عدم مصرف گوشت تازه/۷ هزار لیتر سم پیشگیری از تب کنگو در استان توزیع شد

باز هم نام یک بیماری کشنده این روزها نقل محافل شده، از خبرگزاری های رسمی و صدا و سیما گرفته تا گروه ها و کانال های تلگرامی که همه و همه از این بیماری می گویند. این بیماری مهم که چند روزی است دوباره سر و کله اش پیدا شده و بعضا نگرانی هایی را با خود به همراه داشته، بیماری "تب خونریزی دهنده کنگو" است.

عدم مصرف گوشت تازه/۷ هزار لیتر سم پیشگیری از تب کنگو در استان توزیع شد

خبرگزاری ایمنا - گروه علم و فناوری- آیدا علی اکبری؛ ماه گذشته بود که یک خبر به‌عنوان اطلاعیه در رسانه‌ها منتشر شد و آن چیزی نبود جز رعایت نکات بهداشتی؛ اینکه مردم برای جلوگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کنگو که در تابستان افزایش می‌یابد گوشت را از مراکز معتبر خریداری کنند. چندروز بعد اخبار از امار کشته ها در اثر تب کنگو خبر داد، خبرهایی که مشخص نبود کدام درست است و کدام نادرست تا اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اطلاعیه ای اعلام کرد ۴ مورد در اصفهان به این بیماری شناسایی شده‌اند و به دنبال آن خبر فوت یک نفر از اهالی مبارکه‌ در رسانه‌ها خبرساز شد.

تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته کاهش داشته است

مثل هر خبر بزرگی که در فضای مجازی سر و صدای بالایی هم به همراه دارد، امار کشته های مبتلا به تب کنگو هر روز از یک نقطه از اصفهان اعلام شد. این درحالیست که طبق آمارهای وزارت بهداشت، در سه ماهه اول امسال ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا و دو تن نیز جان باخته‌اند که از این تعداد ۱۹ نفر مربوط به شهر زاهدان است که مبتلایان در سردخانه یک کارگاه بسته بندی گوشت مشغول به کار بودند و ۹ مورد مربوط به دیگر شهرستان های کشور است. بنابر تاکید مسوولان، این آمار ابتلا و همچنین فوتی، طبیعی و حتی نسبت به سال‌های گذشته کاهش نیز داشته‌ است.
دکتر غلامرضا اصغری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این خصوص گفت: اعلام ابتلای بیمار در اصفهان بر اساس علایم بالینی بوده است اما هنوز پاسخ آن از انستیتو پاستور به صورت رسمی قطعی نشده است. در حال حاضر تنها یک گزارش مثبت ابتلا به این بیماری داشته‌ایم که آن هم مربوط به ابتلای فردی از چادگان اصفهان بوده که در حال حاضر مرخص شده است. دو بیمار دیگر نیز که مشکوک به این بیماری هستند در بیمارستان بستری شده‌اند.

وی ادامه داد: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به همین بیمار فوت شده در شهر مبارکه است که برای احتیاط با شرایط ویژه دفن شده است. دفن این بیمار بر اساس پروتکل کشوری پیشگیری و درمان و دفن آن صورت گرفته است. این بیماری جدید نیست و در دو سه سال اخیر آمار ابتلا به آن کاهش داشته است.

در هر حال طبق اعلام مسوولان بهداشتی کشور، طی چنین روالی برای دفن بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو طبیعی و عادی است تا احتمال انتقال و انتشار آن به سایرین به حداقل ممکن کاهش یابد.

تب کریمه کنگو که علائمی شبیه به آنفلوآنزا همراه با احتمال خونریزی از نقطه‌ای از بدن دارد، بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. از سال ۷۸ که اولین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز ایران هر ساله با تعدادی از موارد ابتلا به این بیماری مواجه‌است. در تعریف تشخیص این بیماری موارد مظنون یا مشکوک به کسانی گفته می‌شود که با علامت بالینی مرتبط مانند تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوآنزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن به پزشک مراجعه کنند و در شرح حال وی نیز سابقه تماس با دام، فرآورده دامی، کنه یا اقامت در منطقه‌ای با احتمال وجود این مواجهات، مشاهده شود. این فرد باید در شرایط خاصی آزمایش CBC دهد.

دام مبتلا به این بیماری هیچ گونه علامتی ندارد

رضا فدایی، مسول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان هم در این باره گفت: دام مبتلا به این بیماری هیچ گونه علامتی ندارد و از همین رو باید از مصرف گوشت تازه خودداری کرد و دام پس از ذبح ۲۴ ساعت در دمای منفی یک تا چهار درجه زیر صفر قرار بگیرد تا قابل استفاده شود.

وی با تأکید بر خودداری از خرید گوشت های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی گفت: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز فروش تهیه و از مصرف جگر خام یا گوشت های نیمه پخته خودداری کنند.

پس از این که دام ذبح شده ۲۴ ساعت در دمای یک تا چهار درجه قرار گرفت، بهتر است گوشت تهیه شده هم در منازل حدود چهار ساعت در دمای فریزر نگهداری شود تا اطمینان بیشتری از سالم بودن گوشت حاصل شود. هنگام پاک کردن گوشت هم از دستکش استفاده کنید. قصاب ها هم به یاد داشته باشند که اولاً ذبح فقط باید در کشتارگاه صورت بگیرد و پس از تماس چاقو با دام هم آن را با دهان نگیرند.

توزیع ۷ هزار لیتر سم برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو بین دامداری‌های استان اصفهان

شهرام موحدی، مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان هم خبر از تشکیل کمیته ویژه ای داد و گفت: برای هماهنگی بیشتر در جهت کنترل این بیماری، کمیته مبارزه با تب کریمه کنگو در این اداره کل و اداره کل مدیریت بحران استانداری تشکیل شد.

وی تصریح کرد: آموزش های عمومی به مردم می تواند آگاهی آن ها و همچنین احتمال کاهش ابتلا به بیماری را در پی داشته باشد و ما بر همین اساس ۱۰ هزار جزوه آموزشی در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در گام دیگری بیش از هفت هزار لیتر سم در نظر گرفته ایم اما برای مبارزه با این بیماری به مقدار سم بیشتری نیاز است که از مردم و دام داران می خواهیم سم را تهیه و و برای مبارزه با این بیماری استفاده کنند.

وی افزود: ۷ هزار لیتر سم برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو بین دامداری‌ها و اماکن دامی استان اصفهان توزیع شد.

موحدی با بیان اینکه ستاد مقابله با بیماری تب کریمه کنگو از ۲ ماه پیش در استان تشکیل شد، افزود: مکاتبات بسیار زیادی با نهادهای هدف جهت اطلاع رسانی در این زمینه انجام شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰هزار بروشور آموزشی در زمینه مقابله با بیماری تب کریمه کنگو بین دامداران و روستائیان استان توزیع شد، افزود: بروشور، اطلاعیه و پوستر روش‌های مبارزه با بیماری تب کریمه‌کنگو (CCHF) در تمام قصابی‌ها، کشتارگاه‌های دام و میدان‌های عرضه دام زنده، نصب و توزیع شده است.

گوشت را تنها از مراکز معتبر بخرید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این بیماری گفت: از شهروندان اصفهانی خواستاریم گوشت را صرفاً از مراکز مورد تأیید بهداشتی و دامپزشکی تهیه کنند؛ ویروس CCHF به‌وسیله دام، لاشه دام، ترشحات و خون‌آبه و کنه هیالوما منتقل می‌شود؛ مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ است و البته گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به‌عنوان مخزن مطرح هستند.

وی اظهار داشت: بیماری CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که بیشتر به‌وسیله کنه منتقل می‌شود. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک‌گیر و همه‌گیر CCHF در انسان نیز اتفاق می‌افتد، این بیماری متأسفانه مرگ و میر بالایی دارد.

اصغری با اشاره به راه انتقال این بیماری تصریح کرد: کنه مخزن و ناقل بیماری است، عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له‌کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود؛ خطر انتقال طی ذبح حیوان وجود دارد.

وی افزود: پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند. تا کنون در سطح جهان همه‌گیری‌هایی از بیماری در سربازها، اردوگاه‌ها، یا کسانی که از گوسفند و گاو نگهداری می‌کنند و پزشکان و کارکنان بیمارستانی، اتفاق افتاده است. پرندگان در چرخه گسترش ویروس می‌توانند حامل کنه‌های آلوده باشند و خود مبتلا به بیماری (به‌جز شترمرغ) نمی‌شوند.

گوشت تازه باید ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ درجه نگهداری شود

به گزارش ایمنا ، از آنجائی که بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌ها است، شیوع پیدا می‌کند و براساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر علائم این بیماری، هوای همدیگر را داشته باشیم و با مشاهده این علائم به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنیم.تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است حتی در صورت درمان تا ۳۰ درصد جان خود را از دست دهد.

شروع علائم ناگهانی بیماری تب کریمه کنگو حدود یک تا هفت روز طول می‌کشد. متوسط سه روز (بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی به‌خصوص در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور و حساسیت به نور) می‌شود.

ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود.

تب معمولاً بین سه تا ۱۶ روز طول می‌کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه‌ای در کام نرم و سخت شایع هستند که باید هشیار بود که نکات بهداشتی در این زمینه به‌درستی رعایت شود و در صورت بروز هرگونه از این علایم به پزشک مراجعه شود.

این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌ توان متوجه وجود ویروس شد بلکه شایع‌ ترین راه انتقال آن ذبح غیر بهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نکاتی را برای پیشگیری از تب کریمه کنگو اعلام کرده است:
- مراقبت حفاظتی و بهداشتی کامل دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابی ها و ... و استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی.
- جلوگیری از گزش کنه آلوده بوسیله خودداری از خوابیدن در نقاط آلوده.
- عدم مصرف گوشت تازه، گوشت باید ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ درجه نگهداری شود بعد مصرف شود.
- پختن کامل گوشت.
- برای پرسنل بیمارستانی و کادر درمانی توجه کامل به مراقبت از خود یعنی استفاده از ماسک، گان، عینک و دستکش در برخورد با بیمار دچار خونریزی.
- درمان موارد مشکوک طبق پروتکل کشوری در ۶ روز اول.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار