آل خلیفه بداند سرکوب مردم روزی فوران می کند/ تحریم سنا مسئله جدیدی نیست

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بحرین گفت: تاریخ باید به آنها آموخته باشدکه متصل کردن مشکلات داخلی به خارج و سرکوب نهایتا تا یک زمانی می تواند پاسخگو باشد ولی در نقطه جوش خود فوران خواهد کرد.

آل خلیفه بداند سرکوب مردم روزی فوران می کند/ تحریم سنا مسئله جدیدی نیست

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز دوشنبه برگزار شد ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان پیرامون برخی کشورهای مرتجع عربی منطقه، اظهار داشت: باید با هوشیاری تمام از حقوق ملت ایران دفاع کنیم؛ سیاست های به طرز درستی همچون گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص موضع ایران درباره اظهارات ترامپ علیه ایران مبنی بر حمایت از تروریسم، گفت: مواضع بی ربط برخی کشورها در مورد ایران سخن جدیدی نیست و غیرقابل قبول است و سفر ترامپ به کشوری که مولد تروریسم و خشونت در منطقه است، این اظهارات علیه ایران را باطل می کند.

قاسمی تصریح کرد: چگونه ایران که انتخابات با شکوهی را به تازگی پشت سرگذاشته می تواند منبع تروریسم باشد و عربستانی که خود به گواه دادگاه های آمریکا دست به اقدامات تروریستی زده است می تواند مبرا از این وضعیت باشد!؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص به اسارت گرفته شدن یک لنج ایرانی توسط دزدان دریایی در آب‌های سومالی گفت: هنوز در خصوص این مسئله اطلاع دقیقی دریافت نکرده‌ایم و نمی‌توانم دقیقاً بگویم که چند نفر از اعضای آن لنج به اسارت گرفته شده، ایرانی بودند اما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تفاهم صورت گرفته در مذاکرات «آستانه» مبنی بر ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، آیا ایران قصد اعزام نیرو برای تثبیت وضعیت آتش‌بس در این مناطق را دارد یا خیر؟ تصریح کرد: بحث «آستانه» که با محوریت سه کشور ضامن اجرای آتش‌بس صورت گرفته، همچنان با قوت در جریان است و گفتگوها در این خصوص ادامه دارد و پیرامون نقاط کاهش تنش در سوریه میان کارشناسان سه کشور ضامن تفاهمنامه «آستانه»، گفتگوهای خوبی مطرح بوده و همچنان هم ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر زمینه‌های لازم در این خصوص به وجود بیاید، شاید حضور نیروهایی از سه کشور متعهد به منظور نظارت بر مناطق کاهش تنش مناسب باشد، ادامه داد: در این صورت ایران آمادگی دارد که به منظور تقویت آتش‌بس و حفظ شرایط موجود در مناطق کاهش تنش، اقدام لازم را مبذول کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اختلاف‌نظر میان عربستان و قطر پیرامون ایران و اظهارات اخیر امیر قطر در این خصوص گفت: آنچه در مورد قطر و عربستان مطرح است را باید از چند زاویه مورد بررسی قرار داد. به اجلاس ریاض که اخیراً برگزار شده، برمی‌گردم، تجربه نشان داده است که حضور قدرت‌های خارج از منطقه همواره مخل امنیت و آرامش برای کشورهای این منطقه بوده است.

قاسمی افزود: اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت پذیرفت هر چند که مشکلات متعددی را هم با خود به همراه داشت که برخی از آن مشکلات خیلی زود خودش را نمایان ساخت و برخی دیگر نیز در آینده خود را نشان خواهند داد.

وی اظهار داشت: دولت عربستان از برخی کشورهای اسلامی و عربی برای حضور در اجلاس دعوت به عمل آورد، ما آن اجلاس را به دقت رصد کرده‌ایم و در تماس‌هایی که قبل و بعد از آن اجلاس، کشورهای اسلامی و عربی با ما داشتند، این‌طور گفتند که هیچ اطلاعی از بیانیه پایانی آن اجلاس نداشته و با مفاد آن موافق نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی از کشورها این مخالفت خود را علنی مطرح کردند و برخی دیگر سکوت اختیار داشتند، گفت: بیانیه عربستان یک بیانیه یکجانبه از طرف میزبان بود و همانطور که گفتم، سیاست‌های قدرت‌های بزرگ در منطقه از گذشته تابحال هیچ‌گاه کمک‌کننده به صلح و دوستی در منطقه نبوده است.

قاسمی گفت: برخی صحبت‌هایی هم که امروز میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد، ناشی از برگزاری همان اجلاس است و اینکه در آن مقطع زمانی، قرارداد سنگینی در خصوص خرید تسلیحات از سوی عربستان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سیاست ما در قبال همسایه‌های خود روشن است و همواره سعی بر آن داشتیم که با زبان مودّت و دوستی با همسایگان خود صحبت کنیم. روابط ما با کشورهای عمان، کویت، قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از گذشته تاکنون وجود داشته و علیرغم اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد و طبیعی هم است، این گفتگوها میان ما ادامه‌دار خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما برای دیگران تعیین تکلیف نمی‌کنیم که چه سیاستی را اتخاذ کنند، گفت: قبل از اجلاس ریاض، ما به کشورهای منطقه هشدار دادیم که در قبال سیاست‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های خارج از منطقه به جهت ایجاد انشقاق در منطقه صورت می‌گیرد، هوشیار باشند تا بتوانیم شاهد فضای صلح، دوستی و امنیت بیشتری در منطقه خود باشیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم های اولیه در دولت دوازدهم آنگونه که رئیس جمهور گفت شدنی هست یا خیر، گفت: بحث برداشته شدن باقی تحریم ها که توسط رئیس جمهور صورت گرفت، شدنی است. نگاه کلان ما به جهان، احترام به همه کشورها، رابطه بهتر و ایجاد فضای مناسب تر با اتکای به قدرت دیپلماسی است که فکر می کنم می توان این کار را با برنامه ریزی مناسب و با اتکا به قدرت حضور مردم انجام دهیم و بسیاری از ناشدنی ها را شدنی کنیم لذا این امر امکان پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بحث سنای آمریکا و تصویب تحریم های جدید علیه ایران موضوع جدیدی نیست و از این قبیل موارد در یک سال گذشته ده ها مورد داشتیم که به جایی نرسیده و برای ما هم قابل اعتنا و اجرا نیست. مباحثی در برخی کمیسیون های آنها مطرح می شود اما برای ما ملاک نیست چرا که سیاست های اجرایی دولت آمریکا در صحنه عمل را ما ملاک خود قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه اگر این طرح ها به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد، قابلیت اجرایی پیدا می کند، افزود: در این صورت ما باید واکنش لازم را نشان دهیم و البته برای هر شرایطی هم آمادگی داریم، لذا هیچ گونه نگرانی در قبال این مساله نداریم.

قاسمی گفت: در خصوص مساله موشکی هم باید بگویم که سیاست ایران، سیاست روشنی است و موضوع موشکی ما با هیچ قطعنامه ای منافات ندارد و تحت تاثیر هیچ گونه القائات خارجی هم قرار نمی گیرد. بحث موشکی ما مساله بازدارندگی و دفاعی کشور محسوب می شود که هیچ تغییری را در این سیاست نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مشارکت ایرانیان خارج از کشور بر انتخابات اخیر ریاست جمهوری تصریح کرد:ایرانیان خارج از کشور هم‌پای مردم شریف ایران در داخل به شکل بارزی خود را در منطقه و جهان نشان دادند. میزان مشارکت ایرانیان خارج از کشور در این دوره از انتخابات رشد چشمگیری داشته و ما شاهد ایجاد صف های طولانی در کشورهای مختلف بودیم که بسیاری از ایرانیان ساعت ها برای رای دادن در آن صف ها به انتظار ایستادند.

وی با بیان اینکه در این انتخابات بسیاری از افراد را داشتیم که برای اولین بار پس از جمهوری اسلامی در انتخابات شرکت کردند، اظهار داشت: بررسی دقیق این مساله نشان می دهد که مجموعه سیاست های دولت و دستگاه دیپلماسی در سال های اخیر به اتحاد هر چه بیشتر میان ایرانیان خارج از کشور کمک کرده است.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه قصد شکایت علیه کسانی که در سال های اخیر به اتهام پراکنی علیه سیاست خارجی دولت یازدهم پرداختند دارد یا خیر و اینکه موضع شما در خصوص اظهارنظر یکی از منتقدین مبنی بر توافق دولت یازدهم با دولت آمریکا در خصوص تحویل دادن سردار سلیمانی چیست، بیان کرد: در خصوص این مساله که گفته شد اطلاع دقیقی ندارم اما کلیت مطلب اینطور نشان می دهد که شبیه یک مساله خنده دار باشد. امیدوارم چنین مواردی در کشور وجود نداشته باشد و یک فرد ایرانی در حدی از درک و درایت باشد که چنین بی پروا به دروغ گویی نپردازد، نمی دانم این قبیل حرف ها بر اساس کدام اصول عقلی و اخلاقی مطرح می شود اما اینها صحبت هایی است که از داخل موساد و سیا شنیده می شود و نمی توانم باور کنم کسی از درون ایران به این راحتی اتهاماتی را به دروغ مطرح کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: علی رغم همه بی حرمتی هایی که در سال های اخیر نسبت به ما مطرح شد، ما سیاست صبر و مدارا را پیش گرفتیم و هرگز به فکر مراجعه به دستگاه قضا نبودیم اما اگر این مساله که مطرح کردید بحث جدی باشد این موضوع را با قاطعیت از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهیم کرد.

وی در خصوص ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر پیشروی نیروهای ایرانی در موصل عراق اظهار داشت: حضور ما در عراق یک حضور مستشاری است چرا که دولت مرکزی عراق به اندازه کافی توانایی لازم را در مبارزه با تروریست ها و بیرون راندن آنها از خاک کشورشان دارند. حضور ما در سوریه هم به شکل مستشاری است و ما تمام تلاش خود را در جهت ایجادی فضایی مطلوب تر در آن کشور مبنی بر تثبیت آتش بس به کار خواهیم بست و همانطور که گفتم حضور ایران در موصل عراق در قالب حضوری مستشاری است و نه نظامی و این امر هم با درخواست رسمی دولت عراق در خصوص کمک ایران به آنها در مبارزه با تروریسم بوده است.

قاسمی در خصوص برخی درگیری ها و ناامنی ها در مرز ایران و ترکیه اظهار داشت: این مساله اتفاق ناخوشایندی است و ما هم از طریق کانال های دیپلماتیک این موضوع را به دولت ترکیه اعلام کردیم و منتظر پاسخی از جانب آنها هستیم تا با توجه به آن اقدام لازم را صورت دهیم.

وی در خصوص تحریم های جدید آمریکا در قبال ایران و واکنش ما نسبت به آن بیان کرد: همان طور که گفتم اگر طرح تحریم ها که در سنای آن کشور تصویب شده به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد، ما نیز اقدامات متقابل خود را که مقتضی با عمل آنها خواهد بود اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که سیاست خارجی دولت دوازدهم می تواند نقیصه تمرکز بیشتر بر کشورهای غربی و مسئله برجام را جبران کند یا خیر، گفت: در چهار سال گذشته هم ما موضوع روابط با سایر کشورهای جهان را در سیاست خارجی خود مورد غفلت قرار ندادیم، اما شاید مسئله برجام بیشتر از دیگر مسائل خود را نشان داد.

وی با بیان اینکه اگر به سفرهای انجام شده و روابط وزارت خارجه در چهار سال گذشته با کشورهای مختلف نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که دیپلماسی متوازنی را اتخاذ کرده بودیم، افزود: ما با مجموعه کشورها در اقصی نقاط جهان از آفریقا، اروپا، آمریکا و آسیا آمد و شد داشتیم و تفاهم نامه ها و قراردادهایی را هم با آن کشورها به امضا رساندیم که این نشان از نگاه چند بعدی ما دارد.

قاسمی تصریح کرد: این توازن و نگاه چند بعدی را در دولت دوازدهم بیشتر ادامه خواهیم داد و توسعه مناسبات با همسایگان خود را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد، کما اینکه در گذشته هم صرفا معطوف به برجام نبودیم؛ چراکه در اصل نمی توان در سیاست خارجی یک عامل را فدای دیگر عوامل کرد که این مسئله برای همه دیپلمات های ما یک اصل بوده و هست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال ادعای برخی رسانه های ترکی مبنی بر حضور بخشی از گروه پ. ک.ک در شمال غربی ایران و پناه دادن ما به آنها چیست، بیان کرد: این قبیل فرافکنی ها از جانب رسانه های منطقه ای و غربی امر تازه ای نیست و باید این را بگویم که ما در خاک خودمان هیچ گروه تروریستی و خشنی را نداریم و این دروغی است که شدیدا آن را تکذیب می کنم. هیچ گروه مخالف دولت ترکیه در داخل ایران وجود ندارد و این صحبت ها بعضا با اهداف مشخصی از جانب برخی رسانه ها صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اقدامات دستگاه سیاست خارجی در یک هفته اخیر که حکومت بحرین شرایط امنیتی را نسبت به شیخ عیسی قاسم و معترضین بحرینی سخت تر کرده چه بوده است، بیان کرد: ما در روابط خود با سایر همسایگانمان از اصل عدم مداخله در امور داخلی آنها پیروی می کنیم، ولی آنچه که در پس حوادث اخیر در بحرین شاهد بودیم تلخ است و نقض حقوق بشر به حساب می آید و متاسفانه این اقدامات دولت بحرین هم پس از اجلاس اخیر ریاض بود که به هر حال این اقدامات قابل تأمل است.

قاسمی افزود: دولتهای منطقه بهتر است به این مسئله بیندیشند که چه سیاست ها و اقداماتی و در چه مسیری در قبال برخی از رفتارها در داخل کشورشان به کار می گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: این مسئله را باید مورد توجه قرار دهیم که برخی با جا انداختن این شعار که پول در اولویت قرار دارد و هرکاری را با در نظر گرفتن تامین مالی آن انجام خواهند داد، منطقه را به خطر انداخته اند.

وی گفت: آنچه که در بحرین اتفاق افتاد اقدامات ناگواری بود که از منظر ما محکوم و قابل سرزنش است و توصیه مجدد ما به دولت بحرین خویشتن داری، متانت، احترام به عقاید و افکار دیگران و دست کشیدن از مزاحمت برای شهروندان خودشان است.

قاسمی اظهار داشت: تاریخ باید به آنها آموخته باشدکه متصل کردن مشکلات داخلی به خارج از مرزها و سرکوب نهایتا تا یک ظرف زمانی مشخص می تواند پاسخگو باشد ولی در جایی در نقطه جوش خودش فوران خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما علاقه نداریم کشورهای همسایه ما با این قبیل مشکلات مواجه باشند، گفت: چاره ای نداریم جز اینکه به آنها توصیه کنیم و از آنها بخواهیم که در یک مشی مشفقانه با شهروندان خودشان برخورد کنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که هدف عربستان از انعقاد قراردادهای میلیاردی جهت خرید تسلیحات از آمریکا چه بوده، بیان کرد: ما شاهد اتفاقات متعددی طی چند هفته گذشته در سطح جهان بودیم که می تواند بیانگر برخی از تحولات باشد. اجلاس ریاض، اجلاس ناتو و اجلاس گروه هفت و همچنین وضعیت کشوری که در مجموعه این نشست ها نقش ایفا می کند همگی می تواند تحلیلی قابل تامل در خصوص چرایی برخی تحولات به ما ارائه دهد.

وی تصریح کرد: عربستان این طور تصور می کند که نیازمند حمایت قدرت های فرامنطقه ای است و فکر می کند می تواند با سلاح و پول امنیت را خریداری کند در حالی که تاریخ نشان داده است امنیت خریدنی نیست.

قاسمی با بیان اینکه کشوری که شعار اول پول را بیان می کند و آن را اولویت اقدامات خود قرار می دهد، نظم منطقه را بیش از پیش برهم می زند، اظهار داشت: آمریکا به صراحت می گوید میلیاردها دلار سلاح فروختیم تا برای بخشی از جوانان آمریکایی ایجاد شغل کنیم این به این معناست که میلیون ها نفر در منطقه کشته شوند شاید برخی جوانان آمریکایی در آن سوی منطقه صاحب شغل شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بیش از دو سال است که در یمن شاهد کشتار، جنایت و ناامنی هستیم و ادعا می شود با ۵۰ هزار نفر بیشتر در یمن مواجه نیستیم پس این سوال ایجاد می شود چرا با این همه تسلیحات و تجهیزات هنوز در مقابل این تعداد اقلیت به پیروزی نرسیدید.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد سیاست خارجی در دولت دوازدهم چگونه خواهد بود، ادامه داد: باید ادامه سیاست هایی که در این دولت آغاز کردیم و برخی از آنها ناتمام بوده است را در دستور کار داشته باشیم و بتوانیم با درایت و هوشمندی بیشتری آن کارهای ناتمام را به سامان برسانیم. همچنین اولویت بیشتری را هم به توسعه روابط خود با همسایه ها و کشورهای پیرامونی خواهیم داد.

قاسمی در خصوص برخی اظهار نظرات پیرامون صورت گرفتن تخلفاتی در انتخابات حوزه ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد: انتخابات در خارج از کشور طبق روال و مکانیزمی که وجود دارد همچون دوره های پیش انجام شد و شورای نگهبان و دستگاه های دیگر هم نمایندگان خود را پای صندوق های رای در شعبات ما در خارج از کشور داشتند. لذا هیچ تخلفی همچون دوره های قبلی وجود نداشته مگر اینکه شکایتی وجو داشته باشد که بر اساس قانون شورای نگهبان صلاحیت بررسی این مساله را دارد و آنچه را اعلام کند، قابل اجراست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: لذا این قبیل مباحث مبنی بر وقوع تخلفات در حوزه های انتخاباتی خارج از کشور دروغ محض است و این فرآیند در سلامت کامل طی شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا ترتیب داده خواهد شد یا خیر، گفت: تا این لحظه چنین تصمیمی وجود ندارد اما در دیپلماسی هر اتفاقی می تواند یک روز رخ بدهد.

قاسمی در خصوص چرایی عدم حضور سفیر ایران در سفارت کشورمان در سوئیس پس از گذشت سه سال عنوان کرد: دلیل خاصی برای این مطلب وجود ندارد و امیدواریم با استقرار دولت جدید این مساله پیگیری شود. در حال حاضر سفارت ما با همه توان وظایف خودش را انجام می دهد اما این مساله نافی لزوم حضور سفیر در آن کشور نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال حضور رئیس جمهور آذربایجان در اجلاس ریاض و ابراز رضایت وی از آن نشست، خاطرنشان کرد: ما مانع حضور دیگران در جاهای مختلف نیستیم و هر کس می تواند هر کجا می خواهد برود و هر جا که لازم بداند شرکت کند اما آنچه برای ما ملاک است چیزی است که به ما گفته می شود و ما اقداماتی را که در صحنه عمل شاهد آن خواهیم بود را ملاک قضاوت و تصمیم گیری خود قرار می دهیم. امیدواریم دو طرف حق همسایگی را در قبال یکدیگر به خوبی ادا کنند و به روابط رو به رشد خود در آینده هم ادامه دهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار