تب کریمه کنگو را جدی بگیریم

باتوجه به انتشار اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی از شهرستان های استان لازم است ضمن آشنایی بیشتر با این بیماری، علائم بالینی و راه‌های پیشگیری از آن را نیز بدانیم.

تب کریمه کنگو را جدی بگیریم

باتوجه به انتشار اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی از شهرستان های استان لازم است ضمن آشنایی بیشتر با این بیماری، علائم بالینی و راه‌های پیشگیری از آن را نیز بدانیم.

به گزارش ایمنا از شهرستان شهرضا، اصطلاحاً کلمه بیماری همواره با ترس و دلهره برای مردم همراه است به ویژه اگر مشخصاتی برای آن ذکر شود که گویای تبدیل آن به یک اپیدمی یا امکان انتقال و واگیر آن نیز وجود داشته باشد؛ اما باید توجه کنیم که ما اکنون در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم، عصری که انفجار اطلاعات و پیشرفت علم پزشکی از جمله مهمترین ویژگی های آن است، پس اگر در گشذته مردمان بسیاری بر اثر شیوع یک بیماری ساده جان خود را از دست می دادند یا برای همه عمر دچار نقص عضو می شدند، دیگر امروز به سادگی می توان از بروز اینگونه پیشامدها جلوگیری کرد.

چندی است در رسانه‌های مختلف گروهی اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو منتشر می‌شود، بنابراین لازم است اطلاعات بیشتری درباره این بیماری کسب کنیم.

دکتر تنهایی - رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا عنوان کرد: تاکنون یک مورد فوت و ۴۴ مورد ابتلا به این بیماری در استان گزارش شده است.

وی اظهار کرد: همه ساله از ابتدای تابستان و در تیرماه آمادگی لازم برای مقابله این بیماری ایجاد می شد که امسال اندکی زودتر آغاز شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا بیان کرد: بیماری تب کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اگر بسرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهد بود.

تنهایی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کنگو کریمه (Crimean-Congo hemorrhagic fever) از حیوان به انسان و از حیوان به حیوان سرایت می کند.

وی در خصوص بیان علائم این بیماری در انسان، گفت: تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلو درد، دل درد، تغییرات خلقی مثل بیقراری و افسردگی، علائم خونریزی از روز ۳ تا ۶ روز شروع می شود، خونریزی در مخاط، خط زیر بغل، محل های تزریق، خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری، روده، رحم و... .

گوشت به صورت تازه مصرف نشود

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا گفت: برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک باید ابتدا دام را بعد از ذبح بهداشتی به مدت ۲۴ ساعت در سیستم هایی با دمای معمولی (منفی ۱ تا منفی ۴ درجه سانتی گراد) نگهداری و سپس بسته بندی کرد. قبل از مصرف نیز گوشت در دمای فریزر حداقل به مدت سه الی چهار ساعت نگهداری و پس از آن مصرف شود.

تنهایی تصریح کرد: ویروس CCHF به وسیله دام، لاشه دام، ترشحات و خون آبه و کنه هیالوما منتقل می شود؛ مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه است و البته گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند.

وی اظهار کرد: بیماری CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد بوده که بیشتر به وسیله کنه منتقل می شود. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک گیر و همه گیر CCHF در انسان نیز اتفاق می افتد، این بیماری متاسفانه مرگ و میر بالایی دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا عنوان کرد: محل فروش و عرضه دام باید استاندارد و بهداشتی باشد، باید از هرگونه ذبح غیر بهداشتی و خارج از سیستم کشتارگاه جلوگیری و خودداری شود.

تنهایی تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در شهرستان مشاهده نشده و همه تدابیر لازم هم برای پیشگیری از آن اتخاذ شده اما باز هم لازم است اصول بهداشتی رعایت شود.

دکتر حمیدرضا امیری - رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا نیز در گفت و گویی با ایمنا اظهار کرد: شیوه انتقال این بیماری به انسان عبارت است از انتقال از طریق گزش کنه ای از گونه هیالوما (هر کنه ماده در هر دوره تخم گذاری ۲ تا ۸ هزار تخم تولید می کند)، نتقال از طریق نیش حشرات، انتقال از طریق تما با خون یا ترشحات مبتلایان، انتقال از طریق گزش کنه آلوده، از طریق له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده، تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا و تنفس در تماس با دامهای آلوده.

وی بیان کرد: گروه‌های در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیز عبارتند از دامداران، چوبداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان بیمارستان و کارکنان رستورانها و کبابی ها.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا اضافه کرد: ایجاد اتاق پیشسرد در کشتارگاه شهرضا بسیار مفید بوده است که در پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر بوده است، اما لازم است خط کشتار در این کشتارگاه نیز به روزرسانی شود.

امیری درخصوص بیان راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری در دام، گفت: بهسازی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه ها، سمپاشی بدن و جایگاه دام بخصوص در فصل فعالیت کنه ها، جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج نمودن از دامداری، پاکسازی دامداری از اشیاء متفرقه جهت جلوگیری از تخمگذاری کنه، عدم خرید دام از کانونهای بیماری و دامداریهایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند و سم پاشی بدن دامهای خریداری شده و قرنطینه به مدت ۱۴روز است.

وی همچنین در خصوص راه های جلوگیری از ابتلا به این بمیاری در انسان، عنوان کرد: جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، خود داری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری کشتار دام در محلهای غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، از جمله این موارد است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا اضافه کرد: رعایت اصول ایمنی در موقع تماس با گوشت تازه، جگر و سایر آلایش دام، روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکه، ماسک و عینک )روشهای حفاظت شخصی از گزش کنه و حشرات)، خودداری از رفت و آمد در محلهای کشتار غیر مجاز و اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، نگهداری جگر، دل، قلوه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و سپس استفاده از آن، از جمله دیگر موارد بهداشتی در این زمینه است که باید از سوی شهروندان رعایت شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار