اصفهان زیبا را نازیبا نکنیم

در کنار تمام زیبایی‌هایی که شهر اصفهان دارد ، آنچه در خیابان‌های اصلی و پر رفت‌وآمد این شهر فرهنگی و تاریخی توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده و چهره این شهر را نازیبا جلوه می‌دهد، دیوارنوشته‌های تبلیغاتی است.

اصفهان زیبا را نازیبا نکنیم

اما همه این ابزارهای تبلیغاتی هزینه بر هستند بنابراین برخی ها که همواره به دنبال تبلیغات همیشگی، آسان و کم هزینه هستند دست به تبلیغ های دیوار نویسی می زنند که تنها با تهیه یک اسپری رنگی و بدخط به جان دیوارهای شهر می افتند .

این روزها اگر به کوچه ها و خیابان های شهر نگاهی بیندازید اکثر تبلیغات اقتصادی آژانس ها و بازاریان به دیوار منازل مسکونی، دکه ها، مغازه ها، مدارس و ادارات را مشاهده می کنید .

البته این پدیده همیشه محدود به دیوارها نیست بلکه دیوار و درب منازل، تیرهای برق و دیوار مغازه ها نیز از این پدیده در امان نیستند و این یکی از کارهای غیر متعارف رایج در شهرها شده است.

این در حالی است که تبلیغات شهری بر اساس قانون باید در محل‌های مناسب و با در نظر گرفتن حفظ زیبایی و نظم شهر انجام شود.

دیوار نویسی و اقدامات این چنینی چهره شهر را مخدوش می کند و این یکی از عوامل نازیبایی شهر است همچنین باید گفت نشان دهنده وجود مشکلات فرهنگی در جامعه محسوب می شود.

اغلب مشکلات ایجاد شده که در اثر چسباندن پوستر و پخش و توزیع کارت ویزیت و بنر و ….است تا سال های سال بر چهره ی شهر ها باقی می ماند و نمایی نه چندان زیبا به در و دیوار می دهد تبلیغات درشت که اغلب بدخط و نازیبا نوشته شده اند و مساحت وسیعی از یک دیوار را به خود اختصاص داده اند .

یکی از اهالی محله کمبرگ واقع در منطقه ۷ با ابراز گلایه از دیوارنویسی‌هایی که روی در و دیوار این محله دیده می‌شود، می‌گوید: متاسفانه این مناظر، دل هر شهروندی را به درد می‌آورد.

علی احمدی ادامه می دهد: لازم است که مسئولان شهرداری نسبت به پاکسازی این دیوارها و جلوگیری از دیوارنویسی توجه جدی کنند.
یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار می‌کند: در ایام نوروز، بسیاری از مسافران نوروزی برای دیدن جاذبه‌های تاریخی اصفهان به این دیار سفر می‌کنند ولی با گذر از کوچه‌ها و محله‌های بافت قدیمی شهر با دیوارنویسی‌های زشتی مواجه می‌شوند.
هدایت الله زارعی ادامه می‌دهد: این بناها آغوش خود را به روی مسافران نوروزی برای گذر از تاریخ این دیار می‌گشایند ولی متاسفانه به جای تدبیر و دقت در شکوه و عظمت این معماری‌های زیبای خشت و گلی، چشمشان به این دیوارنویسی‌ها نازیبا گشوده می‌شود.

دیوارنویسی، یک معضل ضدفرهنگی
یک دانش‌آموز اصفهانی نیز عنوان می‌کند: خیلی وقت‌ها هنگام بازگشت از مدرسه، جوانان بیکاری را می‌بینم که روی در و دیوار بناهای تاریخی در حال یادگاری نوشتن هستند و به نوعی چهره این بناهای زیبا را زشت و سیاه می‌کنند.
رها فصیحی می‌گوید: مسئولان شهر باید با این افراد برخورد قانونی کنند و به این معضل که منجر به تخریب بناهای تاریخی شهر می‌شوند، توجه کنند.
به گفته وی، وظیفه شهروندی و ملی افراد جامعه نیز حکم می کند که به این افراد در مورد معایب این اقدام تذکر دهند؛ چرا که مردم اگر برای ارزش‌های فرهنگی و ملی خود ارزش قائل هستند، باید در حفاظت از آنها کوشا باشند.

دیوارنویسی و شعارنویسی روی در و دیوار تخلف است

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: دیوارنویسی و شعارنویسی روی در و دیوار در سطح شهر برخلاف قوانین شهرداری هاست و یک تخلف محسوب می شود.

محمد عقیلی ادامه می دهد: بعضی از شهرها برای زیباسازی شهر از نقاشی دیواری استفاده می کنند این درحالی است که در قانون شهرداریها نقاشی دیواری ممنوع شده است.

وی تصریح می کند: نقاشی بر روی دیوارهای سطح شهر با فرهنگ و تاریخ شهر اصفهان همخوانی ندارد و شورای شهر نیز بر این موضوع تاکید داشته است.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مباحث سیمای شهری بسیار پیچیده و بیشتر در حیطه معاونت شهرسازی است، اضافه می کند: در ساختمان ها یک مالکیت ملک خصوصی در شکل ساختمان و یک مالکیت عمومی داریم؛ یعنی هیچ مالک خصوصی حق ندارد تخلفی در مالکیت عمومی انجام دهد زیرا در بخش مالکیت عمومی همه مردم از آن استفاده می کنند و در معرض دید عموم شهروندان است.

وی یادآور می شود: ضوابط راجع به نمای ساختمان ها در بخش ضوابط طرح تفصیلی به طور کامل صحبت کرده و طبق قانون شهرداری نیز از همان ابتدا از دیوار نویسی به عنوان تخلف یاد کرده است.

عقیلی بیان می کند: یک سری ضوابط مصوب شورای اسلامی شهر اصفهان را داریم که به نوعی مکمل ضوابط طرح تفصیلی است و راجع به تابلونویسی و شعارنویسی و انواع نوشته ها چه تبلیغاتی باشد و یا شعارهای دیگر انجام شود بحث کرده و حقوق شهروندی را به طور کامل در نظر گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در شهر نبایدآلودگی بصری داشته باشیم، تصریح می کند: هر آن چیزی که به دیوارها نوشته شده باشد و دال بر تبلیغات و اطلاع رسانی باشد، نوعی تخلف است مگر اینکه با سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان از قبل هماهنگ شده باشد، جانمایی و سپس اقدام شود.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان تاکید می کند: اگر در طرح معماری نمای ساختمان هایی همچون مدارس نوشته هایی در قالبی با جنس نمای ساختمان مشخص و ارایه شده باشد، این بلامانع است و تخلف محسوب نمی شود؛ در واقع هر آنچه در طرح مصوب نما انجام شود خلاف نیست به شرط آنکه از قبل مجوزهای لازم اخذ شده باشد.

وی اعلام می کند: شهروندان با مراجعه به شهرداری های مناطق ۱۵ گانه اصفهان که نمایندگان سازمان زیباسازی در آن حضور دارند و به ضوابط ۲۰ گانه مبلمان شهری واقف هستند، می توانند از این ضوابط آگاه شوند.

عقیلی اظهار می کند: به هر حال همانطور که یک ساختمان مجوز نوسازی یا تعمیرات از شهرداری دریافت می کند باید برای نصب تابلو هم مجوز بگیرند.

وی با بیان اینکه شهرداری ضوابط زیادی دارد و طبق قوانین شهرداری شعارنویسی به در و دیوار ممنوع است، می گوید: ما در شهری زندگی می کنیم که ۵۰۰ سال پیش از رنگ ها و نقش های زیبا به بهترین شیوه در ساخت بناها استفاده می شده است و امروز هم سیما و منظر شهر اصفهان باید در شان هویت شهر اصفهان باشد.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری ‌رویکرد برنامه زیبا سازی خود را به سمت برنامه‌های فرهنگی سوق داده است، می گوید: براساس مفاد قانون مجازات اسلامی، هرگونه تخریب آثار تاریخی که یکی از مصادیق آن همین یادگارنویسی‌ها است، جرم تلقی می‌شود و مجازات آن، یک تا ۳ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار