فوت جوان مبارکه ای چراغ هشدار را روشن کرد

فوت جوان مبارکه ای براثر تب کنگو اولین جرقه برای جدی گرفتن این بیماری از سوی مسئولان پزشکی اصفهان بود که البته اظهارات آنها درخصوص علت فوت حاکی از تناقض گویی مسئولان علوم پزشکی دارد.

فوت جوان مبارکه ای چراغ هشدار را روشن کرد

این روزها هشدارهای پزشکی در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان رنگ و بوی جدی تر به خود گرفته است و با وجودیکه از حدود ۱۰۰ روز گذشته نشانه هایی از بروز این بیماری در اصفهان به ویژه با گرم تر شدن هوا دیده شده بود اما اطلاع رسانی در این خصوص تنها به یک هشدار کوچک، ختم شد و اکنون استان اصفهان در عرض کمتر از ۱۰ روز به یکی از استان های درگیر با این بیماری شناخته شده است.

شاید اگر خبر فوت یکی از مبتلایان به این بیماری در استان اصفهان و در شهرستان مبارکه رسانه ای نمی شد، موج اطلاع رسانی و هشدار از سوی مسئولان مربوطه در اصفهان هم تا کنون جدی نشده بود و این موضوع در سکوت خبری، تداوم می یافت اما برای نخستین بار این علی پارسا، رئیس مرکز بهداشت شهرستان مبارکه بود که با رسانه ای کردن خبر فوت یک جوان اهل دیزیچه، طلسم سکوت را شکست و از آن روز به بعد، مسئولان پزشکی اصفهان برای ارائه آموزش ها و هشدارهای جدی به مردم به صرافت افتادند.

تناقضات مسئولان علوم پزشکی برای اعلام علت فوت جوان ۳۸ ساله مبارکه ای

در همین رابطه، رئیس مرکز بهداشت شهرستان مبارکه چند روز پیش مرگ یک جوان از اهالی شهرستان در شهر دیزیچه را براثر ابتلا به ویروس تب کریمه کنگو را تایید کرد و گفت: یک جوان از اهالی شهر دیزیچه حدود ۱۰ روز قبل در اثر ذبح یک گوسفند و نیش کنه از این دام به ویروس این بیماری مبتلا شده است که در بیمارستان خانواده اصفهان بستری شده و متاسفانه جان خود را باوجود انجام اقدامات درمانی ازدست داده است و امروز با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی ازطرف دستگاه های مربوطه در آرامستان شهر دیزیچه خاکسپاری شد.

یدالله علی رضایی جوان ۳۸ ساله ای است اولین قربانی این تب خونریزی کننده در اصفهان است.

اگر چه غلامرضا اصغری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تائید مرگ این بیمار بر اثر تب کریمه کنگو را منوط به جواب آزمایش اعلام کرد اما در کانال تلگرامی رسمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رضا فدایی مسئول بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده است تاکنون فقط یک مورد تب کریمه کنگو در اصفهان به تایید قطعی آزمایشگاه رسیده است.

وی با وجودی که اعلام کرده‌ علیرغم مشاهده چهار مورد بیماری مشکوک به تب کریمه کنگو در استان اصفهان، تاکنون فقط یک مورد به تایید آزمایشگاه رسیده است اما در گفتگو با خبرنگار مهر خواست که رسانه‌ها بدنبال ارائه آمار مبتلایان و حتی مرگ و میر نباشند.

فدایی در خصوص آمار مبتلایان به این پاسخ بسنده کرد و گفت: مرگ یک بیمار بر اثر تب کریمه کنگو نیازمند دریافت جواب آزمایش است که تا جواب این آزمایش نیاید نمی‌توان به طور قطعی پاسخ داد.

وی حتی در این خصوص که آیا تب کریمه کنگو به مرز خطر رسیده است یا خیر، اظهار نظری نکرد و بیان داشت: موارد انگشت شماری از تب کریمه کنگو در اصفهان مشاهده شده است که منتظر دریافت جواب آزمایش ها از تهران هستیم.

مسئول بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: طبق سیاست دانشگاه علوم پزشکی همه بیمارستان ها برای موارد احتمالی تب کریمه کنگو آمادگی کامل دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مشاهده چند مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان و آخرین وضعیت این موضوع اظهار داشت: تا کنون چهار مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده و از مردم استان میخواهیم گوشت را صرفاً از مراکز مورد تائید بهداشت و دامپزشکی تهیه کنند.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده از مرگ یک نفر بر اثر بیماری تب کریمه کنگو افزود: با توجه به اینکه هنوز جواب آزمایش فرد متوفی از تهران برای شناسایی قطعی ویروس دریافت نشده، نمی توان به صورت قطعی گفت که دلیل مرگ وی مربوط به تب کریمه کنگو بوده است.

اصغری بیان داشت: افرادی که به این ویروس مبتلا بودند، در حال حاضر بستری و تحت درمان هستند و وضعیت جسمانی آنها رو به بهبودی است.

علوم پزشکی ادعاهای خانواده متوفی را قصه می داند

البته این سخن رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی است که خانواده بیمار متوفی مدعی هستند که چند روز قبل از مرگ بیمار خود بر اثر تب کریمه کنگو به بیمارستان امین اصفهان، مراجعه کرده بودند که پزشک وی با این تشخیص که یک سرماخوردگی ساده است با تجویز چند دارو متوفی را مرخص کرده است و این در حالی که با تشدید بیماری، بیمار را به کلینیک خانواده منتقل می کنند و در این بیمارستان تشخیص تب کریمه کنگو داده می شود که البته یکی از پرسنل این بیمارستان در گفتگو با خبرنگار مهر مرگ این بیمار بر اثر تب کریمه کنگو به تائید رساند.

خانواده این بیمار در ادعاهای خود اعلام کردند که پس از تشخیص تب کریمه کنگو این خانواده به احتمال اینکه ناقل بیماری هستند به بیمارستان الزهرا (س)، برای دادن تست بیماری مراجعه کردند که بیمارستان به آنها اعلام کرد در صورتی که مشاهده کردید دل درد دارید به بیمارستان مراجعه کنید.

البته هیچ یک از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هنوز ادعاهای این خانواده را تائید نکرده است و مسئول بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تمام این ادعاها را یک قصه و داستان خواند.

آنچه در این میان قابل تامل است اینکه وقتی یک نفر در یک خانواده تشخیص داده می‌شود به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا هستند آیا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وظیفه ندارد که خانواده بیمار را به صورت رایگان برای پیشگیری بیشتر این بیماری مورد آزمایش قرار دهد، نه اینکه اعلام شود افراد مشکوک به این بیماری، خود باید به بیمارستان مراجعه و با صرف هزینه آزمایش بدهند پس در این میان نقش بخش بهداشت و پیشگیری از این بیماری چه می شود؟!.

مسئول بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا علائم تب کریمه کنگو مشابه سرماخوردگی است که احتمال اشتباه برای پزشکان وجود داشته باشد یا تا چه اندازه پزشکان در زمینه خطر تب کریمه کنگو توجیه شدند، گفت: توضیح دادن در خصوص تب کریمه کنگو یک بحث پزشکی است.

گوشت آلوده به تب کنگو هیچ علامتی ندارد

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان نیز در این خصوص گفت:‌ کمیته مبارزه با تب کریمه کنگو را در اداره کل دامپزشکی و همچنین ستاد مدیریت بحران استانداری تشکیل دادیم.

شهرام موحدی در گفتگو با مهر اظهار داشت: گوشتی که آلوده به تب کریمه کنگو باشد هیچ گونه علامتی ندارد و با آغاز فصل گرما این بیماری تشدید می‌شود.

وی بیان داشت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که در کشور ما جزو بیماری های بومی محسوب می‌شود. مردم در این ایام که تب کریمه کنگو وجود دارد، گوشت خریداری شده را با دستکش قطعه قطعه و با نگهدای ۲۴ ساعت در یخچال و سپس فریز کردن آن را مصرف کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه فریز کردن مستقیم گوشت بدون نگهداری در یخچال سبب ماندگاری میکروب در گوشت می‌شود، اضافه کرد: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که بیشتر انسان‌ها را درگیر کرده و بسیار خطرناک است.

وی با اظهار اینکه با چسبیدن کنه به بدن دام و بروز یک تب گذرا در دام تب کریمه کنگو بروز می‌کند، گفت: دامداران باید دقت کنند که از تماس دست به کنه و گشتن آن با دست بدون پوشش خودداری کنند.

موحدی با بیان اینکه پرسنل بیمارستان‌ها، پرسنل دامپزشکی، دامداران، قصاب ها و تمام افرادی که با دام آلوده یا با فرد آلوده برخورد کنند احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو را دارند، ادامه داد: با آغاز فصل گرما و بروز تب کریمه کنگو وظیفه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بسیار سنگین است و موظف به تامین بهداشتی انسان است.

با وجودیکه اطلاعات کافی در دو روز گذشته و با فوت جوان مبارکه ای به مردم استان اصفهان در خصوص نحوه پیشگیری و ابتلا به این بیماری از سوی علوم پزشکی اصفهان داده شده است اما به نظر می آید، این ارگان باید برای شفاف سازی در فضایی که شایعات سریع تر از اخبار موثق در فضای مجازی منتشر می شود، با ارائه آمار دقیق به رسانه ها، با مردم مسئولانه تر برخورد کند تا تهدیدات و تلفات ناشی از این بیماری در استان به حداقل ممکن برسد.




ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار