خاطرات دفاع مقدس می‌تواند برای ساختن زندگی ما الگو باشد

مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج لنجان گفت: خاطرات دفاع مقدس می‌تواند برای ساختن زندگی ما الگو باشد.

خاطرات دفاع مقدس می‌تواند برای ساختن زندگی ما الگو باشد

سید احسان میرزایی با اشاره به اهداف وجایگاه عملیات والفجر ۸ در استراتژی نظامی ایران در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: پس از فتح خرمشهر، عملیات‌های خیبر و بدر (به‌خصوص خیبر) موجب انفعال عراق و برتری جمهوری اسلامی ایران شد، اما هیچ یک از عملیات‌های انجام‌شده در مقطع پس از فتح خرمشهر تا فاو، دارای نتایجی نبود که بتواند برتری تعیین‌کننده‌ای را نصیب ایران کند.

وی افزود: از این‌رو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از یک سال اقدامات فشرده، عملیات والفجر۸ را بهمن ماه ۱۳۶۴ در منطقه فاو اجرا کرد .

مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج لنجان تصریح کرد: ابتکار ویژه سپاه پاسدارن در این عملیات سرنوشت ساز، عبور از اروندرود و فریب ارتش عراق در مکان حمله اصلی و استفاده از پدیده جدیدی به نام غواص بود چراکه عبور از رودخانه اروند آن هم با ابتدایی‌ترین تجهیزات و امکانات، نبوغ و انگیزه پایان‌ناپذیری را نشان می‌داد که غیرقابل‌ کنترل به نظر می‌رسید .

پس از فتح خرمشهر پیروزی های جمهوری اسلامی به اوج خود رسید

وی ادامه داد: باید توجه داشت که پس از فتح خرمشهر پیروزی های جمهوری اسلامی به اوج خود رسید، از این رو دشمنان ایران اسلامی با افزایش و تقویت توانایی های تکنولوژی عراق به ویژه نیروی هوایی را در دستور کار قرار داد و به دنبال آن دشمن سعی کرد فضا را به طور مطلق در اختیار بگیرد تا شاید به این وسیله به لحاظ ضعف های متعددی که داشت، صحنه جنگ را از میدان رزم زمینی به آسمان، دریا و شهرها بکشاند .

میرزایی اضافه کرد: جوانان ما باید بدانند که منطقه فاو علاوه بر ارزش سیاسی _ نظامی، به لحاظ فراهم سازی امکان حضور مقتدرانه ایران در خاک عراق و موقعیت جغرافیایی و طبیعی، دارای ارزش استراتژیک فراوانی بود و هم چنین معضلات ناشی از عدم تامین مناطق عملیاتی پیشین و مقابله با فشارهای دشمن پس از تصرف منطقه را هم مرتفع می کرد.

وی عنوان کرد: ارتش عراق که تصور نمی‌کرد عبور از اروندرود امکان‌پذیر باشد، در حالت غافل‌گیری مطلق با این اقدام مواجه شد و ناگزیر با واگذارکردن شهر فاو، در پشت کارخانة نمک، که در شمال شهر قرار داشت مواضع پدافندی اتخاذ کرد و با آنکه حملات بسیاری را در مدت ۷۵ روز انجام داد، موفقیتی کسب نکرد.

مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج لنجان بیان کرد: فرماندهان سپاه که یک‌بار توانسته بودند عراق را در هورالهویزه «عملیات خیبر» غافلگیر کنند، این بار با پیچیدگی بیشتر و بهره‌گیری از عامل فریب، موفق شدند عراق را متوجه منطقه هور نمایند و غافلگیری عراق در فاو به حدی بود که تا دو روز پس از عملیات، ارتش این کشور تصور نمی‌کرد حمله بزرگ سال ۱۳۶۴ ایران از آن منطقه است .

وی خاطرنشان کرد: در واقع عبور از رودخانة اروند با عرض و عمق زیاد و شتاب زایدالوصف کار بسیار پیچیده و خطیری بود که باید با محاسبه دقیق و آگاهی از جوانب امر صورت می‌گرفت، در غیر این صورت علاوه‌براینکه موفقیت عملیات در پرده ابهام قرار می‌گرفت، تعداد بسیار زیادی غواص نیز شهید می‌شدند.

دفاع مقدس یکی از بزرگترین اتفاقات در دنیای معاصر بود

میرزایی اذعان کرد: این مسئله آن‌قدر مهم بود که برخی فرماندهان نظامی کلاسیک، عملیات عبور از اروندرود را غیرممکن می‌ دانستند و کمترین موفقیتی برای آن قائل نبودند اما دقت‌نظر فرماندهان سپاه در دستیابی به اطلاعات لازم، آزموش‌های خاص برای عبور از اروند، انتخاب حساب‌شده غواص‌ها، انتخاب مناسب‌ترین نقطه برای عبور باتوجه‌به عرض رودخانه، توجه کافی به حالت‌های مختلف جزر و مد آب و عوامل دیگری از این دست، توانستند شکل جدیدی از عملیات نظامی را که در نوع خود در تاریخ نظامی جنگ‌های منطقه و شاید جهان بی‌سابقه است، انجام دهند و با اقتدار کامل، ضمن عبور از اروند و شکستن خط، منطقه را نیز تصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه سیره و روش زندگی شهدا باید برای جوانان تبیین شده و به الگویی برای زندگی آنان مبدل شود، متذکر شد: باید گفت یکی از ویژگیهای دوران دفاع مقدس حضور نیروهای مردمی با انگیزه قوی و از قشرها و سطوح مختلف بود از این رو نگارش و بیان عملیات‌ها و شهدای دوران دفاع مقدس می‌تواند نسل جوان کشور را با این دوران طلایی به خوبی آشنا سازد .

مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج لنجان دفاع مقدس را یکی از بزرگترین اتفاقات در دنیای معاصر دانست و تاکید کرد: شهدا همان‌هایی هستند که به خاطر تکلیفشان از تمام لذت‌های دنیوی دست کشیدند و از هر آنچه که داشتند گذشند؛ با همه سختی‌ها جهاد کردند و قرب اصلی را به دست آوردند و ما نیز زمانی می‌توانیم از دین دفاع کنیم که دین را بشناسیم و در یک کلام شهدای ما دین‌شناسان خوبی بودند و جایگاه خاصی نیز به دست آوردند و خود را فدای دین کردند .

عاشورا همچون نگینی برای اسلام می‌درخشد

وی افزود: در هر جامعه ای که فرهنگ شهید و شهادت به درستی تبیین، درک و عملیاتی شود، دشمنان اسلام چاره ای جز عقب نشینی و شکست نخواهند داشت لذا با توجه به اینکه امروز جامعه اسلامی ما به دو عنصر اساسی بصیرت و معرفت نیازمند است برگزاری برنامه هایی همچون شب های شیدایی و بازسازی عملیات های دفاع مقدس از جمله عملیات های حساس همچون والفجر ۸ می تواند نسل جوان ما بیش از پیش با این دو اصل مهم آشنا سازد.

میرزایی تصریح کرد: برای انتقال و آشنایی نسل جوان با روحیه ایثار و شهادت‌طلبی فرماندهان دفاع مقدس، ‌ حضور جوانان و خانواده‌ها در اینگونه برنامه های می تواند بسیار تاثیرگذار باشد راویان می‌توانند با استفاده از ظرفیت هنر ناب ایرانی اسلامی خانواده‌ها و نسل جوان ما را با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا کنند .

وی با بیان اینکه عاشورا همچون نگینی برای اسلام می‌درخشد و دفاع مقدس نیز نگین انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس رزمندگان و شهدا با تمام توان و قدرت خود در مقابل قدرتهای جهانی ایستاده‌اند و وظیفه ما این است که روحیه حماسی و اقتدار سیاسی و شجاعت رزمندگان را به جوانان منتقل کنیم تا بفهمند که ملت ایران تنها در سایه ولایت و با تکیه بر معنویات توان ایستادگی در برابر قدرتهای مستکبر دنیا را دارد .

مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج لنجان ویژگی دیگر شهدا را استقامت و ایثار برشمرد و گفت: همواره پیام و مطالبه شهدا از ما، مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی های دشمنان و حرف باطل بود بنابر این امروز به شدت نیازمند این هستیم که فضا و فرهنگ شهید و شهادت را در جامعه به صورت شفاف تبیین و ترویج کنیم و فضای حاکم بر جامعه را به این سمت سوق دهیم تا دشمنان را همچون گذشته باشکست سنگین بدرقه سازیم .

خاطرات دفاع مقدس می‌تواند برای ساختن زندگی ما الگو باشد

زهرا جعفری نیز در حاشیه مراسم شب های شیدایی گفت: خاطرات روزهای دفاع مقدس برای اصلاح جامعه و مبارزه برای حل معضلات اجتماعی و برای نشان دادن سبک زندگی و نشان دادن شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه لازم است و می‌تواند برای ساختن زندگی ما الگو باشد .

وی افزود: دفاع مقدس کلید وحدت در کشور به شمار می‌آید از این رو به نظر می رسد حق دفاع مقدس در حوزه‌هایی مانند ادبیات، سینما، تئاتر و هنر ادا نشده است چراکه فرهنگ ایثار و شهادت مدال افتخاری است بر سینه مردم و از پرافتخارترین دوران کشور ما محسوب می‌شود لذا به نظر می رسد باید در همه حوزه‌ها به آن پرداخته شود.

محمد سلیمیان نیز گفت: بار دوم است که در این برنامه شرکت می‌کنم چراکه برنامه بسیار زیبایی است، به خصوص قسمت تئاتر دفاع مقدس آن که روزهای جنگ و عملیات والفجر ۸ را زنده می‌کند و برای ما که در آن دوران حضور نداشتیم بسیار جذاب و تاثیر گذار است.

حسین شریفی گفت: من در زمان جنگ ۲، ۳ سال بیشتر نداشتم و جنگ را درک نکردم، اما این نوع برنامه‌ها باعث می‌شود تا حدودی فضای جنگ را درک کنیم و این جای تقدیر زیادی از شهرداری زرین شهر و ناحیه مقاومت بسیج لنجان دارد. باید بگویم ما اگر انتقادی نیز از وضعیت فعلی داریم هرگز منزلت شهدا را فراموش نمی‌کنیم و آنها را از یاد نمی‌بریم و قطعا تا آخرین قطره خون پشیبان ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار