کمیسیون ماده صد نقشی پیشگیرانه در گسترش غیراصولی ساختمان ها دارد

مدیر کمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: مدیریت کمیسیون ماده صد نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمان ها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

کمیسیون ماده صد نقشی پیشگیرانه در گسترش غیراصولی ساختمان ها دارد


به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامعلی فیض اللهی در برنامه «اینجااصفهان» اظهارکرد: کمیسیون های ماده صد شهرداری تنها مرجع شبه قضایی رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است که نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمان ها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

وی با اشاره به اعضای این کمیسیون افزود: اعضای کمیسیون ماده 100، سه نفر شامل عضوی از شورای شهر، نماینده استانداری و قاضی دادگستری است.

مدیر کمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان ادامه داد: مدیریت ماده صد شهرداری دارای 8 کمیسیون است که هر کمیسیون متشکل از سه نماینده دادگستری، شورای اسلامی شهر و وزارت کشور می باشد همچنین نماینده ای از شهرداری بدون حق رای مکلف است برای ارائه توضیحات لازم در جلسات این کمیسیون حضوریابد.

فیض الهی اضافه کرد: شهروندان بر این تصور هستند که رای ماده ۱۰۰ فقط بر اساس جریمه است در صورتی که این کمیسیون رای تخریب نیز صادر می کند.

وی ادامه داد: اگر فردی از رأی صادر شده در این کمیسیون شکایت داشته باشد، موضوع توسط دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مدیر کمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که برای پرونده ای در کمیسیون ماده صد رأی بدوی صادر شود، شهرداری یا مالک ۱۰ روز فرصت اعتراض به رأی دارند، اگر اعتراض کنند پرونده به کمیسیون تجدید نظر می آید و هر رأی که صادر شود، قطعی می شود.

فیض اللهی خاطرنشان کرد: مالک یا ذینفع می تواند پس از صدور آن تا ۳ ماه فرصت شکایت به دیوان عدالت اداری کشور وجود دارد اما پس از گذشت ۳ ماه امکان اعلام شکایت به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی اظهارکرد: بعضی از تخلفات ممکن است مشهود نباشد مثل اضافه ارتفاع یا استفاده از بالکن در ارتفاع بیش از ۴ متر که امکان بخشش از طرف کمیسیون وجود دارد.

مدیر کمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان ادامه داد: ولی کمیسیون ماده صد برای برخی دیگر از تخلفات مثل بالکن در ارتفاع کمتر از ۴ متر یا ارتفاع زیر ۱۰ متر، درب های سرتاسری که باعث شود کوچه در اختیار مالک قرار گیرد، اضافه ارتفاعی که شاکی داشته باشد و اضافه طبقات خلاف کد منطقه، تبدیل پارکینگ به تجاری، مسکونی سازی زمین های دارای کاربری کشاورزی رای تخریب را صادر می کند چون این موارد خط قرمزهای کمیسیون ماده ۱۰۰ محسوب می شود.

فیض الهی اظهارکرد: مالکان موظفند هنگام نوسازی بر اساس پروانه ساختمان و طرح های مصوب، موارد اصلاحی را رعایت کنند و در صورتی که خلاف پروانه یا بدون پروانه ساختمان تجاوزی در این رابطه صورت گیرد، شهرداری مکلف است از ادامه عملیات جلوگیری کرده و پرونده را به کمیسیون ماده صد ارجاع دهند.

وی در خصوص مدت زمان اعتبار پروانه ساختمانی نیز گفت: پروانه ساختمانی مدت زمان مشخصی دارد و چنانچه از زمان آن بگذرد اما مالک هنوز اقدامی نکرده باشند، باید دوباره به شهرداری مراجعه و شهرداری طبق آخرین ضوابط به آنها پروانه دهد.

مدیر کمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه ساخت و ساز باید مطابق پروانه ساخت انجام شود، عنوان کرد: کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان واقع در معاونت شهرسازی و معماری آماده پاسخگویی به شهروندان است.

وی تاکید کرد: کمیسیون ماده صد شهرداری در جهت نظم بخشیدن به شهرسازی و ساخت و سازهای شهری فعال است و مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن قبل از هر اقدامی به تفکیک اراضی یا عملیات عمرانی و ساخت ساز باید از شهرداری پروانه (مجوز) اخذ کنند و شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون مجوز و خلاف پروانه صادره در زمین های محصور و غیر محصور است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار