اما آن معبود همیشگی همچون ما بندگان موقتی نیست و همیشه با آغوشی باز منتظر بنده خود است.

وی ماه رمضان را ماه خداوند دانست و ادامه داد: همه زمان‌ها و همه مکان‌ها و همه موجودات هستی متعلق به خداوند است اما بعضی بخاطر شرافتی که دارند به آن تصریح شده است مانند خانه خدا، بنده خدا، ماه خدا و حتی روزه به عنوان یک عمل به خدا تعلق دارد و این ویژگی آن قدر با عظمت و بزرگ است که می توان آن را منشأ تمام برکات این ماه دانست چرا که منشأ تحولات معنوی عمیقی است که انسان برای طی کردن مسیر زندگی تا ابدیت به آن نیاز دارد.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: همواره در قوانین دین اسلام حکمت هایی نهفته بوده است که خداوند برای به کمال رسیدن بنده اش آن ها را وضع کرده است که روزه یکی از آن هاست چراکه روزه تصفیه سازی است که علاوه بر پاک سازی جسم از بیماری ها و آلودگی ها به پاک سازی روح و جسم می پردازد و بدن را از تمایلات حیوانی و نفسانی می زداید.

وی عنوان کرد: ماه رمضان ماه به نمایش گذاشتن دین واقعی است خداوند در این ماه تنها می خواهد به بنده اش بفهماند که دروغ نگفتن و غیبت نکردن و اهمیت نماز و سایر اصول دین تنها مختص به این ماه نیست و با رعایت این هاست که بنده به آرامش حقیقی می رسد.

امام جمعه زاینده رود با طرح این سوال که مقصود از ضیافت الهی چیست؟ گفت: این سوال برای برخی مطرح است که مگر همه و همیشه میهمان خدا نیستیم پس چرا ماه رمضان را ماه مهمانی گفته‌اند و این چه مهمانی است که خوردن و آشامیدن در آن ممنوع است و حتی این مهمانی چه خصوصیاتی دارد و چگونه باید برای این مهمانی آماده شویم.

وی خاطرنشان کرد: ماه رمضان در شرافت بی‌ نظیر است و برای مومنان و روزه‌ داران این ماه فرموده‌ اند که أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ در هیچ ماهی نفس کشیدن انسان ثواب ندارد و تسبیح محسوب نمی ‌شود الا ماه مبارک رمضان.

صفرزاده تهرانی اذعان کرد: ماه رمضان را می توان بهترین فرصت برای ایجاد این نزدیکی و انس با قران دانست؛ چرا که محبوب ترین اعمال در این ماه تلاوت قرآن همراه با تدبر و توجه به مضامین و معانی آیات است.

وی تصریح کرد: توجه به قرآن کریم در این ماه عزیز به قدری دارای اهمیت است که ثواب تلاوت یک آیه به اندازه ثواب تلاوت یک ختم قرآن است و این بدان جهت است که در این ماه با توجه به ویژگی هایی که در زمان، مکان و شرائط مختلف پدید میاد آمادگی مناسبی جهت انس و ارتباط با قرآن برای هر کس می باشد.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به برتری زمانی در ماه رمضان، بیان کرد: برتری روز و شب و ساعت آن بر روز و شب و ساعت ماه‌های دیگر است شَهرٌ هُوَ عِندَ اللَّهِ أفضَلُ الشُّهورِ، وأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ از سوی دیگر قرار گرفتن شب قدر در این ماه بر فضیلیت ماه رمضان افزوده است و حضرت رسول اکرم صَلَّی‌الله عَلَیْهِ وَآلِهِ وسَلَّمْ در این باره می فرمایند قَد جاءَکُم شَهرُ رَمَضانَ... فیهِ لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ.

وی افزود: در ماه رمضان شب قدر قرار دارد و به این وسیله یعنی به وسیله شب قدر نیز ماه رمضان از دیگر ماههای سال متمایز می شود. همان شب قدری که از هزار ماه بهتر است و زمین از حضور ملائکه و روح بر می شود.

صفرزاده تهرانی ادامه داد: در شرافت شب قدر همین بس که اولیای الهی به خاطر درک آن، تمام شبهای سال و یا حداقل تمام شبهای ماه رمضان را تا صبح به عبادت و تضرع می پرداختند تا آن را درک نمایند.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضانماه نزول قرآن است، گفت: در دعاهای ماه مبارک رمضان مطرح است که کلام الهی، قرآن کریم، در این ماه، از مصدر وحی بر نبی مکرم اسلام (ص) نازل می‌شود که خداوند به وسیله‌ی همان کلمات، انسان‌ها را در جمیع ابعاد پرورش می‌دهد و می‌سازد.

امام جمعه زاینده رود اضافه کرد: ماه رمضان به خاطر نزول قرآن در آن ماه، برتر شده است و خدواند متعال در آیه ۱۸۵ سوره بقره می فرماید شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصه ... ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن برای هدایت بشر و راهنمایی و تشخیص حق از باطل نازل شده است، پس هر کس ماه رمضان را دریابد باید تمام آن ماه را روزه بدارد.

وی عنوان کرد: لذا هر چه بیشتر ما و جوانان، خود را با قرآن و مفاهیم قرآن نزدیک و آشنا کنیم، قطعاً از خطرات پیش رو مصون تر خواهیم بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار